کد خبر : 18686
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۴۸
-

روزهای سرنوشت‌ساز تهران/ افزایش مراجعین کرونایی بیمارستان‌ها

روزهای سرنوشت‌ساز تهران/ افزایش مراجعین کرونایی بیمارستان‌ها
در حالی که نزدیک به دو ماه است کرونا بر تمام ابعاد زندگی تهرانی ها سایه افکنده، شاهد فراموشی کرونا در ترددها و بسیاری از رفتارهای اقتصادی، اداری و حتی تفریحی در این استان هستیم.

به گزارش سورپرس؛ ویروس کرونا اولین تلفات خود را در کشور ما ۳۰ بهمن ماه گرفت و پس از آن تاکنون و نزدیک به ۵۰ روز از شیوع آن در کشور، طبق گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، تا ظهر دوشنبه ۱۸ فروردین ۶۰ هزار و ۵۰۰ ایرانی را به طور رسمی مبتلا کرده است، که ۲۴ هزار و ۲۳۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۷۳۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

استان تهران طبق اعلام مسئولان بیشترین موارد ابتلاء به ویروس کرونا در کشور را دارد، اما اینکه وضعیت این ویروس در حال حاضر در استان تهران در چه مرحله‌ای است؟، تا چه زمانی کرونا میهمان تهرانی‌ها خواهد بود؟، راهکار مقابله با این ویروس چیست؟ سوالاتی است که در اذهان همه مردم تهران به ویژه اصناف، کارگران روزمزد و… قرار دارد.

رئیس ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونا در استان تهران وضعیت کرونا را در مرحله «پاندمی» دانست و افزود: در حال حاضر کرونا از همه گیری در یک قاره فراتر رفته و همه جهان را به خود درگیر کرده است و اینکه وضعیت کرونا را در استان تهران پاندمی اعلام می‌کنیم و می‌گوئیم، این وضعیت از اپیدمی عبور کرده است، یعنی احتمال آنکه بیماری در سطح استان فراتر رود و گستردگی و شیوع بیشتری یابد، بسیار زیاد است و در این مرحله باید بیش از پیش هوشیار و آماده باشیم.

علیرضا زالی در ادامه ضمن انتقاد از بی توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی و تردد پرشمار در سطح شهر گفت: تبعات منفی این ترددها که از شنبه هفته جاری شاهد آن بودیم، اواسط هفته آینده مشخص می‌شود و پیش بینی می‌کنیم، در هفته آینده با افزایش قابل توجه مبتلایان و بر اساس آن مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مواجه باشیم.

افزایش ۲۵ الی ۳۰ درصدی مراجعین کرونایی به بیمارستان‌های تهران و فرسایش کادر درمان

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود تخت در استان تهران نداریم، نسبت به خستگی و فرسایش کادر درمانی ابراز نگرانی کرد و افزود: بسیاری از پرستارها و پزشکان ما به طور مداوم از اوایل اسفندماه درگیر با بیماران کرونایی بودند و اکنون نگرانی ما از تداوم این مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها در شرایط فرسایش کادر درمانی است و باید هرطور شده درصدد کاهش ورودی بیمارستان‌ها برآییم.

رئیس ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونا در استان تهران گفت: در روزهای اخیر ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش مراجعین بیمارستانی در تهران را شاهد بودیم، که این امر ما را بیش از پیش نگران می‌کند.

زالی خواستار افزایش مداخلات شهری و اندیشیدن تمهیدات سختگیرانه تر شد و گفت: اگر می‌خواهیم، کرونا را مهار کنیم، باید به نکاتی که توسط جامعه پزشکی مطرح می‌شود، بیشتر اهمیت دهیم، معتقدم راهبرد قرنطینه سازی راهبرد مثبت‌تر و موفقیت تری است، که باید اجرا شود، نباید با شتاب زدگی جامعه را در معرض این ویروس قرار بدهیم.

وی گفت: از اول هفته تاکنون نزدیک به دو هزار بیمار کرونا مثبت در بخش‌های عادی بیمارستانی استان تهران و ۴۰۰ نفر در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند و این امر نشان می‌دهد، که باید بیش از پیش هوشیار باشیم و کرونا را جدی بگیریم، باید بدانیم، که اکنون کرونا در تمام سطح تهران پخش شده و هیچ نقطه پاکی نداریم.

