کد خبر : 109255
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
-

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد:

خسارت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی فرسایش بادی به زیرساخت های کشور

خسارت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی فرسایش بادی به زیرساخت های کشور
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، خسارت فرسایش بادی به زیرساخت های کشور را بالغ بر 3000 میلیارد تومان در سال عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی سورپرس، مسعود منصور در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی که صبح امروز در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، با بیان اینکه ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های کشور در معرض فرسایش بادی قرار دارند، اظهار کرد: ۱۴ میلیون هکتار از کانون های مستعد فرسایش در شرایط بحرانی هستند که ۵۰ درصد آن فوق بحرانی و منشا بروز گرد و غبار است.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۸، خسارت سالانه فرسایش بادی به زیرساخت های کشور در حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به بیش از ۵ دهه اقدامات بیابان زدایی در ایران، گفت: اجرای بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار نهالکاری در عرصه های بیابانی و ۳۰۰ هزار هکتار مالچ پاشی، احداث ۳۸ هزار هکتار بادشکن زنده و غیرزنده، ۴۶۳ هزار هکتار مدیریت رواناب و بیش از یک میلیون هکتار مدیریت چرا و قرق از نتایج اقدامات صورت گرفته است.
منصور از مصون ماندن ۸۷ شهر کشور از حرکت شن های روان خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بیش از ۷ هزار کیلومتر راه مواصلاتی هم تثبیت شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به ارایه پیشنهاداتی برای مقابله موثر با خشکسالی و بیابان زایی در کشور پرداخت و گفت: تثبیت کانون های بحرانی فرسایش، تقویت اعتبارات جهت مقابله با بیابان زایی در سطح یک میلیون هکتار در سال، استفاده از ظرفیت کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و خشکسالی برای اجرای پروژه های فراکشوری و انجام اقدامات مشترک با دیگر کشورها و نیز بازنگری در سیاست ها و برنامه های دستگاه های مرتبط با مقوله خشکسالی در مدیریت منابع آب از جمله اقداماتی است که می بایست برای مقابله موثر با گسترش بیابان ها در دستور کار قرار گیرد.
وی در پایان تصریح کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور نیازمند عملیات آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش آبی است اما تاکنون این عملیات تنها در ۳۳ میلیون هکتار اجرا شده است و با اجرای سالانه یک تا دو میلیون هکتار عملیات آبخیزداری نمی توانیم بر مشکلات فائق شویم.
انتهای پیام/۳۳۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.