کد خبر : 24307
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
-

سرنوشت کارتهای منزلت شهروندی به کجا ختم شد؟

سرنوشت کارتهای منزلت شهروندی به کجا ختم شد؟
صدور کارت منزلت شهروندی برای شهروندان اصفهانی در ۵ گروه بازنشستگان، سالمندان، جانبازان، معلولان و زنان سرپرست خانوار از نیمه دوم سال ۹۵ در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت.

به گزارش سورپرس، هنوز مدت زیادی از اجرای طرح منزلت شهروندی در اصفهان نگذشته بود، که گفته شد این طرح خروجی موفق و قابل توجهی نداشته و به همین دلیل نیاز به بازنگری دارد.

اعضای شورای پنجم شهر اصفهان معتقد بودند طرحی که در شورای قبلی مصوب شده، نتوانسته عملاً اهداف تعیین شده را تامین کند و بیشتر از تکریم و منزلت، تبدیل به یک طرح حمایتی برای اقشار خاص شده که پوشش آن هم تاکنون بسیار پایین بوده است، بنابراین در قالب لایحه ای بازنگری این طرح را در دستور کار خود قرار دادند.

مدیریت شهری اصفهان اعلام کرده این بار بزرگترین پروژه شهروندی خود را در قالب یکپارچه سازی خدمات الکترونیکی شهری و صدور کارت شهروندی اجرا می کند و تاکید دارد که این طرح براساس الگوهای موفق دنیا درحال طراحی است، تا برای همه شهروندان به صورت یک باشگاه شهروندی تعریف شود و در عین حال باعث تقویت و تربیت شهروندان برتر، مشارکت جو و مسئولیت پذیر شود.

از طرح منزلت شهروندی تا باشگاه شهروندی

فروغ صادقیان، رئیس اداره مشارکت های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، در گفت و گویی خبری، با اشاره به اینکه طرح منزلت شهروندی از زمستان سال ۹۵ به اجرا درآمد و از اواسط سال ۹۶ سامانه منزلت شهروندی ایجاد شد، گفت: این طرح با هدف حمایت از ۵ قشر آسیب پذیر جامعه شامل بازنشستگان بالای ۶۰ سال، سالمندان ۶۰ سال به بالا، جانبازان، افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار اجرا شد.

وی درخصوص امتیازات کارت های منزلت شهروندی اظهار کرد: استفاده از اتوبوس با دو تراکنش در روز و تخفیف ۵۰ درصد، استفاده از مکان های آموزشی وابسته به شهرداری نظیر فرهنگسراها با ۵۰ درصد تخفیف، استفاده از مراکز تفریحی، گردشگری و ورزشی وابسته به شهرداری اصفهان که تخفیف هر مکان متفاوت است، مثلا تله کابین صفه با ۴۵ درصد، بولینگ با ۳۵ درصد و باغ گلها با ۵۰ درصد تخفیف از جمله امتیازات پیش بینی شده است.

رئیس اداره مشارکت های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه براساس لایحه ای در سال ۹۸ قرار شد طرح منزلت شهروندی به باشگاه شهروندی تبدیل شود، افزود: براساس این طرح به شهروندان براساس رفتارهای مطلوبی که انجام می دهند مثل مراجعه به مراکز جمع آوری پسماند و کتابخانه های وابسته به شهرداری امتیازاتی تعلق می گیرد.

کارت های منزلت شهروندی غیرحضوری تمدید می شود

وی با بیان اینکه این طرح هنوز به مرحله اجرا در نیامده است، خاطرنشان کرد: طرح منزلت شهروندی هم اکنون نیز اجرا می شود و کارت های صادر شده هر سه سال تمدید می شود، به صورتی که وقتی اعتبار کارت ها منقضی شد شهروندان می توانند به سامانه منزلت به آدرس:  www.esfshahrvand.ir مراجعه و کارت خود را به صورت غیرحضوری تمدید کنند.

صادقیان تعداد کارت های منزلت صادر شده در سال ۹۵ را ۶ هزار و ۶۴۳ کارت، کارت های صادر شده در سال ۹۶ را ۲۲ هزار و ۸۴۰ کارت، کارت های صادر شده در سال ۹۷ را ۷ هزار و ۷۴۵ کارت و کارت های سال ۹۸ را یک هزار و ۶۰۶ کارت اعلام کرد و افزود: بسیاری از کارت ها هر سال تمدید می شود و به خاطر همین آمار کارت های صادر شده در هر سال کاهش داشته است.

وی بیشترین کارت های صادر شده را به ترتیب برای بازنشستگان، معلولان، زنان سرپرست خانوار، سالمندان و جانبازان عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح باشگاه شهروندی هم رفتارهای مطلوب مورد تشویق قرار می گیرد و هم کرامت افراد خدشه دار نمی شود، این کار در حال پیگیری است و گفته شده تا ۶ ماه آینده به نتیجه می رسد.

منزلت شهروندی که عدالت اجتماعی را زیر سوال می برد!

