کد خبر : 43225
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
-

سر پل ذهاب، سه سال بعد از زلزله

سر پل ذهاب، سه سال بعد از زلزله
۳۶ هزار واحد مسکونی در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶، در سرپل‌ذهاب تخریب و یا دچار خسارت شد، اینک در آستانه سومین سالگرد این حادثه با تلاش‌ دولتمردان و مشارکت مردم، این شهرستان چهره‌ای متفاوت به خود گرفته و بار دیگر روی پاهای خود ایستاده است.

به گزارش سورپرس، زمین لرزه ۲۱ آبان که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد، ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه دچار خسارت شد و در این حادثه ۱۰۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت جزیی و کلی دید.

به گفته هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، در اثر زلزله ۹۶، در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان کرمانشاه خسارت وارد شد.

در آستانه سومین سالگرد این زلزله، فرماندار سرپل ذهاب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا آخرین وضعیت بازسازی این شهرستان را اعلام کرد.

تخریب و آسیب دیدگی ۳۶ هزار واحد مسکونی در زلزله 

فرماندار سرپل ذهاب گفت: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ در این شهرستان ۳۶ هزار واحد مسکونی در شهر و روستاها آسیب دید که تعمیرات ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری پایان یافته و مالکان در این واحدها استقرار یافته‌اند.

محبت جمالی نیا افزود: ۳۶ هزار واحد مسکونی تخریبی و تعمیری به دلیل بی خانمانی که زلزله برایشان ایجاد کرده بود عملا از ترس پس لرزه و نداشتن مکان امنی به صورت اضطراری و یا اسکان موقت در چادر و کانکس در معابر عمومی، بوستان‌ها، خیابان ها، باکس های شهری و فضاهای عمومی و فضای سبز در قالب کمپ روند زندگی خود را با شروع بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله از سر گرفتند.
وی اظهار داشت: کمتر از۲ سال بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری و نیازمند مقاوم سازی در سطح شهر و روستاهای شهرستان، کار عملیات بازسازی و تعمیرات آن ها به پایان رسیده و عملا مورد بهربرداری مالکان قرار گرفت.

 

افزایش بیش از ۲ هزار واحد مسکونی روستایی نسبت به قبل از زلزله  

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: در حوزه روستایی قبل از زلزله ۱۰ هزار و ۸۰۹ واحد آسیب دیده از زلزله داشتیم که امروز با همت دولت و مشارکت مردم  بیش از۱۲ هزار و ۹۳۳ واحد بازسازی شد و بیش از ۲۰ درصد افزایش ساخت در حوزه بازسازی روستایی در شهرستان را داشته ایم.
جمالی نیا ادامه داد: افزایش ساخت ۲ هزار و ۱۴۳ واحد مسکونی در حوزه روستایی باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شده است.

ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر و روستا

فرماندار سرپل ذهاب گفت: عملیات ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد تخریبی شهری و روستایی در این شهرستان به پایان رسیده و تا قبل از زلزله سال ۹۶، ۶ هزار و ۳۰۰ پروانه ساخت از سوی شهرداری سرپل ذهاب صادر شده بود که طبق اعلام مدیریت شهری امروز شاهد صدور ۱۴ هزار پروانه ساخت و ساز هستیم.

جمالی نیا افزود: ساخت و ساز در حوزه شهری از یک و ۲ دهم طبقه قبل از زلزله آبان سال ۹۶ به سه و ۹ دهم طبقه رسیده که در نوع خودش بی نظیر و تبدیل آسیب به فرصت برای شهرستان است.

اتمام بازسازی و مقاوم سازی ۲۱ واحد مسکن مهر شهید شیرودی 

فرماندار سرپل ذهاب گفت: از ۲۴ بلوک مسکن شهید شیرودی با ۵۷۶ واحد که هر بلوک در ۶ طبقه و هر طبقه چهار واحد که در زلزله آبان سال ۹۶ آسیب دید امروز بیش از ۲۱ بلوک با ۵۰۴ واحد روند بازسازی و مقاوم سازی آن ها به اتمام رسیده و مالکان در آن ها استقرار یافته اند.

جمالی نیا اضافه کرد: همچنین کار بازسازی و احداث سه بلوک تخریب شده مسکن مهر سرپل ذهاب با ۷۲ واحد با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجرا است.

 

پایان عملیات تعمیر و احداث مدارس آسیب دیده 

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: ۳۲ مدرسه شامل ۱۴ مدرسه شهری و  ۱۸ مدرسه روستایی در جریان زلزله سال ۹۶ در سرپل ذهاب تخریب شد که تمامی این مدارس تعمیرات و ساخت آن ها پایان یافته است.

او ادامه داد: امروز با کمک دولت نوسازی مدارس و خیران ما از ۳۶ مدرسه تخریبی توانستیم بیش از ۵۷ مدرسه با تعداد ۳۰۶ کلاس درس با زیربنای ۳۳ هزار و ۸۸۶ متر مربع ایجاد و احداث کنیم.

جمالی نیا ادامه داد: از تمام ظرفیت ها برای بهبود و توسعه زیرساخت آمورشی استفاده نموده و امروز بیش از ۱۱۹ مدرسه تعمیری و تخریبی با ۱۸۶ کلاس در سطح شهر و ۱۲۰ مدرسه تعمیری و تخریبی با ۱۲۰ کلاس در روستا عملا کار بازسازی و ساخت آن ها به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

او اظهار داشت: همچنین ۲ مجتمع فرهنگی، هنری و ورزشی از دیگر فرصت های ایجاد شده برای شهرستان سرپل ذهاب است که به مجموع واحدهای ورزشی و فرهنگی دانش آموزی شهرستان با همت بانک شهر و بانک کشاورزی ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفته و امروز ۱۷ هزار دانش آموز ما از نعمت این فضاهای عمومی و ورزشی و فرهنگی و آموزشی استفاده می کنند.

بازسازی سه هزار و ۱۵۹ واحد صنفی و ۲ هزار و ۶۵۱ واحد دامی با تسهیلات پرداختی دولت 

فرماندار سرپل ذهاب گفت: بازسازی سه هزار و ۱۵۹ واحد صنفی و ۲ هزار ۶۵۱ واحد دامی آسیب دیده از زلزله و همچنین واحدهای کارگاهی و تولیدی در شهرک صنعتی و بخش های مختلف شهری و روستایی همه از خدمات ارزنده دولت و مشارکت بالای مردم در جریان اتمام بازسازی شهرستان‌ زلزله زده سرپل ذهاب است.
جمالی نیا بیان کرد: ایجاد و احداث سه مرکز بوم گردی و گردشگری در مناطق تاریخی و دیدنی طاق گرا و روستای پیران و روستای قراویز از دیگر اقدام های صورت گرفته است.

استفاده از توان هشت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقیم در سرپل ذهاب
او گفت: در جریان بازسازی شهرستان سرپل ذهاب از هشت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقیم، ۱۱۱ دفتر نظام مهندسی با ۱۳۱ مهندس ناظر و طراح بومی، ۱۶۴ مهندس ناظر و طراح هم استانی با بیش از هشت مرکز آزمایشگاه مکانیک خاک و بیش از ۱۴ واحد تولیدی بتن و بچینگ (تولیدی بتن) و ۱۶ واحد دانه بندی شن و ماسه با نگاه ویژه در نظارت و کنترل ساخت و ساز در رعایت آخرین ورژن های علمی ساخت و بخصوص رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ استفاده و عملیات ساخت ساز در حوزه زلزله به پایان رسید.
شهرستان سرپل ذهاب با ۹۰ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.