کد خبر : 31416
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
-

چه کسی «آقازاده» را ممیزی کرد؟

چه کسی «آقازاده» را ممیزی کرد؟
جدی‌تر شدن ایده شهاب حسینی برای برنامه‌سازی در فضای مجازی، ممیزی عجیب‌ «آقازاده»، بازتاب گسترده یک مستند تلویزیونی و حواشی توقف تولید «امشو» از مهمترین رویدادهای این هفته سیما بود.

به گزارش سورپرس؛ «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز جمعه ۱۷ مرداد می‌توانید با چهل و نهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ شهاب حسینی

شهاب حسینی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران در سال‌های اخیر بیشتر به تهیه‌کنندگی روی آوده است و کمتر ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی را پذیرفته است.

او به تازگی از بازی در پروژه سینمایی «بدون همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی انصراف داد و تا طبق گمانه‌زنی‌ها روی ایده‌ای که برای اجرا و برنامه‌سازی در فضای مجازی تحت عنوان «هم رفیق» دارد، تمرکز بیشتر داشته باشد؛ برنامه‌ای که بازگشت شهاب حسینی به سال‌های اجراست و برای خیلی‌ها که او را با برنامه «اکسیژن» تلویزیون به یاد دارند حتی اتفاق ویژه‌ای هم محسوب می‌شود. چراکه اکسیژن که در دهه ۷۰ روی آنتن رفت باعث شهرت شهاب حسینی هم شد و همان زمان مورد اقبال مخاطبان و البته سریال‌سازان سیما قرار گرفت.

از برنامه اینترنتی تازه شهاب حسینی هنوز اطلاعات چندانی در دست نیست، جز اینکه سروش صحت و برخی از هنرمندان دیگر به عنوان مشاور و نویسنده متن با شهاب حسینی همکاری خواهند داشت.

غیر از این برنامه البته او پیش از این برای تهیه‌کنندگی سریال شبکه خانگی نیز مجوز دریافت کرده بود و باید دید چه زمانی وارد تولید و ساخت این مجموعه خواهد شد؛ سریالی که البته هنوز خبری از جزئیات و پیش تولید آن نیست و گفته می‌شود حسینی هم بعد از اجرای «هم‌رفیق» احتمالاً بازگشت دوباره‌ای به آمریکا خواهد داشت.

شهاب حسینی در نمایی از «سرزمین کهن»

شهاب حسینی همچنین یک سریال دیده نشده هم در تلویزیون دارد که هر از گاهی به صدر اخبار می‌آید و این روزها که دست تلویزیون از سریال‌های حرفه‌ای و پرمخاطب خالی است دوباره نام آن مطرح شده است. سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی که بواسطه یک اشتباه و سوتفاهم چندین سال است که از آنتن باز مانده است. سریالی که هنرمندان مطرحی در آن حضور دارند و چند دوره تاریخی از ایران و انقلاب را نمایش می‌دهد و قصه‌ها و روایت‌های جالب توجهی را روایت کرده است.

این سریال که چند سال پیش چند قسمت ابتدایی آن روی آنتن رفت به دلیل دیالوگی که باعث سوتفاهم قوم بختیاری شد دیگر اجازه پخش پیدا نکرد و توقیف شد. بعد از آن اگرچه عوامل اشتباهات احتمالی را رفع کردند و حتی قسمت‌هایی از سریال دوباره دوبله و صداگذاری شد با این حال وضعیت این سریال را تغییر نداد. حتی مسئولان مربوطه از قوم بختیاری به اصلاح دیالوگ‌ها و آنچه باعث دلخوری شده بود اذعان کرده بودند اما تلویزیون هنوز پخش دوباره این سریال را در دستور کار قرار نداده است.

باید دید آیا در بحران کرونایی کنداکتور شبکه‌های سیما بار دیگر شهاب حسینی در قامت بازیگر مجموعه تلویزیونی فرصت مواجهه با مخاطب را پیدا خواهد کرد؟

حاشیه هفته؛ ممیزی عجیب «آقازاده»

سریال «آقازاده» حالا دیگر تبدیل به یکی از مجموعه‌های خبرساز شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی با طراحی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی که به‌عنوان اولین محصول سازمان رسانه‌ای «اوج» در شبکه نمایش خانگی نیز محسوب می‌شود.

«آقازاده» که در هفته ابتدایی عرضه به دلیل سوژه حساسش موردتوجه مخاطبان و حتی برخی چهره‌های سیاسی قرار گرفت، در هفته گذشته به‌واسطه «ممیزی» خبرساز شد؛ ممیزی‌ای که انتظار می‌رفت ارتباطی به همین حساسیت سوژه محوری‌اش در تقابل با برخی آقازاده‌های سیاسی داشته باشد اما بعدها و با اطلاع رسانی صفحات رسمی سریال در فضای مجازی مشخص شد ماجرا چیز دیگری بوده است!

