کد خبر : 70892
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
-

روایت «کرونا» در شعارهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

روایت «کرونا» در شعارهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با پاندمی کرونا گره خورده و همین موضوع باعث شده تا برخی از داوطلبان، نیم نگاهی به مدیریت این بیماری در شعارهای انتخاباتی خود داشته باشند.

به گزارش سورپرس؛ اصولاً داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بعد از حضور در وزارت کشور و ثبت نام برای تایید صلاحیت حضور در کورس رقابت، به ارائه رئوس برنامه‌های خود می‌پردازند.

شاید در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همه نگاه‌ها به انتخاب رئیس جمهور آینده باشد، اما نکته‌ای که در این بین نمی‌توان نادیده گرفت، وجود پاندمی کرونا است. همین موضوع سبب شد تا افکار عمومی انتظار داشته باشند داوطلبان شناخته شده و به قولی، چهره‌های مطرح سیاسی که برای ثبت نام آمده بودند، گریزی هم به کرونا بزنند. اما، آنچه در لابه لای صحبت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به آن هیچ اشاره نشد، شیوع کرونا و کنترل این بیماری بود.

در حال حاضر با گذشت ۱۵ ماه از شیوع کرونا در کشور، مردم از محدودیت‌هایی کرونایی تا حدودی خسته شده‌اند و می‌خواهند بدانند که این بیماری چه زمانی از کشور رخت بر می‌بندد. از همین رو، انتظار می‌رفت که داوطلبان شناخته شده و چهره‌های سیاسی، حداقل نیم نگاهی به کرونا داشته باشند و از برنامه‌های خود برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا در دولت آینده بگویند.

متاسفانه با مرور صحبت‌های داوطلبان شناخته شده که از چهره‌های سیاسی هستند، هیچ نکته‌ای پیرامون کرونا یافت نشد. اینکه چقدر این داوطلبان به بیماری کرونا اهمیت می‌دهند، به راحتی در سخنان آنها قابل بررسی است.

آنچه در صحبت‌های بعد از ثبت نام چهره‌های شناخته شده در انتخابات ریاست جمهوری می‌توان مشاهده کرد، موضوعات کلی سیاسی و البته معیشت مردم بوده است. قطعاً، با توجه به مشکلات اقتصادی که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، رویکرد معیشتی داوطلبان نیز می‌تواند قابل قبول باشد، اما اینکه حتی یک خط از کرونا حرف نزنیم، جای سئوال دارد. زیرا، پاندمی کرونا سهم به سزایی در تشدید مشکلات اقتصادی و معیشت مردم داشته است و بهتر بود که حداقل، این نکته مورد اشاره قرار می‌گرفت که اگر رئیس جمهور شدند، چه برنامه‌هایی برای کنترل بیماری در کشور دارند و اساساً چرا هیچ نقد و انتقاداتی نسبت به روند کنترل بیماری نداشتند.

محسن هاشمی رفسنجانی، ابوالحسن فیروزآبادی، عزت الله ضرغامی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، محمد شریعتمدای، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، سید شمس الدین حسینی، سید ابراهیم رئیسی، مسعود پزشکیان، عبدالناصر همتی، رستم قاسمی و…، از جمله چهره‌های شناخته شده سیاسی هستند که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

صحبت‌های هر کدام از این افراد را که تحلیل و تفسیر می‌کنیم، مباحث روز سیاسی و اقتصادی کشور است. در حالی که با شیوع کرونا، موضوعات اقتصادی و اجتماعی کشور نیز تحت العشاع این بیماری قرار گرفت.

به نظر می‌رسد به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، داوطلبان تصمیم گرفتند بیشتر روی مسائل معیشتی و البته سیاسی، مانور بدهند و هر آنچه فرصت به آنها داده شده بود که با خبرنگاران حاضر در وزارت کشور مطرح کنند، پیرامون دو محور اقتصادی و سیاسی بود.

لازم است که بعد از معرفی داوطلبان تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، حتماً به موضوع کرونا و پیامدهای این بیماری در وضعیت اقتصادی مردم نیز نگاهی داشته باشند و در صحبت‌ها و مناظره‌های انتخاباتی، برنامه‌های خود برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا را ارائه بدهند.

مسعود ربانی کارشناس نظام سلامت، در واکنش به مغفول ماندن موضوع کرونا در صحبت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، به خبرنگار مهر، گفت: به نظر می‌رسد که همه داوطلبان تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور قرار دارند و از همین رو، خواسته‌اند از فرصت گفتگو با رسانه‌ها بعد از ثبت نام در وزارت کشور، بیشترین بهره برداری را داشته باشند. بنابراین، می‌بینیم که محور همه صحبت‌ها و برنامه‌های داوطلبان، مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

وی افزود: نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد، انتقاداتی است که به روند مدیریت بیماری کرونا در کشور مطرح است و اینکه با شیوع این بیماری در کشور، وضعیت معیشتی مردم به مراتب وخیم‌تر از روزهای قبل از کرونا شد. بنابراین، جا داشت که کاندیداها نسبت به روند مدیریت بیماری اعلام موضع می‌کردند.

ریانی گفت: یادمان نرود که کرونا در زندگی مردم تاثیرگذار بوده است و مردم دنبال یک خبر خوشحال کننده هستند که بدانند بالاخره کرونا کی می‌رود. شاید موضع گیری داوطلبان نسبت به این بیماری، می‌توانست نگاه‌ها را متوجه خود کند که رئیس جمهور آینده که از بین یکی از داوطلبان خواهد بود، چه برنامه‌ای برای مدیریت بیماری کرونا دارد.

این کارشناس نظام سلامت یادآور شد: بهتر است بعد از شروع فضای تبلیغاتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، توجه به مدیریت و کنترل بیمار کرونا، یکی از دغدغه‌های داوطلبان باشد.

شاید بد نباشد که در بین اسامی داوطلبان، نیم نگاهی به مسعود پزشکیان داشته باشیم که سابقه نشستن بر صندلی وزارت بهداشت در دولت اصلاحات را دارد و چند سالی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم بوده است. توقع بر این بود که با توجه به درگیر بودن ذهن جامعه پزشکی با بیماری کرونا، حداقل دو سه جمله از بیماری می‌گفت.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.