کد خبر : 109870
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
-

صحبت های وزیر صمت در نماز جمعه حاشیه ساز شد؛

رسولی نژاد: ما چک سفید امضا به وزرا نداده‌ایم/ به دنبال منصرف کردن استیضاح کنندگان نباشید!

رسولی نژاد: ما چک سفید امضا به وزرا نداده‌ایم/ به دنبال منصرف کردن استیضاح کنندگان نباشید!
نماینده مجلس گفت:ما می گوییم خودرویی وارد شود که اقشار متوسط هم بتوانند خریداری کنند. سود بازرگانی صفر شود و گمرک پایین بیاید.

به گزارش سورپرس به نقل از رادیو ایران، سید احمد رسولی نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «سلام، صبح بخیر» رادیو ایران در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون صنایع و معادن در راستای تحقق شعار ابلاغی سال از سوی مقام معظم رهبری گفت: همانطور که استحضار دارید، رویکرد مقام معظم رهبری در نامگذاری هر سال، بحث تولید و اشتغال است. موانع تولید و همچنین تسریع در امر تولید است. امسال هم ساعتی بعد از نامگذاری و شعار سال ، من با دبیر کمیسیون تماس گرفتم و گفتم که ما مجموعه گروهی داریم که در آن گروه مشورت های لازم را انجام می دهیم و برنامه سال انجام می شود. در کمیسیون، ۶ کمیته در بخش های مختلف داریم. برنامه های سال مشخص شد. دو وظیفه اصلی بر عهده کمیسیون است. قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است. ابزار نظارتی ما به اشکال مختلف است: سوال و تذکر، تحقیق و تفحص و استیضاح و پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین برنامه هایی که دولت اعلام می کند، نظارت بر تحقق این شعارهاست.

وی افزود: همیشه هم گفتیم که ما برخورد شعاری نباید داشته باشیم. اینکه مقام معظم رهبری با تدبیر و تفکر بسیار یک نامگذاری انجام می دهد، مجلس نباید در حد شعار و سخنرانی و مراسم و پلاکارد و هزینه های آنچنانی بماند. در عمل چه اتفاقی افتاده است؟ شاید الان بعد از گذشت سه ماه، اشکالی که در همه سال ها داریم، تقریبا، فروردین ماه ما تعطیل است. گرچه در این دولت، این مورد دیده شده، یعنی بیشتر تلاش و کوشش و شما رییس جمهوری را دارید که حتی جمعه ها و سایر تعطیلات رسمی هم فعالیتش متوقف نمی شود.

رسولی نژاد خاطرنشان کرد: اما این برنامه ها و حرکات رییس جمهور نباید مختص خودش باشد یعنی در سطوح پایین تر مثل وزیر و معاون وزیر و مدیران استانی و شهرستانی ادامه پیدا کند. ما متاسفانه این را در بخشی از وزارتخانه ها نمی بینیم. همراهی با رییس جمهور، همراهی با شعارهای سالی است که مقام معظم رهبری اعلام می کنند، از جمله شعار امسال. تلاش ها و اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این موضوع که وزیر صمت پیش از خطبه ها به نکاتی اشاره کردند که مثلا در معادن بیش از یک درصد توانستیم خام صادر کنیم. وقتی به بندرها سر می زنید می بینید که شاید آمار مقطعی باشد و آمار صحیحی نباشد. این چطور صحت سنجی می شود؟ وقتی از صنعتگران می پرسید، چیز دیگری می گویند، تاکید کرد: یکی از اشکالات همین است که اطلاعات درست به آقایان وزرا داده نمی شود. در جلسه مشترکی که نمایندگان مجلس با ریاست جمهوری و در اواخر ماه داشتند، وزیر محترم کشاورزی هم آماری را دادند، همان لحظه که صحبت می کردند، با دوستان در بخش غیر دولتی شهرستان تماس گرفتم چون ما نباید خودمان را صرفا محدود به آمار از بخش دولتی کنیم، درجا گفتم، این آمار اصلا درست نیست!

