کد خبر : 30351
تاریخ انتشار : شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
-

خاموشی سالن‌های «تئاتر کودک»/ فرم خسارت پر کردیم اما حمایتی نشد!

خاموشی سالن‌های «تئاتر کودک»/ فرم خسارت پر کردیم اما حمایتی نشد!
کارگردان نمایش کودک «افسانه پری دریایی» با گلایه از بی‌توجهی دولت به هنرمندانی که در بحران کرونا آسیب دیده‌اند، عنوان کرد نمایش‌های کودک بدون حمایت و تماشاگر به اجراهای خود ادامه می‌دهند.

به گزارش سورپرس؛ رضا بیات نویسنده و کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» که این روزها در تالار هنر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی در شرایط بحران کرونا گفت: شرایطی که در حال حاضر گروه‌های نمایشی با آن روبرو هستند برای همه یکسان است و با آن کنار می‌آیند اما مشکل اصلی من با اداره کل هنرهای نمایشی است که دقیقاً زمانی که باید به داد هنرمندانش برسد بیشتر آنها را اذیت می‌کند.

وی ادامه داد: امثال گروه ما که اسفندماه زیر نظر اداره کل هنرهای نمایشی در سالن‌های مختلف اجرا داشتیم و مجبور به تعطیلی نمایشمان شدیم ۲ برابر دیگر هنرمندان و گروه‌های تئاتری ضرر کردیم. بازیگران و عوامل نمایش دستمزد اجرای قبل از عیدشان را می‌خواهند و اداره کل هنرهای نمایشی هم به ما می‌گوید اگر دوست دارید اجرا بروید اما ما می‌توانیم تنها به همان اندازه‌ای که قبلاً قرار بوده از شما حمایت کنیم. در کنار این مساله تنها ۵۰ درصد از ظرفیت سالن را در اختیار داریم و در شرایطی که رسانه‌ها و اخبار و صداوسیما اعلام می‌کنند که تهران دوباره وارد قرنطینه شده است وزارت ارشاد می‌گوید تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به ما ابلاغ نشده و باید اجرا بروید در حالی که در این شرایط معلوم است که تماشاگری اطمینان نمی‌کند به دیدن تئاتر بیاید.

بیات یادآور شد: زمانی که وزارت ارشاد اعلام می‌کند که ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها باید فعالیت داشته باشند حداقل باید ۳۰ درصد از این ۵۰ درصد را جبران کند. آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کرده که ۵۰ درصد کمک هزینه را قبل از اجرا به گروه‌ها پرداخت می‌کنند اما چنین اتفاقی حداقل برای گروه ما رخ نداده است و زمانی هم که بابت این موضوع تماس می‌گیرم به من می‌گویند تازه ۲ هفته آینده قرار است شورای حمایت تشکیل جلسه دهند تا مشخص شود چه مبلغی به شما تعلق می‌گیرد. متأسفانه تا امروز هم خبری از نتایج فرمی که برای مشخص شدن میزان خسارتمان از طریق وزارت ارشاد پر کرده‌ایم نشده است و تنها در رسانه‌ها حرف از حمایت می‌زنند اما در عمل برعلیه ما هستند. تنها حمایتی که تا امروز از ما شده است ارسال یک بسته حمایتی قبل از عید از طرف سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اجرای آنلاین این نمایش همزمان با اجرای صحنه توضیح داد: اجرای این اثر نمایشی از سه شنبه ۲۵ تیرماه شروع شده است و اجرای آنلاین نمایش نیز از دوشنبه ۳۰ آبان انجام شد و قرار است ۳۰ روز اجرای آنلاین داشته باشیم. «افسانه پری دریایی» مناسب مخاطبان ۴ تا ۹ سال است اما خانواده‌ها و بزرگسالان نیز از دیدن آن لذت می‌برند.

وی درباره مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش درباره این است که بچه‌ها باید یاد بگیرند وقتی که چیزی اشتباه و برعلیه‌شان است جلوی آن بایستند و زمانی که چیزی را با زحمت به دست می‌آورند به راحتی از دست ندهند.

بیات متذکر شد: متأسفانه سالن‌های تئاتر کودک در این شرایط خالی هستند و بازیگران منتظرند یک تماشاگر وارد سالن شود تا برایش اجرا کنند اما گاهی حتی یک نفر مخاطب هم ندارند. درمان این وضعیت تعطیل کردن کارها نیست. مگر کل گروه‌هایی که هزینه کرده بودند و کرونا نمایششان را تعطیل کرد چند نفر هستند؟ اداره کل هنرهای نمایشی یک برآورد سالیانه برای کمک به گروه‌ها دارد و در حال حاضر هم ۴ ماه از سال گذشته و هیچ نمایشی به صحنه نرفته است که بخواهد کمک هزینه دریافت کند پس باید در طول این زمان مبلغی ذخیره شده باشد اما مشخص نیست چرا به گروه‌هایی که تا این اندازه تلفات داده‌اند کمکی نمی‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: من برای اجرای این اثر نمایشی هزینه عروسی و پول پیش خانه‌ام را برای اجرای کار هزینه کردم به این نیت که سرمایه‌ام بازگردد اما نه توانستم عروسی بگیرم و نه یک خانه مناسب اجاره کنم.

نمایش موزیکال «افسانه پری دریایی» داستان پری‌های دریایی را روایت می‌کند که به عنوان نگهبانان دریا در مقابل گرگ بدجنسی که قصد تصاحب دریا را دارد، می‌ایستند.

انتهای پیام/۲۸۰

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.