نمونه‌ای از دیالوگ‌های منتشر شده از سوی عوامل سریاال «آقازاده»

صفحه رسمی سریال «آقازاده» در اینستاگرام با انتشار تصاویر مرتبط با سکانس‌های حذف‌شده سریال و ضمیمه کردن دیالوگ‌های مرتبط، به صورت ضمنی خبر از سانسور بخش‌هایی از این مجموعه داد که مرتبط با حضور یک کاراکتر غیرمسلمان در حرم امام رضا (ع) داشت. حساسیت وزارت ارشاد و تیم ممیزان سازمان سینمایی بر چنین مضمونی از اتفاقات عجیبی بود که هفته گذشته بازتاب بسیاری در فضای مجازی و برخی محافل رسانه‌ای داشت.

جالب اینکه اعمال چنینی ممیزی‌ای آنقدر دور از ذهن است که حتی برخی کاربران فضای مجازی به استناد اینکه «مگر می‌شود ارشاد چنین دیالوگ‌هایی را سانسور کند» کل فرآیند این حاشیه‌سازی را به تیم تولید سریال نسبت دادند و آن را یک بازی رسانه‌ای توصیف کردند!

فارغ از این تحلیل‌ها و برداشت‌ها اما آنچه مخاطبان در قسمت گذشته «آقازاده» شاهد بودند، رد برجسته قیچی سانسور و حذف کامل سکانس‌های مرتبط با حرم امام رضا (ع) بود، به‌صورتی که کاراکتر زن مسیحی که تصاویر آن از سوی عوامل سریال منتشر شد اساساً در این قسمت حضور نداشت!

به رغم اطلاع‌رسانی عوامل سریال و اعتراض برخی محافل رسانه‌ای اما سازمان سینمایی و شورای نظارت بر آثار غیرسینمایی ترجیح دادند نسبت به این حواشی سکوت در پیش بگیرند تا مثل نمونه‌های مشابه بازهم در پی یک حاشیه فراگیر، تنها «ابهام» در افکار عمومی باقی بماند و این سوال هیچ وقت پاسخ درخوری پیدا نکند که آیا واقعاً اشاره به حضور یک فرد غیرمسلمان در حرم ائمه اطهار جزو خطوط قرمز ارشاد است!؟

اتفاق ویژه؛ بازتاب‌های گسترده یک «رویای آجری»!

این گزاره که «مستند برای مخاطبان تلویزیون تنها یادآور راز بقا است!» از آن گزاره‌های کنایی است که تا همین یک دهه پیش‌تر به‌صورت جدی جای خالی مستندهای سیاسی و اجتماعی روز در قاب جادویی تلویزیون را موردانتقاد قرار می‌داد. گزاره‌ای که نمی‌شد آن را نادیده گرفت و خوشبختانه چند سالی می‌شود که هر از گاهی مصادیقی برای تردید در صحت آن یافت می‌شود!

«رویای آجری» یکی از همین مصادیق است. مجموعه مستندی با سوژه داغ و حساس بازخوانی سیاست‌گذاری در حوزه مسکن طی ۶ دهه گذشته از دوران پهلوی تا سال‌های پس از انقلاب، که از شبکه مستند سیما روی آنتن رفت و اتفاقاً بازتاب بسیاری ویژه‌ای هم در محافل رسانه‌ای پیدا کرد.

مستند «رویای آجری» روایتی متفاوت از تاریخچه سیاستگذاری مسکن در ۶۰ سال اخیر کشور است و تحولات این حوزه را از دوره دکتر مصدق تا امروز به تصویر می‌کشد. در این فیلم مستند ضمن استفاده از تصاویر آرشیوی، بسیاری از بازیگران اصلی حوزه مسکن و افراد تاثیرگذار که نقشی در تحولات آن در ده‌های اخیر داشته‌اند در برابر دوربین قرار گرفته و روایتگر اتفاقاتی می‌شوند که بر این کالای مورد نیاز مردم گذشته است.

داود مرادیان این مجموعه مستند را کارگردانی کرده و تلاش کرده با استفاده از بریده ویدئوهای دیده نشده و همچنین گفتگو با صاحب‌نظران و مدیران مرتبط با حوزه مسکن در دوره‌های مختلف، روایتی صریح از آنچه بر این بازار آشفته طی ۶ دهه گذشته رفته است، ارائه کند.

جالب اینکه این روایت صریح در هفته گذشته برخی گروه‌های سیاسی را برآشفت و دامنه اعتراض به روایت ارائه شده در این مستند به نامه‌نگاری رسمی به رئیس سازمان صداوسیما و انعکاس گسترده آن در مطبوعات نیز کشیده شد.

