کد خبر : 2813
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۴۹
-

سبک تصمیم گیری خود رامرور کنید/مشکلات را با مشاور در میان بگذارید

سبک تصمیم گیری خود رامرور کنید/مشکلات را با مشاور در میان بگذارید
شاید برای شما پیش آمده باشد که سر چند راهی تصمیمی در زندگی قرار گرفته اید و نیاز دارید در کنار کسی باشید که به مسائل از زاویه ای همه جانبه تر نگاه کند. از کمک گرفتن در این مواقع نترسید.

گروه اجتماعی سورپرس آزاده سهرابی؛ آیا برایتان پیش آمده که میان چند هدف و گزینه مجبور به انتخاب باشید؟ آیا پیش آمده است که احساس سرگشتی در پیدا کردن اهداف و هویت خود شده باشید یا حتی در زندگی زناشویی، فردی و یا خانوادگی برای پیدا کردن نقضش و جایگاه خودتان چنان سردرگم شده باشید که احساس کنید برای درآمدن از این وضعیت نیاز به حرف زدن و راهنمایی گرفتن دارید؟ حتی ممکن است همراه با این وضعیت سردرگمی حس هایی مانند خشم، غم را تجربه کرده باشید. ممکن است احساس کنید سبک تصمیم گیریهایتان در زندگی دچار یک مشکل جدی است که همواره شما را در یک چالش قرار می دهد.

آنچه بیان شد تنها شکل هایی از مشکلاتی است که افراد ممکن است در طول زندگی در دوره هایی با آن درگیر باشند و با خود فکر کنند: به کمک نیاز دارند. ممکن است در این مواقع درباره اختلاف با فرزند یا فرزندانتان، افت تحصیلی فرزندتان، اختلاف با همسر یا خانواده خودتان و…. با دیگران سخن بگویید و عده ای به شما توصیه هایی هم بکنند یا بگویند به این مسائل فکر نکن خودش درست می شود! و اینها در حالی است که روزها می گذرد و مشکلات پابرجاست.

مشاوران که سردر مراکز مراجعه نیز همین عنوان «مشاوره» را درج می کنند، آموزش دیده اند تا به افراد کمک کنند در حوزه های مختلف تحصیلی، شغلی، خانوادگی و…. از طریق سبک سنگین کردن راه های مختلف با کمک خود افراد، یک راه را پیش پای افراد بگذارند. آنها عموما در مسیر پیشنهاد و راهنمایی معطوف به آینده و با نگاه به تجربیات گذشته آموزش دیده اند. این روزها مشاوران در حوزه های مختلف فعالیت می کنند اما واقعیت این است که تخصص مشاوران در حوزه های شغلی، تحصیلی، خانوادگی و… باید تفکیک شده باشد اما به دلیل اینکه مشاوران بتوانند در همه سطوح مراجع داشته باشند معمولا در حوزه های مختلف تخصص را کسب می کنند با این وجود برخی حوزه ها مانند مشاوره ازدواج و طلاق نیاز به تمرکز و تخصص بالایی دارد.

شاید به نظر برسد یک مشاور برای دو دو تا چهارتا کردن راه های مختلفی که فرد را دچار سردگمی کرده و نشان دادن بهترین راه به وی با کمک افراد، نیازی به واکاوی زیاد در گذشته فرد، رابطه فرد با والدین، تعارضات کودکی و… ندارد در حالیکه مشاوران خوب می دانند که دو فرد با یک مشکل واحد وقتی برای مشاوره مراجعه می کنند، راه حل یکسانی پیش پایشان نیست و بنا به زندگینامه فرد و شخصیت و خلق و خوی فرد و حتی پایگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی فرد جواب ها متفاوت است. پس تعجب نکنید اگر نزد یک مشاور رفتید اما راه حل ناگهان جلوی پای شما قرار نگرفت. برای حل مشکل و تعارض پیش آمده باید فرد بداند همانطور که آن مشکل یک روزه ایجاد نشده است، یک روزه هم با معجزه از میان نمی رود. پس در مسیر کمک گرفتن صبور باشید.

هدف رفتن پیش مشاوره همیشه یکی است و آن کمک فرد برای بهبود کیفیت زندگی بر اساس انتخاب های پیش روی اوست. گرچه این روزها متاسفانه هستند مشاورانی که ادعای درمان اختلالات روانی از اضطراب و افسردگی تا دیگر اختلال های بالینی را دارند اما واقعیت است  که اگر فردی دارای هر کدام از نشانه های اختلال های بالینی باشد نیاز به کمک گرفتن از متخصصانی دیگر دارد اما اگر فردی هیچ نشانه اختلال بالینی ندارد و دچار یک تعارض و سردگمی اساسی در اهداف زندگی خود نیست (که در آن صورت نیاز به مدل های درمانی چون روانکاوی یا شناختی- رفتاری و…دارد) و در مقطعی از زندگی خود نیاز به مشاوره گرفتن در حوزه های تحصیلی، انتخاب همسر، انتخاب شغل، حل مشکل با فرزند یا فرزندان یا بالاعکس، حل مشکل با همسر، تصمیم به طلاق و مواردی از این دست دارد که عموما گفته می شود فرد دچار یک تعارض درون فردی یا بین فردی شده است (به شرط ریشه دار نبودن این مشکل و تعمیم نداشتن حوزه آن) می تواند از مشاور کمک بگیرد. اما اگر فردی در تمام تصمیم گیری های دچار یک تردید است، در تمام روابط خود یک مشکلی را حس می کند، در آن صورت نیاز به کمک گرفتن از متخصصانی دیگر دارد.

از سوی دیگر شاید یکی از کارکردهای مهم مشاوره که در جامعه ما کمتر به آن توجه می شود، این است که مشاوران راهنماهایی هستند که می توانند به افراد برای آنکه دچار بحران در مسیر زندگی نشوند نیز آموزش هایی از پیش بدهد و به نوعی نقش پیشگیرانه در ایجاد بحران های زندگی را ایفا کنند.

عموم ابزارهایی که مشاوران در اختیار دارند به جز گفتگو با مراجعه کننده، آزمون هایی است که می تواند هوش، استعداد و رغبت، تیپ شخصیتی، شغل مناسب، رضایت شغلی و… افراد را بسنجد. حتی مشاوران خصوصا آنها که تمایل دارند در بخش مشاوره ازدواج کار کنند روی تست های شخصیت و به طور کلی تیپ های شخصیتی کار بسیاری انجام می دهند. آنها یاد گرفته اند که ساختار زندگی افراد را بررسی کنند، مدل ارتباطی در آن خانواده را بر اساس پیشینه فرهنگی و اجتماعی و شخصی هر فرد بررسی کنند، بتوانند حدس بزنند آیا دو فرد مناسب ازدواج با یکدیگر هستند یا نه، در صورت طلاق برای هر کدام از طرفین و بچه ها چه مشکلات احتمالی ایجاد می‌شود و یک پیش آگاهی به افراد بدهند و در بسیاری از موارد با ایجاد بستر گفتگو میان افراد از طلاق جلوگیری کنند.

در مجموع اگر در مرحله ای از زندگی افراد به راهنمایی گرفتن از یک فرد همه جانبه نگرتر و بی طرف، برای انتخابی بهتر نیاز دارند، مشاوران بهترین گزینه هستند.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.