کد خبر : 35967
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
-

راهکارهای مقابله با اقدام به خودکشی/ توجه به مقوله بهداشت روان

راهکارهای مقابله با اقدام به خودکشی/ توجه به مقوله بهداشت روان
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، بر ضرورت ارتقا سلامت روان جامعه در مقابله با اقدامات آسیب زا همچون خودکشی، تاکید کرد.

به گزارش سورپرس؛‌ سید حسن موسوی چلک گفت: روز دهم سپتامبر هر ساله که مصادف با بیستم شهریور است به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن آیت. در ایران هم چند سالی است که برنامه‌های مختلفی به این مناسبت با هدف ایجاد حساسیت نسبت به پیشگیری از خودکشی برگزار می‌شود. برای پیشگیری از خودکشی لازم است از همه ظرفیت‌های دولتی و غیر دولتی و نهادهای عمومی و رسانه‌ها و …، استفاده کرد.

وی افزود: بدون شک فراگیر کردن آموزش‌های مهارت‌های ارتباطی و کنترل خشم که خودکشی هم نوعی از خشونت محسوب می‌شود، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. آموزش مهارت‌های تاب آوری اجتماعی و فردی، آموزش خود مراقبتی، مداخله در بحران‌ها و …، می‌تواند کمک کند تا شاهد کنترل و کاهش خودکشی باشیم.

عضو هیأت مؤسس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی در ایران، تاکید کرد: بر اساس آمارهای رسمی نرخ خودکشی در ایران در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر خیلی بالا نیست ولی روند رشدی که در چند سال اخیر داشتیم موجب شده تا نگران این افزایش روند باشیم. البته این وضعیت در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی گفت: در برخی اسناد جهانی به راهبردهای مختلفی برای پیشگیری از خودکشی تاکید شده است که از جمله آنها می‌توان به افزایش آگاهی مردم نسبت به اینکه خودکشی یک مسئله مربوط به بهداشت عمومی است که قابل پیشگیری است، توسعه پشتیبانی وسیع به جهت پیشگیری از خودکشی، کاهش دید منفی نسبت به یاری خواستن از متخصصین بهداشت روانی، مصرف مواد مخدر و خدمات پیشگیری از خودکشی، توسعه برنامه‌ریزی‌های جامعه محور برای پیشگیری از خودکشی، تلاش در جهت کاهش دسترسی افراد به ابزار آسیب رساندن به خود، آموزش شناخت رفتار پرخطر و ارائه خدمات درمانی مناسب و جامع، توسعه و پیشبرد رویکرد درمان بالینی و تخصصی در کلینیک‌های بهداشت روانی و مددکاری اجتماعی، تسهیل دسترسی به خدمات مددکاری اجتماعی و بهداشت روانی، افزایش پوشش خبری و رسانه‌ای در رابطه با مصرف نامناسب مواد، رفتار خطرآفرین خودکشی و بیماری‌های روانی، پیشبرد و پشتیبانی از تحقیقات مربوط به خودکشی و پیشگیری از آن و بهبود سامانه‌های پایشی مربوط به خودکشی و…، اشاره کرد.

عضو هیأت رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه اظهار داشت: نظر به اهمیت موضوع انتظار می‌رود در کشور برای ارتقا سلامت روانی و اجتماعی همه مردم به ویژه نوجوانان و جوانان تدابیری اتخاذ شود تا با فراگیری اطلاعات و آموزش‌های مرتبط، شاهد کنترل و کاهش خودکشی در کشور باشیم.

به گفته وی، فراموش نکنیم که بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی و طولانی شدن این بحران‌ها، نگرانی در باره رفتارهای مرتبط با خودکشی را در تمامی جوامع افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.