کد خبر : 36657
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
-

رییس کتابخانه، موزه و مرکزاسناد مجلس‌ شورای اسلامی:

درهای کتابخانه مجلس باید به روی تمام جهان باز باشد

درهای کتابخانه مجلس باید به روی تمام جهان باز باشد
قاسمیان ضمن تشریح اهداف، عملکرد و مسیر راه مجموعه تحت مدیریت خود، تاکید کرد: درِ کتابخانه مجلس شورای اسلامی باید به روی همه جهان باز باشد.

به گزارش سورپرس، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان در نشست خبری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس‌ شورای اسلامی از دست اندرکاران فعال این کتابخانه که به گفته وی بالغ بر ۱۱۰ سال قدمت دارد، تقدیر کرد و گفت: این کتابخانه همواره با یاد استاد عبدالحسین حائری شناخته خواهد شد که ایشان سالیانی مسئول این کتابخانه بودند و این گنجینه را حفظ و تقویت کردند.

وی افزود: ما از زمان ورود به این کتابخانه تلاش داشتیم تا دو سند اصلی و دو هدف مهم را برای خودمان ترسیم کنیم، یکی اساسنامه این کتابخانه است و دیگری شعارهای مجلس انقلابی است که راه خودمان را  منطبق با آن ترسیم خواهیم کرد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس‌ شورای اسلامی عنوان کرد: ماده ۳ اساسنامه مذکور، کتابخانه مجلس را مجموعه ای قرار می دهد که خدمات پارلمانی ارائه دهد، هر زمان در این مجموعه از این اصل پارلمانی غفلت شود از اهداف خود خارج می شویم.

قاسمیان با تاکید بر اینکه مسیر کتابخانه بر اساس ۴ شعار اصلی مجلس شورای اسلامی ترسیم شده است، بیان کرد: مردمی سازی، هوشمند سازی، شفاف سازی و کارآمد سازی این ۴ شعار اصلی است که به آن توجه خواهیم داشت.

قاسمیان اظهار کرد: این کتابخانه دارای ۶۹۹ هزار جلد کتاب و ۲۷ هزار اثر خطی است که از سال ۸۰  رف خوانی نشده بود، ما در این مدت از فرصت شرایط کرونا استفاده کرده و به این مهم رسیدگی کردیم، موضوع دارای اهمیت دیگر موضوع دیجیتال سازی کتابخانه و بارگذاری آثار است، در این کتابخانه باید بر روی همه جهان باز باشد، چگونه می توان به این مهم دست پیدا کرد جز با دیجیتال سازی؟

وی در این خصوص تصریح کرد: موضوعی که در این سال ها مغفول باقی مانده بود همین موضوع دیجیتال سازی و بارگذاری کتاب ها، نسخ خطی و اسناد بود که ما سعی داریم تا پایان سال به این مهم رسیدگی کنیم، ۲۰ درصد از نسخ خطی برای دیجیتالی شدن باقی مانده است و در حوزه اسناد هم ۵ درصد دیجیتال شده است که البته هنوز بارگذاری نشده اند.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس‌شورای اسلامی تاکید کرد: شعار ما در این حوزه این است که ما می خواهیم در مخازن را ببندیم، اگر پژوهشگری بخواهد به سندی در این کتابخانه دست پیدا کند دچار مشکل می شود به همین دلیل لازم است به موضوع دیجیتال سازی توجه لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه موزه این مجموعه باید توجه کنیم که هم به دلیل کرونا و هم به دلیل شرایط مکانی مجلس شورای اسلامی، درِ این موزه زیاد به روی مردم باز نیست، همچنین ما محدودیت هایی نیز داریم چرا که ظرفیت محیطی ۵۰۰ شیء داریم ولی دارای ۲۵۰۰ شیء موزه ای نیز هستیم، بر همین اساس هدف ما در این حوزه این است که امکان بازدید از این موزه را به صورت دیجیتال و سه بعدی فراهم سازیم، بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری تلاش داریم هنگامی که بازدید کننده وارد فضای دیجیتالی موزه می شود با مشاهده هر عکس یا مجسمه یک روایت انقلابی از تاریخ معاصر به صورت شنیداری دریافت کند.

