کد خبر : 36281
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
-

حقیقت‌هایی در مورد خواص اسفناج که تا بحال نمی‌دانستید

حقیقت‌هایی در مورد خواص اسفناج که تا بحال نمی‌دانستید

همیشه به ما گفته‌اند یکی از خواص اسفناج برای کم خونی است. زیرا این گیاه برگ سبز سرشار از آهن است. اما آیا اسفناج برای کم خونی خوبه؟ و آیا اسفناج آهن دارد؟

به گزارش سورپرس، اطلاعات قبلی به ما می‌گفت مصرف اسفناج برای افرادی که به کم‌خونی مبتلا هستند، مؤثر است. اما تحقیقات جدید چیز دیگری را ثابت می‌کند. اگر می‌خواهید از خواص اسفناج و املاح موجود در این گیاه اطلاعات کافی داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.

آیا اسفناج آهن دارد ؟

در سال ۱۸۷۰ «وان ولف»، بیولوژیست آلمانی شروع به محاسبه میزان مواد مغذی موجود در برخی از غذاها کرد. او زمانی که میزان آهن اسفناج را می‌نوشت، به‌جای نوشتن عدد ۲.۷، آن را ۲۷ نوشت. یعنی به‌خاطر نگذاشتن یک علامت اعشار آن را ۱۰ برابر نوشته بود.

همین اشتباه کافی بود تا چند سده مردم گمان کنند اسفناج منبع سرشاری از آهن است. به همین دلیل در بسیاری از کتاب‌ها از خواص اسفناج برای کم خونی نام برده می‌شد.

جالب است بدانید حتی انیمیشن «ملوان زبل» هم براساس این اشتباه ساخته شد. زیرا آن‌ها گمان می‌کردند مصرف اسفناج باعث افزایش آهن خون و قدرت بدنی می‌شود. اما بعدها محققان بر روی میزان آهن اسفناج تحقیقاتی را انجام دادند که نتایج دیگری را نشان می‌داد.

اسفناج به درمان کم خونی کمک نمی‌کند؟

اگر فکر می‌کنید با مصرف روزانه اسفناج مشکل کم خونی شما یا یکی از اعضا خانواده برطرف می‌شود، اشتباه می‌کنید. زیرا همان‌طور که گفتیم در هر ۱۰۰ گرم اسفناج تنها ۲.۷ میلی‌گرم آهن وجود دارد. از سوی دیگر آهن سبزیجات به اندازه آهن غذاهای حیوانی و گوشت جذب بدن نمی‌شود. در نهایت باید سوال آیا اسفناج آهن دارد یا خیر، بگوییم اسفناج حاوی مقدار کمی آهن است. بلکه فقط به خاطر داشتن ویتامین ث در جذب بهتر آهن در بدن میتواند موثر باشد.

املاح موجود در اسفناج

اگرچه اسفناج حاوی مقدار کمی آهن است، با این وجود غذای مغذی برای تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. اسفناج طبع گرم دارد و برای کسانی که بلغمی‌مزاج هستند، یک غذای خوب محسوب می‌شود. این گیاه سرشار از ویتامین A (کاروتنوئید) است. در نتیجه مصرف آن می‌تواند کمک زیادی به بهبود وضعیت بینایی کند. همچنین مصرف این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.

بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است که در هویج هم یافت می‌شود. این ماده در اسفناج وجود دارد اما باعث سبز شدن این گیاه شده است.

خواص اسفناج برای سلامت بدن

املاح موجود در اسفناج بی‌شمارست و می‌تواند سلامت بدن را تضمین کند. از جمله خواص اسفناج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن ویتامین C بالا

اسفناج منبع سرشاری از ویتامین C است. این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. بنابراین اگر در طی روز غذاهای حاوی آهن مصرف کنید اما بدن فاقد این ویتامین باشد، آهن به خوبی جذب بدن نمی‌شود. برای جذب بهتر آهن می‌توانید اسفناج مصرف کنید.

همچنین ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی هم محسوب می‌شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.

اگر اسفناج را همراه با روغن زیون مصرف کنید، باعث جذب کاروتنوئید در بدن کمک زیادی می‌کند. در این صورت بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد و بیماری سرطان آمادگی بیشتری پیدا می‌کند.

اسفناج خام یا پخته؟

بورانی اسفناج برای لاغری مؤثر است. اما به شرط اینکه آن را سرخ نکنید و با غذاهای پرکالری نخورید. اسفناج پخته دارای آنتی اکسیدان بیشتری است. زیرا دیواره سلولی آن شکسته می‌شود و تاثیر بیشتری بر روی سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین اگر اسفناج را برای درمان امراضی از جمله سرماخوردگی مصرف می‌کنید، بهتر است پخته باشد.

همچنین یکی از خواص اسفناج پخته داشتن ماده‌ای به نام «لوتئین» است که باعث تقویت بینایی می‌شود. همچنین چشم را از ابتلا به آب مروارید محافظت می‌کند. از سوی دیگر اسفناج پخته حاوی ویتامین K بیشتری است. برای کودکان، نوجوانان و افراد سالمند باید اسفناج را بپزید. در این صورت به استحکام استخوان‌های آن‌ها کمک بیشتری می‌کند. ویتامین K در اسفناج پخته باعث استحکام ملکول‌های کلسیم در بدن می‌شود.

تاثیر بورانی اسفناج برای لاغری

در گذشته تصور این بود که اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می‌کردند از مصرف اسفناج همراه با لبنیات از جمله ماست خودداری کنید. اما اکنون که خلاف این نظریه ثابت شد، مصرف ماست همراه با اسفناج هیچ مشکلی ندارد.

برای لاغری می‌توانید بورانی اسفناج را با ماست کم چرب مصرف کنید. این غذا برای وعده شام نه تنها سبک است. بلکه به روند کاهش وزن هم کمک زیادی می‌کند.

مراقب مضرات اسفناج باشید

اسفناج از آن دست غذاهایی است که مقدار زیادی اسید اگزالیک دارد. این ماده معدنی در بسیاری از غذاها و از جمله آب نیز وجود دارد. وقتی در حال خوردن اسفناج هستید، ممکن است زیر دندان احساس کنید سنگ‌ریزه‌های کوچکی در آن وجود دارد. در حالیکه آن‌ها ماده اسید اگزالیک است.

اسید اگزالیک موجود در اسفناج با یون‌های کلسیم واکنش نشان می‌دهند. این ماده باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. زیرا اسیدی است و به مرور زمان حساسیت مینای دندان را به دنبال دارد. همچنین مصرف زیاد آن باعث ابتلا به سنگ کلیه هم می‌شود.

انتهای پیام/۲۳۴

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.