کد خبر : 62035
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
-

سفرهای نوروزی پَر؟

سفرهای نوروزی پَر؟
به‌رغم اعلام مصوبه ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، سخنگوی ستاد کرونا همچنان بر مواضع سختگیرانه وزارت بهداشت تاکید دارد و از مردم می‌خواهد در نوروز سفر نروند.

به گزارش سورپرس، رییس‌جمهور حسن روحانی شنبه ١۶ اسفندماه پس از جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع است و در سایر شهرها هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند انجام شود.

با این وجود، علیرضا رییسی ـ سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ـ بعد از این سخنان و آن جلسه، به نظر مخالف وزارت بهداشت با انجام سفر در نوروز اشاره و تاکید کرد که تا حد امکان و به هیچ وجه این سفرها نباید انجام شود تا شرایط کشور به ثبات برسد.

هرچند او نیز گفت که در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه، سفرهای ضروری امکان‌پذیر است، اما چگونگی سفر به این مناطق را تعیین تکلیف نکرد.

علیرضا رییسی گفته بود که ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه ۱۶ اسفندماه وضعیت سفر در نوروز را مشخص می‌کند اما سعید نمکی ـ وزیر بهداشت ـ یک روز پیش از تشکیل این جسله مخالفت صریح خود را با سفر در تعطیلات نوروز اعلام کرد و گفت: مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم.

این درحالی است که تا کنون پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی براساس پیش‌بینی‌های مربوط به ویروس کرونا، سناریوهای مختلفی را به ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت و کنترل سفر ارائه کرده‌اند و این ستاد هم تا پیش از خیز گرفتن ویروس کرونا و بحرانی شدن وضعیت استان خوزستان، مصوبه‌های مرتبطی را صادر کرده است.

مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس همان مصوبه اعلام کردند علاوه بر ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، سفر به دیگر مناطق محدود به تور و رزرو اقامتگاه شده است. اما سعید نمکی ـ وزیر بهداشت گفته است: فکر می‌کنیم مانند سال گذشته که ایستادیم و گفتیم از ۲۵ اسفند فرصتی برای احیا و بازتوانی کادر بهداشت داشته باشیم، امسال هم باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم.

وزیر کشور (فرماندهی قرارگاه عملیات کرونا) نیز اعلام کرده که ۲۵ اسفندماه تکلیف سفرهای نوروزی و وظایف هر یک از دستگاه‌ها در این رابطه مشخص می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا هم گفته که ٢۵ اسفند رنگ‌بندی شهرها به‌روزرسانی می‌شود، چون بسیاری از مراکز استان‌ها رو به نارنجی است.

تا الان تنها صدای واحدی که از اعضای ستاد کرونا و متولیان شنیده شده ممنوعیت سفر با اتومبیل شخصی به شهرهای قرمز و نارنجی و ممنوعیت برپایی چادر و اقامت در مدارس و مهمانپذیرها بوده است. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که با بحران ورشکستگی صنعت گردشگری روبه‌رو است، روز یکشنبه (۱۷ اسفندماه) در سخنانی نسبت به این پراکنده‌گویی‌ها و تناقض‌گویی‌ها واکنش نشان داد و گفت: من هم از این اظهارات پراکنده و ضد و نقیض متاسفم. محور کار ما تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده و خواهد بود و هر طور ستاد تصمیم بگیرد محور عملکرد ماست. آن‌چه ما تا کنون گفته‌ایم دقیقا آن چیزی بوده که در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا و یا خود ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده است. این‌که بعد از آن جلسات حرف‌های دیگری بیان می‌شود مطلوب نیست.

مونسان این را هم گفته که اگر وزارت بهداشت فکر می‌کند بخش گردشگری شاید به شیوع بیماری دامن بزند این آمادگی را دارند کلا بخش گردشگری را تعطیل کنند. او می‌گوید: به عبارت دیگر این آمادگی را داریم که اگر وزارت بهداشت فکر می‌کند این اقدام به مهار کرونا کمک می‌کند همین فردا ابلاغ کنیم کل هتل‌ها در ایام نوروز تعطیل شوند. هرچند من تصور نمی‌کنم که این کار کمک‌کننده باشد، چون هتل‌های ما کمک کرده‌اند و وزیر بهداشت هم چند مرتبه تقدیر کرده است. بالاخره سفرهای تجاری و اداری وجود دارد و اگر هتل‌ها نبودند اوضاع بدتر می‌شد. هتل‌های ما به مهار کرونا خیلی کمک کرده‌اند. با این حال موضوع جان مردم در اولویت است و آن‌چه ستاد تصیم بگیرد همان را دقیقا اجرا خواهیم کرد.

مقام معظم رهبری نیز در سخنانی که در مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی داشتند، تاکید کردند که هر چه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد باید عمل شود. اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند، بنده هم قطعاً مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مشکلات معیشتی مردم در اثر کرونا، گفتند: اگر کرونا ادامه پیدا کند مشکلات معیشتی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید با همکاری همه، این بیماری هر چه زودتر برطرف شود.

تعیین تکلیف سفرهای نوروزی درحالی طولانی شده که برخی از مدت‌ها قبل برای سفر برنامه‌ریزی و هزینه کرده‌اند و نه تنها این دسته از مردم، بلکه صاحبان کسب‌وکارهای گردشگری در وضعیتی نامعلوم، خدماتی را فروخته‌اند که احتمال دارد با اعمال بعضی محدودیت‌ها، استرداد هزینه‌ها مانند تعطیلات نوروز گذشته دچار بحران شود و مردم و کسب‌وکارهای گردشگری را دوباره سرگردان کند.

از سوی دیگر، مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای پیش‌بینی کرده است حتی با اجرای محدودیت‌ تردد سراسری روزانه یک میلیون و ١٠٠ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی جابه‌جا شوند و اگر ترددها کمتر محدود شود احتمال تردد روزانه  ٢ میلیون و ١٠٠ هزار وسیله نقلیه می‌رود. با این حساب، دور از انتظار است که سفرهای شخصیِ جاده‌ای در نوروز کامل متوقف شود و باید سریع‌تر چاره‌ای دیگر برای مدیریت و کنترل سفرها اندیشید و ماموریت و وظایف دستگاه‌ها مشخص شود تا مشکلات نوروز گذشته کمتر بروز کند و نگرانی‌های وزارت بهداشت درباره خیز دوباره کرونا فقط گردن مردم نیافتد.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.