زالی به برگشت مسافران از سفرهای نوروزی اشاره کرد و افزود: می‌بایست به هر طریق که می‌دانیم، ترددها را در سطح شهر به حداقل برسانیم.

طرح فاصله گذاری اجتماعی به دقت در حال اجرا است

استاندار تهران اما اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در این استان را راضی کننده توصیف کرد و در توضیح وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تهران گفت: از هشتم فروردین ماه ۱۴ مبادی ورودی و خروجی استان تهران به شدت و در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز کنترل می‌شود و اجازه ورود به خودروهای پلاک غیر بومی به استان تهران (به جز خودروهای پلاک استان البرز) داده نمی‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: در همین راستا و جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی به استان تهران نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ برگ جریمه صادر و ۳۰ خودرو نیز توقیف شده است.

وی با بیان اینکه کمبودی از نظر تخت بیمارستانی و نیز مشکلی در مورد پذیرش بیماران در استان تهران وجود ندارد، گفت: در مورد پیوست‌های اقتصادی و اقدامات حمایتی از اقشار آسیب پذیر استان تهران نیز تمهیداتی اندیشیده شده است، استان تهران بالغ بر ۳۵ هزار واحد تولیدی و کارخانه و بیش از ۷۰ هزار کارگاه تولیدی دارد، که بیش از ۳۲ درصد نیروی کار استان تهران در بخش‌های تولیدی و صنعتی کار می‌کنند و می‌دانیم، این واحدها حدود دو ماه است، تحت تأثیر ویروس کرونا قرار دارند.

بیکاری ۳۴ هزار نفر در استان تهران؛ سال گذشته تعداد بیکاران یکی دو هزار نفر بود

نماینده عالی دولت در استان تهران با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد نیروی کار این استان در بخش خدمات مشغول به کار است، اضافه کرد: به تمام ادارات، سازمان‌ها، نهادها و واحدهای ذیربط تاکید شده است، اقدامات لازم برای کاهش آسیب شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد را انجام دهند، اما تأثیر اسفندماه در اقتصاد استان تهران بیش از تأثیر یک ماه است، چرا که خدمات ارائه شده در این ماه و نیز فروش و تجارت در این ماه به اندازه چند ماه عادی است.

محسنی بندپی گفت: باید بپذیریم که واحدهای صنفی نیز که تأثیرات بسیار مهمی در اقتصاد استان دارند، آسیب شدیدی از شیوع کرونا خورده‌اند و تقاضای بخشودگی جرایم بیمه‌ای و مالیاتی را داشتند و نیز در رابطه با کاهش مالیات درخواست‌هایی دارند، که در حال بررسی این تقاضاها هستیم.

وی در مورد چک‌های برگشتی که به دلیل نبود فروش بوده نیز گفت: قرار شد نامه‌ای با امضا بنده برای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ارسال شود، که چک‌های صادره اصناف از محل ۷۵ هزار میلیارد تسهیلات حمایتی دولت در قالب دیون صادر کننده چک پاس شود.

استاندار تهران از ثبت نام ۳۴ هزار نفر به دلیل بیکاری در سامانه اصناف خبر داد و گفت: این تعداد بسیار قابل توجه است، در زمان مشابه سال گذشته تعداد متقاضیان ثبت نام در سامانه کار یک الی دو هزار نفر بود و این افزایش تعداد بیکاران نگران کننده است و البته تمهیدات تأمین اجتماعی در این موضوع بسیار خوب است و کمک‌های حمایتی از بیمه شدگان را لحاظ کرده‌اند، که باید از این حمایت‌ها استفاده شود، تا آسیب‌های اقتصادی کرونا به کم‌ترین حد ممکن برسد.

وضعیت امروز تهران سرنوشت ساز است و نه تنها باید با پرهیز از ترددهای غیر ضروری به قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا کمک کنیم، بلکه باید مسئولین نیز پیوست‌های اقتصادی برای مصوبات کرونایی در نظر بگیرند، تا کمترین آسیب به اصناف، بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و اقشار آسیب پذیر وارد شود.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.