کد خبر : 62107
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۰۴
-

خرید ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن

خرید ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از خرید بیش از ۲۰ میلیون دُز واکسن خبر داد و گفت: اولین محموله واکسن ساخت شرکت بهاهارات بیوتک کشور هند را ظرف روز‌های آتی خواهیم داشت.

به گزارش سورپرس، سعید کلانتری، معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حضور در گفتگویی تلویزیونی گفت: اینکه می‌گوییم نتایج تزریق خوب است یعنی واکسن عارضه‌ای نداشته، اما درباره ایمنی زا بودن نیاز به زمان داریم.

وی درباره زمان اعلام نتایج نهایی ایمنی زا بودن واکسن کووپارس گفت: دو هفته بعد از اولین تزریق، آنتی بادی و ایمنی سلولی فرد بررسی می‌شود و ۲ هفته پس از تزریق دوم که روز بیست و یکم انجام می‌شود مجددا بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و آن زمان دقیق‌تر می‌توان اظهار نظر کرد. کلانتری ادامه داد: مرحله دوم تزریق فردا با ۸ داوطلب شروع می‌شود و ۱۲۰ نفر در این مرحله واکسن را دریافت می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اضافه کرد: متقاضیان دریافت واکسن کوو پارس باید سالم باشند، سابقه سرطان نداشته باشند و محل زندگیشان باید نزدیک به سایت کارآزمایی باشد تا آزمایش‌های مربوط به ایمنی و ایمنی زایی واکسن بر رویشان انجام شود، از این رو باید ساکن تهران باشند.

وی یادآور شد: این افراد می‌توانند در سایت اینترنتی www.covid.rvsri.ac.ir ثبت نام کنند و پس از بررسی لازم با افراد واجد شرایط برای ورود به فاز اول تماس گرفته می‌شود.

کلانتری در خصوص زمان شروع واکسیناسیون عمومی با واکسن کووپارس گفت: فاز اول تزریق اردیبهست ماه تمام و فاز دوم بر روی ۵۰۰ داوطلب آغاز می‌شود و پس از گذراندن فاز دوم درباره واکسیناسیون عمومی می‌توان صحبت کرد.

کلانتری تاکید کرد: همه کسانی که وارد مطالعه می‌شوند به مدت ۶ ماه پایش می‌شوند و زمانی که نتایج مرحله اول موفقیت آمیز باشد، مجوز مرحله دوم را خواهیم گرفت.

وی در خصوص دُز استنشاقی گفت: مرحله سوم دریافت واکسن کرونا، یک ماه پس از تزریق عضلانی دوم، استنشاقی است و این دز استنشاقی از ناقل شدن فرد جلوگیری می‌کند.

در ادامه کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تا این لحظه ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن خریداری شده که ۵۷۰ هزار دُز آن وارد کشور شده است.

وی در ادامه افزود: این مقدار واکسن برای ۱۰ میلیون نفر کافی است و مابقی افراد از طریق واکسن تولید مشترک و واکسن داخلی واکسینه می‌شوند.

جهانپور تصریح کرد: تا امروز ۵ واکسن مجوز ورود به کشور را گرفته اند. واکسن اسپوتینک روسی در سه مرحله وارد شده است. واکسن سینوفارم چین که ۲۵۰ هزار دز محوله اهدایی وارد کشور شده و مجوز مصرف آن از طریق سازمان غذا و دارو داده می‌شود. ضمن اینکه اولین محموله واکسن ساخت شرکت بهاهارات بیوتک کشور هند را ظرف روز‌های آینده خواهیم داشت و از سبد کوواکس هم ۳ میلیون ۶۰۰ هزار دز واکسن آکسفورد آسترازانکا ساخت کشور کره جنوبی را در فصل بهار تحویل خواهیم گرفت.

وی یادآور شد: فاز اول واکسیناسیون شامل کادر درمان، سالمندان، جانبازارن، معلولان و افراد درگیر با پسماند‌های عفونی است که این فاز با کادر درمان شروع شده و امیدواریم تا پایان سال واکسیناسیون همه این گروه‌ها شروع شود و تا روز‌های آغازین ۱۴۰۰ به پایان برسد.

جهانپور با اشاره به اینکه ریسک ابتلا به بیماری در افراد زیر ۱۶ سال کم است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد قطع زنجیره انتقال با واکسینه شدن افراد بالای ۱۶ سال ممکن خواهد بود، اما به رغم همه این پیش بینی‌ها فاز سوم مطالعه بالینی واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران با کوبا برای رده سنی ۵ تا ۱۷ سال آغاز شده است.

وی همچنین واکسن زدن وابسنگان نزدیک کارکنان مراکز بهداشت درمان و بیمارستانی خارج از اولویت را تکذیب کرد و گفت: دسترسی به اطلاعات همه افراد واکسینه شده وجود دارد و چنین چیزی صحت ندارد.

جهانپور تاکید کرد: تا رسیدن به ایمنی جمعی واکسیناسیون رایگان خواهد بود و پیش یبنی می‌شود ۷۰ تا ۸۰ درصد باید واکسینه شوند تا ایمنی جمعی حاصل شود. در ادامه برنامه، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط تصویری گفت: تولید واکسن مشترک ایران و کوبا از اردیبهشت سال آینده آغاز می‌شود و تولید انبوه آن در کشور از شهریور خواهد بود.

وی با بیان اینکه استراتژی تولید واکسن در کشور با چند پلتفرم بسیار هوشمندانه بود، اظهار کرد: دولت برای تولید انبوه باید دست صنعت گران را باز کند چرا که هزینه تولید بسیار بالاست و برای تولید انبوه نیاز به حمایت ولو با گرفتن وام هستیم.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن کووایران برکت ادامه داد: این واکسن با نتایج خوب فاز اول مجوز مخلوط کردن فاز یک و دو را گرفت و در خرداد نتایج فاز ۳ مشخص می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.