کد خبر : 23215
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
-

دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد

دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان بابیان اینکه اولویت این سازمان بر حفظ گونه‌های در خطر انقراض است، گفت: دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد.

به گزارش سورپرس، ضمن بیان اینکه دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران شاهرود توسط دوربین‌های تله‌ای مستندسازی شدند، ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون حضور ۹ قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود مستندسازی شده است.

وی ضمن بیان اینکه اردیبهشت‌ماه امسال هم‌زمان با خروج دام و سگ‌های گله، کار نصب دوربین‌های تله‌ای آغاز شد، افزود: خوشبختانه طی هفته دوم اجرای این طرح، یکی از دوربین‌های مستقر در محدوده پارک موفق به ثبت یک خانواده متشکل از سه یوزپلنگ آسیایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه پنج قلاده نیز در ۲۵ اردیبهشت‌ماه تصویربرداری شده بودند، ابراز داشت: با احتساب اینکه عرصه دوربین گذاری شده کمتر از یک‌دهم کل مساحت مجموعه ذخیره‌گاه زیست‌کره توران است لذا جمعیت قابل تخمین منطقه یقیناً بیش از این برآورد می‌شود.

عبدوس ضمن بیان اینکه آمار مشاهدات ثبت‌شده و مستندسازی شده صرفاً اعلام می‌شود و نمی‌توان هیچ گونه گمانه‌زنی برای تخمین جمعیت کل یوزپلنگ‌ها در منطقه داشت، تصریح کرد: پس از هر مرحله تخلیه حافظه دوربین‌ها با مقایسه نقش و نگار پوست با تصاویر ثبت‌شده قبلی، برای هر یک از یوزه‌ای طبیعت، شناسنامه‌ای تهیه می‌شود تا در مشاهدات مکرر، از شمارش تکراری آن‌ها اجتناب شود.

وی افزود: اولویت اقدامات برای نجات یوزپلنگ آسیایی از پرتگاه انقراض است لذا حفاظت گونه در زیستگاه مد نظر قرار دارد و از سویی برای تکثیر یوزه‌ای موجود در اسارت نیز غفلت نخواهد شد بنابراین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ارتقا مطلوبیت زیستگاهی مجموعه توران به منظور حفظ و افزایش جمعیت باقیمانده یوز در طبیعت ایران تلاش می‌شود.

انتهای پیام/۲۳۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.