کد خبر : 12648
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲:۰۴
-

سقوط ویترین اسلامی دولت جانسون

سقوط ویترین اسلامی دولت جانسون

ساجد جاوید سکان دار دومین پست کلیدی دولت بوریس جانسون که امروز (پنجشنبه) در جریان ترمیم دولت پسابرگزیت برکنار شد، نمونه سیاستمدار مسلمان انگلیسی است که دو میراث ضد اسلامی در دولت به جای گذاشت درحالی که فراموش کرد قرار است نقش ویترین چند ملیتی اجاره نشین‌های خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت را بازی کند.

به گزارش سورپرس، در پنج سال گذشته در ۵ وزارت‌خانه دولت‌های «دیوید کامرون»، «ترزا می» و این اواخر «بوریس جانسون» همچون عروسک خیمه‌شب بازی چرخانده شد و ۷ ماه پیش با تصاحب کرسی وزارت دارای به سمتی دست یافت که آرزوی بسیاری از سیاستمداران ترزا اول انگلیسی است.

این سیاستمدار پاکستانی‌الاصل که همواره به عنوان فرزند راننده اتوبوس یک پاکستانی مهاجر مورد اشاره قرار می‌گرفت، امروز حاضر نشد مطابق دستور نخست وزیر تیم مشاوران خود را از وزارت دارایی اخراج کند و به این ترتیب مجبور به استعفا شد. او سپس به خبرنگاران گفت در شرایطی قرار گرفته بود که چاره‌ای جز استعفا نداشت. وی افزود چنین شرایطی برای “هیچ وزیری که برای خود احترام قائل است” قابل قبول نیست.

پیش از این هم شایعاتی درباره اختلاف نظر میان ساجد جاوید و دومینیک کامینگز، مشاور ارشد نخست‌وزیر پخش شده بود.

جاوید یک مسلمان پاکستانی‌الاصل است که در سال ۱۹۶۱ همراه با خانواده‌اش به انگلیس مهاجرت می‌کند. او اولین بار در سال ۲۰۱۴ به وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش منصوب می‌شود و یک سال بعد به سمت وزارت بازرگانی ارتقاء پیدا می کند.

زمانی که کامرون پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از سمت نخست وزیری کناره گیری کرد، ترزا می او را به وزارت مسکن، جوامع و ودولت‌های محلی تنزل داد. جاوید دو سال در این وزارت‌خانه بود تا در سال ۲۰۱۸ پس از رسوایی وزیر کشور وقت در پرونده مهاجران کارائیب موسوم به نسل ویندراش، به ریاست بر این وزارت خانه ارتقاء پیدا کرد.

او اولین وزیر کشور غیر بومی انگلیس بود که برای اثبات خود دو تصمیم جنجال برانگیزی گرفت که برای مقامات بومی دولت لندن بسیار هزینه بر بود. جاوید اسفندماه ۱۳۹۷ شاخه سیاسی حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

شاخه نظامی حزب الله در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط وزارت کشور انگلیس ممنوع اعلام شده بود، اما مقام های انگلیس برای حفظ روابط خود با دولت لبنان، شاخه سیاسی این گروه را تحریم نکرده بودند.

وزیر کشور وقت انگلیس همچنین تابعیت شمیمه بیگم دختر جوان انگلیسی که پنج سال پیش برای پیوستن به گروهک تروریستی داعش از لندن به سوریه فرار کرد، لغو و در عمل او را بی وطن کرد.

بیگم ۲۰ ساله که سه سال در قلمرو داعش زندگی و در این مدت دو بچه سقط کرد و آخرین فرزند نوزادش بر اثر سینه پهلو جان داد اینک در اردوگاه اسرای داعشی در سوریه به‌سر می‌برد. او پس از شکست داعش، قصد دارد تا به انگلیس بازگردد.

در حالی که نهادهای حقوق بشری نگرانند که تصمیم جاوید پایه‌گذار سنتی شود که در آینده به لغو حق شهروندی افراد بیشتری به بهانه مختلف شود، جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت هم معتقد است افرادی مانند بیگم باید برای محاکمه به انگلیس بازگردند.

جاوید ژوئیه سال گذشته میلادی پس از پیروزی بوریس جانسون در انتخابات درون حزبی، به وزارت دارایی منصوب شد.

در انگلیس وزارت دارایی مهمترین وزارت خانه محسوب می شود و وزیر را فرد دوم کابینه می دانند.

او بار دیگر برای اثبات خود در کسوت خزانه دار انگلیس، دستور به مسدود کردن تمام اموال متعلق به حزب الله را صادر کرد تا به این ترتیب آخرین پازل حذف این حزب در انگلیس چیده شود.

جاوید امروز در جریان ترمیم کابینه دولت جانسون با ریشی سوناک جایگزین شد که تا هفت ماه پیش مقامی جزئی در کابینه دولت داشت.

جانسون که وعده داده بود برای تحقق اهداف پسا برگزیت تغییرات عمده‌ای را در کابینه اعمال خواهد کرد، شماری از وزرای اصلی دولت از جمله مشاور حقوقی و وزیر بازرگانی را برکنار کرد.

انتهای پیام/٢٣۴

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.