کد خبر : 30130
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
-

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد؛

راهکارهایی برای ایجاد نقدینگی در واحدهای تولیدی/دولت مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران جدید در نظر بگیرد

راهکارهایی برای ایجاد نقدینگی در واحدهای تولیدی/دولت مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران جدید در نظر بگیرد
یک کارشناس مسائل اقتصادی، گفت: عدم نقدینگی و یا کمبود آن مشکلی است که صنایع کوچک و متوسط کشور با آن روبه‌رو هستند و این صنایع با بکارگیری راهکارها و الگوبرداری از کسب و کارهای پیشرفته در جهان می‌توانند ایجاد نقدینگی کنند.
به گزارش سورپرس، واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و بیشتر این واحدهای تولیدی عمده مشکلات خود را در عدم نقدینگی و یا کمبود نقدینگی تلقی می‌کنند. در این خصوص با یک کارشناس مسائل اقتصادی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

مرتضی دارائی  در پاسخ به این پرسش که واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با عدم و یا کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و علت این موضوع، ریشه در چه مسائلی دارد؟ اظهارکرد: نقدینگی موضوعی است که ابتدا بایستی درک درستی از آن داشته باشیم و اینکه برخی از واحدهای تولیدی کشور با عدم نقدینگی و یا کمبود آن روبه‌رو هستند می‌تواند ریشه در مسائلی همچون عدم مدیریت درست صاحب کسب و کار، عدم بازاریابی درست در زمینه فروش محصولات و نوسان بازار داشته باشد.

وی افزود: وقتی مدیریت یک کسب و کار نتواند به درستی از منابعی که در اختیار دارد استفاده کند در واقع نمی‌تواند به بهره‌وری لازم دست پیدا کند و در فروش محصولات واحد تولیدی نیز با کاستی هایی مواجه می‌شود که این‌ها باعث می‌شود که یک واحد تولیدی نتواند ایجاد نقدینگی کند.

مرتضی-دارایی

وی تصریح کرد: نوسانات بازار و شرایط اقتصادی کشور نیز می‌تواند بر میزان نقدینگی واحدهای تولیدی تاثیر بگذارد. وقتی یک تولید‌کننده با توجه به نوسانات بازار بایستی مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی خود را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته خریداری کند در واقع در زمینه نقدینگی دچار مشکلاتی می‌شود.

دارایی تاکید کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی کشور نباید درخصوص تامین نقدینگی مورد نیاز فقط منتظر تسهیلات بانکی باشند بلکه با تغییر شیوه مدیریت، بازاریابی فروش و افزایش بهره‌وری می‌توانند در زمینه ایجاد نقدینگی تلاش کنند.

وی افزود: عدم نقدینگی و یا کمبود آن، بیشتر صنایع کوچک و متوسط را در برمی گیرد و صنایع بزرگ کمتر با این موضوع روبه‌رو هستند چون که بیشتر صنایع بزرگ کشور دولتی هستند و با توجه به بازار فروش داخلی و خارجی و منابعی که در اختیار دارند کمتر با مشکلاتی که صنایع کوچک و بزرگ کشور با آن روبه‌رو هستند مواجه می‌شوند.

دارایی در ادامه، اظهارکرد: صنایع کوچک و متوسط کشور بایستی بتوانند از دانش روز بهره بگیرند و از کسب و کارهای پیشرفته در جهان الگو برداری کنند تا با بکارگیری الگوهای مدیریت و فروش آنها بتوانند نقدینگی ایجاد کنند.

فضا برای سرمایه‌گذاران جذاب شود

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در سال جهش تولید هستیم آیا واحدهای تولیدی کشور می‌توانند به این امر، دست پیدا کنند؟ گفت: امسال توسط مقام معظم رهبری بعنوان جهش تولید نامگذاری شده است ولی توسط دولت، نمایندگان مجلس و کارشناسان بایستی تعریف درستی از جهش تولید ارائه شود.

دارایی اظهارکرد: شاید بعضی از افراد برای دستیابی به جهش تولید اینگونه برداشت داشته باشند که حتما بایستی بر تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی کشور افزوده شود و در صورتی که اینگونه نیست و با افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی می‌توان به جهش تولید دست پیدا کرد.

وی افزود: سال گذشته نیز توسط مقام معظم رهبری بعنوان رونق تولید نامگذاری شد ولی متاسفانه برخی از مسئولان تعابیر گوناگونی از آن داشت و همین باعث بروز اشتباهاتی از سوی برخی از مسوولان در راستای دستیابی به رونق تولید شد و در امسال نبایستی این اشتباهات دوباره درخصوص جهش تولید صورت بگیرد.

دارایی در ادامه، بیان کرد: بایستی این موضوع را درک کنیم که جهش تولید مکمل رونق تولید و با تصمیماتی که گرفته می‌شود می‌توان به جهش تولید دست پیدا کرد و یکی از راه‌های دستیابی به آن افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی فعال و راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی راکد در کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اقدامات دولت در راستای جهش تولید، گفت: دولت درخصوص واحدهای صنعتی بزرگی که در اختیار دارد اقدامات مناسب و خوبی انجام داده است که این موضوع می‌تواند زمینه ورود بخش خصوصی به بخش صنعت را فراهم کند که این می‌تواند باعث رونق و جهش تولید واحدهای صنعتی شود.

دارایی درخصوص ترغیب سرمایه‌گذاران جدید به حوزه صنعت کشور، بیان کرد: اگر زمینه حضور سرمایه‌گذران جدید به بخش صنعت کشور توسط دولت فراهم شود می‌توان گفت که کار مهمی در راستای دستیابی به جهش تولید صورت گرفته است. دولت بایستی مشوق هایی برای سرمایه‌گذاران جدید در نظر بگیرد تا حضور در بخش صنعت برای آنها جذاب شود و همچنین بایستی امنیت در سرمایه‌گذاری برای آنها فراهم شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان، گفت: دولت در زمینه واگذاری واحدهای بزرگ صنعتی کشور به بخش خصوصی اقدامات خوبی انجام داده است که در این خصوص، می‌توان به واگذاری بخشی از سهام شستا، صندوق بازنشستگی کشور و بنیاد مستضعفان اشاره کرد.

منبع: گسترش نیوز

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.