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفت و گویی خبری، اظهار کرد: کارت های منزلت شهروندی یک برنامه مقطعی بود که پوشش بالایی از نظر گروه های هدف نداشت و به تعدادی از شهروندان یعنی درصد جزئی از هر قشری مثل معلولان، سالمندان و زنان سرپرست خانوار اطلاع رسانی شده و کارت صادر کرده بودند تا از یکسری خدمات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کارت های منزلت شهروندی در مقایسه با اهدافی که در راستای تحقق عدالت اجتماعی مدنظر است به شدت زیر سوال است، تصریح کرد: اگر قرار باشد خدماتی به اقشار جامعه ارائه دهیم باید به گونه ای باشد که صد در صد قشر بتواند استفاده کند، ازطرف دیگر در اهدافی که برای این کارت ها تعریف شده بود، به هیچ عنوان رفتارهای شهروندی و تقویت ویژگی های شهروند مسئول دیده نشده بود.

انتقاد از نسخه برداری ظاهری از الگوهای خارجی

این عضو شورای شهر اصفهان طرح کارت های منزلت شهروندی را صرفا رفع تکلیفی دانست که در مقطعی بنا به اقتضای شرایط برای آن تصمیم گیری شده بود و افزود: این طرح به نوعی نسخه برداری از تجارب کشورهای دیگر بوده، ولی انتقادی که می شود این است که نسخه برداری خارجی صرفا ظاهری بوده، درحالی که محتوای طرح باید پرورش و تربیت شهروندان مسئول در قبال حقوق و وظایف و تکالیف شهروندی باشد و در نهایت ارتقا در فرهنگ شهروندی اتفاق افتاد، اما این اهداف اصلا از ابتدا دیده نشده بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از گذشت چند سال از اجرای طرح، انتظارات خاصی برای تعدادی از افراد هر قشر، و نه همه آنها به وجود می آورد، خاطرنشان کرد: در جلسات مختلفی که در شورای پنجم شهر اصفهان داشتیم، این طرح را در چارچوب کارت شهروندی بردیم و پروفایل شهروندی تعریف شد که در آن هویت شهروند تعریف شده و یکسری خدمات از واحدهای مختلف شهرداری در آن پیش بینی شده است، به عنوان مثال رفتارهایی مثل تحویل پسماند و یا مراجعه به کتابخانه های سطح شهر به عنوان یک امتیاز مثبت تعریف شده تا شهروندان بتوانند در باشگاه شهروندی با استفاده از امتیازاتی که در کارت شهروندی خود دارند از خدمات مختلفی که پیش بینی شده استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این طرح برای همه شهروندان بدون استثنا یک امتیاز و ضرایب خاص درنظر گرفته می شود، درحالی که اگر اقشار خاص مثل سالمندان در قبال این رفتارها امتیاز بیشتری خواهند گرفت، مثلا اگر یک شهروند عادی در قبال کتابخوانی یک امتیاز بگیرد، سالمند با این کار دو امتیاز می گیرد.

کرونا طرح باشگاه شهروندی را به تاخیر انداخت

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هم اکنون پیمانکار کارت شهروندی مشغول اجرای این طرح است، گفت: شیوع ویروس کرونا کمی کار را به تاخیر انداخت، ولی امیدواریم به سرعت کار دنبال و تاخیر جبران شود تا به زودی باشگاه شهروندی و کارت شهروندی را رونمایی کنیم که در پیوند با شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک است.

وی با اعتقاد براینکه با صدور کارت های شهروندی از رفتارهای موازی در واحدهای شهرداری جلوگیری می شود، تصریح کرد: اینکه هر واحدی برای خود کارتی صادر و خدمات خاصی ارائه کند اصلا درست نیست، درحالی که هر شهروند با یک هویت و یک کارت باید بتواند همه خدمات در حوزه حمل و نقل، فرهنگ، ورزشی و تفریحی را داشته باشد، در عین حال که بتوانیم آموزش های لازم را نیز برای همه اقشار تعبیه کرده و در باشگاه شهروندی رفتار شهروندی را رصد و مدیریت کنیم.

محمدی درخصوص تکلیف کارت های منزلت شهروندی هم گفت: کارت های قبلی هم قابلیت استفاده دارد و نیازی به تعویض کارت نیست، بلکه روی همان بستر، عملکردهای جدید تعبیه می شود، ولی عملا دیگر به عنوان کارت منزلت شناخته نمی شود و ثبت نام جدید هم نداریم. پروفایل شهروندی نیز هم اکنون طراحی شده و یکسری از شهروندان در حال ثبت نام هستند تا خدمات به سمت کارت های ویژه شهروندی منتقل شود.

با یک جست و جوی ساده می توان دریافت که شورای قبلی شهر اصفهان نیز اهداف ویژه ای در طرح منزلت شهروندی پیش بینی کرده بود و طرح قبلی نیز براساس الگوهای موفق دنیا طراحی شده بود. اگرچه برداشت ظاهری و درنظر نگرفتن اهداف شهروندی از انتقادات جدی به طرح قبلی است، اما امید می رود این بار کارت های شهروندی و باشگاه شهروندی نیز که گفته شده براساس الگوی جهانی طراحی شده، با تغییر مدیریت، سرنوشت طرح قبلی را پیدا نکند.

انتقال پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.