کد خبر : 6671
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۹:۵۷
-

سخنان معاون استاندار و نماینده قم درباره دریاچه نمک وقمرود

سخنان معاون استاندار و نماینده قم درباره دریاچه نمک وقمرود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با انتقاد از عدم بهره گیری استان از منابع دریاچه نمک گفت: مدیریت بهره برداری از دریاچه نمک با قم است ولی در حاضر بیشترین استفاده از این محدوده معدنی را شهر کاشان می‌برد.

به گزارش سورپرس ، “محسن بهشتی” روز پنجشبه در جلسه شورای معادن استان قم بیان کرد: برای ایجاد ارزش افزوده از این دریاچه طرح استحصال منابع معدنی و ایجاد ظرفیت های گردشگری در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از ظرفیت ها و ارزش افزوده دریاچه نمک و احداث مسیر دسترسی که امتیاز آن به کمیته امداد واگذار شده باید تصمیمات کاربردی در یک بازده زمانی کوتاه انجام بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک نمک یکی از رویکردهای استان قم در بهره برداری از این ظرفیت مغفول مانده است.

گرد محرومیت بر چهره بخش قمرود سنگینی می کند

بهشتی همچنین عنوان کرد: با وجود بهره برداری از محور قم-گرمسار هنوز اتفاق خاصی در مسیر رشد و پیشرفت بخش قمرود صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: بهره برداری از دریاچه نمک و استحصال منابع معدنی و ظرفیت های گردشگری می تواند غبار از چهره محروم منطقه قمرود کنار بزند.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

وی ابراز کرد: یکی از بیشترین استفاده کنندگان معادن راه و شهرسازی بوده و باید از ظرفیت این دستگاه در مسیر بهره برداری از معادن بهره برد.

بهشتی عنوان کرد: برای بهره برداری کمربندی جدید قم و احداث جاده قم- اراک باید معدن مورد نیاز به سرمایه گذار و معدن کار اهلیت دار واگذار گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ابراز کرد: مهمترین مشکل معدن کاران استان در استحراج این منابع با روستاهای اطراف است.

وی اضافه کرد: روستائیان استان از اینکه هیچ سودی از استخراج منابع معدنی به آنها اختصاص پیدا نکرده و محیط زیست هم تخریب نمی شود ناراضی می باشند.

نماینده قم: معادن شن و ماسه رودخانه قمرود را در معرض خطر قرار داده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره برداری نامتعارف معادن شن و ماسه در رودخانه قمرود گفت: بهره برداری های نامتعارف به حریم این رودخانه تجاوز کرده و آن را در معر خطر زیست محیطی قرار داده است.

احمد امیرآبادی فراهانی روز پنجشنبه در جلسه شورای معادن استان قم عنوان کرد:در برداشت از منابع معدنی رودخانه قمرود باید مراقبت های جدی صورت بگیرد.

وی بیان داشت: به دلیل بهره برداری خارج از عرف چاه های عمیق و متعددی در مسیر این رودخانه به ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد این چاله های مصنوعی سبب شده تا حقابه های اختصاص یافته به بسیاری از کشاورزان پایین دست قمرود نرسیده و در این حفره های عمیق حبس شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای اختصاص حقابه های کشاورزان پایین دست رودخانه قمرود از کانال انتقال آب یکی از کشاورزان بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

اختیارات استانداران افزایش می یابد

امیرآبادی در ادامه بیان داشت: افزایش اختیارات استانداران یکی از طرح های در دست بررسی کمیسیون تلفیق است.

وی افزود: در صورتی که این طرح در کمیسیون تلفیق نهایی شود اتفاق بزرگی در مدیریت شرایط اقتصادی استان در شرایط تحریم ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: افزایش اختیار استانداران در دور زدن تحریم ها و جذب و حمایت از سرمایه گذاری نقش عمده ای در سطح کشور دارد.

در دهمین جلسه شورای معادن استان قم که به ریاست استاندار برگزار شد، آخرین مراحل استخراج معادن فلزی و بهره برداری از منابع معدنی دریاچه نمک بررسی شد.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است./

انتهای پیام/۲۳۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.