کد خبر : 61939
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
-

دکتر غزاله اسلامیان؛

خواص آجیل‌ها، اصول خرید و نگهداری از آن‌ها

خواص آجیل‌ها، اصول خرید و نگهداری از آن‌ها
سازمان غذا و داروی امریکا، دریافت روزانه 45 گرم از مغزدانه ها را در صورتی که جایگزین چربی های اشباع شوند، به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه می‌کند.

گروه اجتماعی سورپرسدکتر غزاله اسلامیان؛ آجیل ها منابع بسیار خوبی از مواد مغذی مانند چربی های سالم، پروتئین ها، فیبرها، ویتامین های E و گروه B و مواد معدنی هستند. در مقایسه با چربی های حیوانی، آجیل ها کلسترول ندارند و چربی اشباع کمتری دارند.

آجیل ها غنی از چربی های غیر اشباع هستند. بنابراین استفاده از آجیل ها به عنوان جایگزین چربی های حیوانی، به کاهش کلسترول بد خون ((LDL کمک می کند و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

سازمان غذا و داروی امریکا، دریافت روزانه ۴۵ گرم از مغزدانه ها را در صورتی که جایگزین چربی های اشباع شوند، به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه می کند.

انجمن قلب امریکا دریافت ۱۲۰ گرم مغزدانه بدون نمک یا کره مغزدانه ها را در یک هفته توصیه می کند. ۳۰ گرم از مغزدانه ها معادل ۲ قاشق غذاخوری از کره آن ها است.

” نکته بسیار مهم این است که آجیل ها را باید به میزانی دریافت کرد که منجر به افزایش وزن نشود. در صورتی که آجیل ها در مقادیر زیاد مصرف شوند، باید جایگزین سایر مواد غذایی دریافتی گردند تا از افزایش کالری دریافتی اجتناب شود.”

در هنگام خرید آجیل ها به مرغوبیت آن ها توجه کنید. بنابراین توصیه می شود آجیل ها را به صورت حضوری خریداری کنید.

بو دادن و یا افزودن آبلیمو و ادویه ها به آجیل ها سبب از بین رفتن بوی کهنگی شده و تشخیص مرغوب بودن یا نبودن را برای مشتری سخت می کند.

برای خرید آجیل عید همیشه به میزان مصرف، آجیل و مغز دانه های روغنی را تهیه تا در زمان تازگی از آن ها استفاده کنید.

مغزدانه ها به دلیل روغن زیادی که دارد خیلی زود فاسد می شوند که باید قبل از خرید آجیل با خوردن چند دانه از آن ها از کیفیت طعم و تازه بودن اطمینان حاصل کنید و در صورت تازه نبودن، از خرید آجیل منصرف شوید.

مقداری آجیل را در مشت خود بریزید و کمی منتظر بمانید، سپس آجیل را خالی کنید اگر روی دست شما رنگ پس داده باشد، نشانه غیر بهداشتی بودن و استفاده از رنگ های غیر مجاز آن است.

آجیل و خشکبار همانند دیگر مواد خوراکی برای حفظ کامل خواص تغذیه ای، نیاز به نگهداری صحیح دارند تا کیفیت محصول در مدت زمان بیشتری حفظ و مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری به محصول، از آن استفاده کنند.

آجیل و مغزدانه ها را می‌توان در ظروف دربسته و به دور از رطوبت، داخل یخچال یا فریزر به طور میانگین برای مدت ۶ ماه نگهداری کرد. وارد نشدن هوا به داخل ظروف بسیار مهم است زیرا که آجیل به سرعت بو، طعم و رطوبت را جذب می‌کند.

*عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.