وی بیان کرد: ما چک سفید امضا به وزرا نمی دهیم. ما به تمام وزرای دولت، جز یک نفر رای دادیم. این به معنای چک سفید نیست. رفاقت به جای خود، نظارت به جای خودش است. این اتفاق در حال رخ دادن است و نباید روال دولت های قبلی تکرار شود. آمار درست باید داده شود. وزیر صمت، بار اولش نیست. بارها آمار و اطلاعات دادند و درست نبوده و گفتند ما می خواهیم این کارها را انجام دهیم و انجام ندادند و عملا دولت و وزارت صمت موفق نبود. چرا ما به سمت واردات خودرو رفتیم و این مساله را مطرح کردیم؟ چون منافع ملی و مردم را در نظر گرفتیم و باید از کیفیت بالا برخوردار شوند . در خصوص بحث معدن هم همینطور است. کمیته معدن، اظهارات وزیر را پیگیری می کند که اینها چقدر تحقق پیدا کرده است.

رسولی نژاد گفت: در همین سوالی که دو هفته گذشته از وزیر شده بیش از ۱۵۰-۱۴۰ نماینده از توضیحات ایشان قانع نشدند و این نشان می دهد که مجلس ناراضی است. کارت زرد داده است به ایشان. به نظر می رسد که برخی از آقایان وزرا به آن حوزه ای که تحت سلطه شان است، تسلط کافی ندارند. آقایانی را که آورده اند، مشغول کار کرده اند، تسلط کافی ندارند. ممکن است مسئول ستادی آمار اشتباهی را بیاورد و مطرح کند. مثلا در نماز جمعه یا بقیه تریبون ها. وظیفه ما این است که این آمار را دنبال کنیم چون اعتقاد داریم که گزارش های نادرست به آقای وزیر داده می شود و آقای وزیر علیرغم ادعاها و اظهاراتشان موفق نبوده است و مستحضر هستید که روز دوشنبه، آیین نامه مجلس تغییر کرده است و استیضاح مستقیما به صحن نمی رود. بلکه اول به کمیسیون تخصصی خواهد رفت.

وی افزود: روز دوشنبه برنامه گذاشته ایم که آقای وزیر بیایند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. به جای اینکه معاون امور مجلس دنبال این باشند که تلاش کند، استیضاح کنندگان را منصرف کنند، سوالاتی که استیضاح کنندگان مطرح می کنند، خواسته مردم و صاحبان معادن است که باید به نمایندگی از مردم باید آنها را قانع کنند. بعد از جلسه از ایشان توضیح بخواهید. ما نمایندگان مردم هستیم، نه نمایندگان دولت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: استحضار دارید که در دو سال گذشته این مسایل و انتقادات را مطرح کردیم. قانون را هم تعریف کردیم. حتی شورای نگهبان کوتاه آمد و گفتند ابهامات برطرف شد اما جماعتی به نام هیات عالی، زیر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگذاشتند در طول دو سال ما به نتیجه برسیم. اما با ورود مقام معظم رهبری، به استحضارشان رسید و مشکلاتی که در صنعت خودرو داشتیم و جان هایی که از دست رفت و بعد بحث در لوازم خانگی، رهبری، دولت و مجلس اعتماد کردیم اما اینها سوءاستفاده کردند برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی چون دیگر رقیب خارجی نداشتند و مباحث دیگری از این دست که حتما ما پیگیر هستیم. منافع مردم، خط قرمز ماست ما در دفاع از منافع مردم لحظه ای کوتاه نمیاییم. اگر هم ما را تهدید کنند. این را هم بگویم کسانی که ما را متهم کردند به حمایت از مافیای خودرو، مافیای داخلی را که همه می دانند و مافیای خارجی را هم بگویم، همین انجمن واردکنندگان خودرو از طرح ما حمایت نکردند، مردم بدانند، چرا؟ چون دنبال وارد کردن خودروهای لوکس بودند که نام نمی برم.

رسولی نژاد در پایان گفت: ۸۰۰ خودروی لوکس در خارج از کشور که ۲۰۰ تای آن توسط حضرات فروخته می شود. چرا بعد از مطرح کردن طرح ما از ۱۵-۱۴میلیارد تومان به ۹-۸ میلیارد کاهش پیدا کرد؟ ما می گوییم خودرویی وارد شود که اقشار متوسط هم بتوانند خریداری کنند. سود بازرگانی صفر شود و گمرک پایین بیاید. آقایان گفتند آیین نامه تنظیم شده است،خب سریع تر اجرایی شود. بنابراین مافیای داخلی و خارجی هر دو مخالف هستند و به این نتیجه رسیدند که این کار، به نفع مردم بوده است.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.