کد خبر : 107824
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
-

خروج توده گرد و غبار از تهران

خروج توده گرد و غبار از تهران
معاون اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش غلظت گرد و غبار طی امشب به دلیل شمالی شدن جریانات و وزش باد شمالی خبرداد.

به گزارش سورپرس؛ مازیار غلامی،با توجه به اینکه توده گرد و غبار وارد شده به کشور در روزهای اخیر با توده‌های قبلی به لحاظ شدت و وسعت تفاوت داشته است،اظهار کرد: تفاوت این طیف گرد و غبار با سیستم‌های قبلی در میزان سرعت ورود آن بود چون حرکت کند و آرامی داشت که موجب ماندگاری بیشتر آن می‌شد.

وی ادامه داد: توده‌های گرد و خاک قبلی معمولا با باد شدید در سطح استان همراه بودند ولی توده گرد و غباری که در روزهای اخیر وارد استان شد، باد شدید نداشت و با جریان آرام و سرعت ملایم به منطقه و حتی با کندی وارد کشور شد چرا که بر اساس مدل‌های پیش‌بینی انتظار داشتیم که زودتر وارد ایران شود ولی با تاخیر و ماندگاری بیشتری به منطقه آمد.

توده گرد و خاک اخیر وسعت و ماندگاری بیشتری داشت

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به این که این توده گرد و غبار ماندگاری بیشتری نسبت به توده‌های قبلی داشته است،اظهار کرد: نکته قابل توجه وسعت گسترده این توده گرد و غبار نسبت به توده‌های قبلی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ استان کشور از جمله استان‌های شمال غرب، غرب، شمال، تا مرکز کشور همچون آذربایجان غربی،کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان شرقی، گیلان، قزوین ، همدان، اراک، قم، تهران ، البرز،کهکیلویه و بویر احمد را درگیرکرده است و حتی با غلظت بالایی در سطوح میانی جو به سمت دریای خزر حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: آلودگی هوا توسط گرد و خاک به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین عامل آن جهت و سرعت باد است. بادهای غربی می‌تواند توده گرد و غبار را از غرب کشور به سمت نواحی مرکزی کشور حرکت دهد و به داخل و بخش‌های مرکزی منتقل کند. یعنی اگر باد غربی وجود داشته باشد،شرایط برای ورود گرد و غبار از غرب به میانه‌های کشورهمچون تهران،البرز و قزوین مساعد می‌شود بنابراین باد یکی از عوامل تاثیرگذار است.

غلامی در پاسخ به این سوال ایسنا که چرا در بعضی از برخی بازه‌های زمانی در روز غلظت گرد و خاک افزایش می‌یابد، اظهار کرد: افزایش غلظت بستگی به نحوه ورود توده گرد و خاک به منطقه و الگوی باد دارد. نکته قابل توجه جهت و سرعت باد است که در توزیع گردوخاک در منطقه همچنین ایجاد گردوخاک محلی تاثیرگذار است. به عنوان نمونه کاهش غلظت گرد و غبار طی امشب به دلیل شمالی شدن جریانات و وزش باد شمالی است که حکم باد پاک‌کننده را دارد بنابراین این توده از تهران عبور و با غلظت نسبی کمتر به سمت جنوب و استان‌های مجاور جنوبی، جنوب شرقی و شرقی استان تهران حرکت می کند.

کنترل گرد و خاک نیاز به همکاری منطقه‌ای دارد

وی با بیان اینکه هنگام وقوع گرد و خاک کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک ، تاخیر و احتمال لغو پروازها شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات دور از انتظار نیست، افزود: در این شرایط بهتر است که برای کاهش آسیب‌های احتمالی تمامی افراد از حضور در فضای باز اجتناب کنند. نهایت احتیاط را در ترددهای جاده‌ای داشته باشند و صنایع حساس به گرد و خاک را محافظت کنند.

غلامی در پایان در پاسخ به این سوال که چقدر دیپلماسی محیط زیست و همکاری با کشورهای همسایه می تواند در کاهش شدت ورود گرد و خاک به کشور موثر باشد؟ اظهارکرد:موضوع گرد و خاک و کنترل آن نیاز به همکاری منطقه‌ای دارد. کشورهایی که درگیر گرد و خاک هستند و چشمه گرد و غبار از آن‌جا شکل می‌گیرد، باید تدبیر جدی بیندیشند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.