مستند «رویای آجری» بار دیگر ثابت کرد، مخاطبان رسانه ملی، صرفاً دل‌بسته مجموعه‌های نمایشی و چشم به راه سرگرمی نیستند و انتخاب یک سوژه درست و به‌روز می‌تواند در قالب یک مستند نیز باب یک گفتگوی رسانه‌ای فراگیر را در کشور باز کند. کاش تلویزیون قدر این فرصت را بداند؛ فرصتی که با زمینه‌سازی برای استمرار گفتگوی نقادانه و حتی برگزاری مناظره درباره آنچه در قالب این مستند روایت شده می‌تواند بیش‌ازپیش صورت ایده‌آل به خود بگیرد.

نکته ویژه؛ توقف «امشو» و مسئولیت‌پذیری «ساترا»

هفته گذشته و در بسته خبری-تحلیلی «هفت روز سیما» به برنامه اینترنتی «امشو» با طرحی و اجرای مجید صالحی اشاره کردیم؛ برنامه‌ای که به صورت «لایو» (زنده) از اینستاگرام تولید و پخش می‌شد که حضور اکبر عبدی و اظهارات کنایی و انتقادی او علیه رئیس جمهور، علی‌الظاهر تولید و پخش آن را متوقف کرده است.

فارغ از حاشیه به‌وجود آمده برای «امشو» که باعث شد برخلاف قسمت‌های قبلی این مجموعه که بازتاب چندانی در فضای رسانه‌ای نداشت، این برنامه تبدیل به سوژه رسانه‌ها و نقل محافل هنری شود و نیز درست یا غلط بودن جلوگیری از ادامه تولید و پخش آن، موضع‌گیری رسمی درباره توقف این برنامه از اتفاقات مهم هفته گذشته بود.

برخلاف نمونه‌های مشابه که خبررسانی درباره تولید یا توقف تولید یک مجموعه اینترنتی در مرحله گمانه‌زنی و شایعه، آن هم در رسانه‌های غیررسمی و کانال‌های مجازی متوقف می‌ماند، این بار روابط عمومی «ساترا» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های رسمی سازمان صداوسیما درباره تصمیم‌گیری برای اعمال این توقف درباره «امشو» اتفاق مبارکی بود که باید آن را به فال نیک گرفت.

پیش‌تر و در گزارش‌های مختلف به بلاتکلیفی فضای مجازی و سکوت متولیان نظارت و مدیریت در این فضای مهم و گسترده پرداخته بودیم و به همین دلیل موضع‌گیری رسمی ساترا که در پاسخ به پیگیری رسانه‌ها صراحتاً اعلام کرد «توهین به رئیس جمهور» و «دور زدن قانون پخش آنلاین» دلیل توقف پخش «امشو» بوده است. ساترا اینگونه به‌صورت رسمی در زمینه نظارت بر بخشی از تولیدات فضای مجازی قبول مسئولیت کرد.

درباره بلاتکلیفی مسئولیت‌ها در این فضا و اهمیت این قبول مسئولیت یادآوری این نکته قابل توجه است که پس از پخش بریده ویدئوهای مرتبط با اظهارات اکبر عبدی در «امشو» مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در توییتی این برنامه را «دستپخت معاونت سینمایی ارشاد» توصیف کرده بود و حالا با ورود «ساترا» به ماجرای توقیف این برنامه جدی‌تر می‌توان درباره سهم هر یک از این نهادها در صدور مجوز و نیز نظارت بر تولیدات فضای مجازی طرح سوال کرد.

پیشنهاد ویژه؛ سبک زندگی از مسیر «اورست»

در میان برنامه‌های ترکیبی شبکه‌های مختلف سیما، هر از گاهی تولیداتی با طعم و مزه متفاوت روانه آنتن می‌شود. مجموعه «اورست» یکی از همین برنامه‌ها است که فصل‌های قبلی آن با تمرکز بر موضوع «سبک زندگی» از شبکه سه سیما پخش می‌شد و حالا در کنداکتور شبکه افق قرار گرفته است.

فصل جدید «اورست» اما از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۸:۱۵ از شبکه سه در حال پخش است. نکته جذاب درباره این برنامه تلویزیونی تمرکز بر روایت سبک زندگی انسان غربی و دغدغه‌ها و چالش‌های آن‌ها در قیاس با زندگی روزمره ایرانیان است.

ساختار متفاوت و مهم‌تر از آن روایت بی‌واسطه از آنچه در غرب در جریان است از مهمترین ویژگی‌های این مجموعه است که با وجود ساختار تلویزیونی در بخش‌های صورت یک مستند را هم به خود می‌گیرد و به همین دلیل می‌تواند برای علاقمندان جذابیت مضاعفی هم داشته باشد.

انتهای پیام/۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.