قاسمیان عنوان کرد: موضوع دیگر قصه پر غصه اسناد این مجموعه است، هنگام آغاز به کار این مجموعه در حوزه آرشیو داری اسناد کار مطلوبی صورت نگرفته است، در این ۴۰ سال کارتن اسناد کنار بوده و دست نخورده مانده و برگ شماری هم نشده بود، اسناد سازمان ملل هم برگ شماری نشده بود، تلاش است در دیجیتال سازی هم در این حوزه تا پایان سال اقدامات مهمی انجام دهیم.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس‌ شورای اسلامی تصریح کرد: در این شرایط به ۶۰۰ کارتن سند از مجالس سنا و ملی دست پیدا کردیم، قصد داریم آرشیوداری مطلوبی در این حوزه انجام دهیم، تاکنون تمام اسناد قبل و بعد انقلاب را رف خوانی کردیم که البته هنوز به اسناد سازمان ملل رسیدگی نشده است، در این ۶ دوره بدون اینکه از این اسناد مجلس کپی برداری شود برخلاف مقررات کتابخانه مجلس این اسناد به مرکز اسناد کتابخانه ملی واگذار شده است، اگرچه در حال رایزنی هستیم تا کپی این اسناد را برای تکمیل آرشیو خودمان دریافت کنیم.

قاسمیان ضمن اینکه از اصحاب رسانه خواست تا بر عملکرد مجموعه کتابخانه مجلس نظارت کنند، عنوان کرد: در بحث پژوهش رویکرد متفاوتی اتخاذ کردیم چرا که کارهای ما باید در خدمت این مجلس انقلابی باشد، اگرچه در این سال ها اینگونه نبوده است  و بیشتر وارد تصحیح نسخی شده بود که به پارلمان هم ارتباطی نداشت، ما سعی داریم تا مانند بسیاری از کتابخانه های مجالس جهان اندیشه ورزی را به این کتابخانه مجلس بازگردانیم چرا که این کتابخانه های مجلس جهان هستند که نقش پارلمانی بازی می کنند.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پاسخ شما به انتقاداتی که نسبت به تغییر رویکرد این مجموعه مطرح است، چیست؟ گفت: حضور ما با شبهاتی همراه بود که قاسمیان که بر منبر نشسته بود چرا اکنون به حوزه کتاب وارد شده است، اگرچه ما به موضوع منبر یا هنر آواز شناخته شده ایم ولی به حوزه کتاب هم آشنایی داریم، قرار نیست مدیر ارشد حوزه ای جزئیات تخصصی آن حوزه را بداند باید مدیر جهادی و تحولی باشد، به صورت طبیعی با تغییر ساختار مدیریت تغییراتی ایجاد می شود، مباحثی باید انجام شود مانند دیجیتال سازی، این را بگویم که در مملکت بهترین کار، کار نکردن است چرا که لازم به پاسخگویی نیست ولی اگر کار شود باید پاسخگو بود، ولی چون ما گرگ باران دیده ایم از این مباحث ترسی نداریم.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش قراردادهایی وجود دارد که می شود آن ها را دادگاهی کرد، نمی شود من این سوی میز بنشینم و دیگری آن سوی میز و با خود قرارداد منعقد کنیم که این موضوع ارتباطی هم به پارلمان ندارد.

قاسمیان عنوان کرد: در این مدت، کار ۴ ساله در دو ماه و چند روز انجام شده است، با همین روند تا پایان سال دیجیتال سازی را انجام خواهیم داد، این نشان دهنده هنر مدیریت جهادی است، در نقطه مقابل منتقدین نیز افرادی هستند که به این رویکرد جدید امید پیدا کردند، نزدیک به ۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه ها نامه نوشته و این رویکرد را تایید کردند، هنگامی که مشاهده شد به چه میزان در این مجموعه کار شده است صداها از مجلس خوابید.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.