کد خبر : 112147
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
-

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

احتمالا وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر ملاقات کنند

احتمالا وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر ملاقات کنند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما قائل به این هستیم که دو کشور ایران و عربستان کشور‌های مهمی در منطقه هستند.

به گزارش سورپرس؛ ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با «اعلام خبر ابراز تمایل مقامات عربستانی برای دیدار در سطح دیپلماتیک میان وزرای خارجه دو کشور، گفت: بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان با میانجیگری عراق تاکنون ۵ دور گفتگو انجام شده و دستاورد‌هایی داشته و نهایتاً هم گام‌هایی برای اینکه روند روابط دوجانبه ازسرگیری شود، مدنظر قرار خواهد گرفت. در این چارچوب یکی از مسائلی که وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که در گام آتی وزرای خارجه ایران و عربستان به پیشنهاد عراقی‌ها در بغداد با یکدیگر ملاقات کنند.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: از جانب جمهوری اسلامی نکات و مباحثی که در روابط دو جانبه وجود داشته پیش از این طرح شده، ما قائل به این هستیم که دو کشور ایران و عربستان کشور‌های مهمی در منطقه هستند، اگرچه ممکن است در بعضی مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به مواضع عربستان انتقاداتی داشته باشیم، اما این انتقادات را مانع از سرگیری روابط دوجانبه نمی‌دانیم بلکه این طرف عربستانی بود که روابط با ایران را قطع کرد و در این چارچوب ما همواره آماده هستیم که روابط را از سر بگیریم و مباحث مشترک را آنجا طرح کنیم.

سخگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: ارتقاء مذاکرات به سطح دیپلماتیک و در سطح وزرای امور خارجه دو کشور نشان می‌دهد گفتگو‌هایی که در سطح امنیتی صورت گرفته به سوی ثمربخش بودن رفته و در این مسیر می‌توان انتظار داشت که بعضی مباحث دیگری که در روابط دوجانبه و منطقه‌ای وجود دارد، طرح موضوع شود.

وی همچنین تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم از طریق گفتگو بین کشور‌های اصلی منطقه از جمله ایران و عربستان خیلی از مسائل قابل حل است، این گفتگو‌ها به امنیت، صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد و در نهایت آن چیزی که چالش اصلی ما در منطقه است حضور و دخالت نیرو‌های فرامنطقه‌ای است، بدون حضور آن‌ها دستیابی به یک تفاهم در سطح منطقه‌ای قابل تحقق است.

عمویی در پاسخ به سوالی پیرامون «مانع‌تراشی‌های عربستان در مسیر دیپلماسی ایران در سال‌های گذشته»، عنوان کرد: ما مواضع اخیر مقامات عربستان را که مرور می‌کنیم یک واقع‌بینی در آن‌ها می‌بینیم و فکر می‌کنیم این تغییر رویکردی که در عربستان اتفاق افتاده در جهت مثبت است و از این جهت با شکل گرفتن این واقع‌بینی انتظار داریم که تعاملات ایران و عربستان در مسیر صلح و ثبات منطقه حرکت کند.

نماینده تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با «بهبود رابطه با عربستان در کنار احیای احتمالی برجام و ثمراتی که این دو مساله می‌تواند داشته باشد»، خاطرنشان کرد: ما بین مذاکراتی که میان ایران و ۴+۱ است و مذاکراتی که به صورت دوجانبه با عربستان دنبال می‌کنیم به صورت مستقیم ارتباطی نمی‌بینیم، اما نفس فعالیت دیپلماتیک جمهوری اسلامی باعث تقویت جایگاه ما در حوزه بین‌المللی می‌شود و این تغییر جایگاه حتما منافعی را برای مردم عزیز کشورمان دارد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.