کد خبر : 26150
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
-

حریق دوباره در جنگل‌های چهارمحال وبختیاری/ پنج هکتار دیگر سوخت

حریق دوباره در جنگل‌های چهارمحال وبختیاری/ پنج هکتار دیگر سوخت
پنج هکتار از جنگل‌های منطقه مشایخ بخش ناغان شهرستان کیار دچار حریق شد و خسارت‌های قابل توجهی به پوشش جنگلی و مرتعی این منطقه وارد کرد.

به گزارش سورپرس؛ پس از آتش سوزی هشت هکتار از جنگل‌های منطقه «بلیط بلند» در محدوده کارون چهار استان چهارمحال و بختیاری، این بار حریق در مراتع و جنگل‌های اطراف رحیم آباد منطقه مشایخ بخش ناغان گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های اطراف رحیم آباد منطقه مشایخ بخش ناغان از توابع شهرستان کیار دچار حریق شد.

مرتضی زمانپور بیان کرد: این آتش سوزی با اقدام سریع اعضای ستاد پیشگیری و پاسخ به بحران و حضور به موقع نیروهای مردمی کنترل و خاموش شد.

پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های اطراف رحیم آباد منطقه مشایخ بخش ناغان از شهرستان کیار دچار حریق شدوی با بیان اینکه این منطقه دارای پوشش گیاهی زیادی بود، گفت: این آتش سوزی موجب خسارت به جنگل و یک طرح مرتع داری شد.

مدیر کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: آتش سوزی منطقه مشایخ اگر کنترل نمی‌شد، آتش‌سوزی به یک‌هزار هکتار می‌رسید.

وی از آتش‌سوزی هفت هکتار از باغات شهرستان سامان خبر داد و گفت: اگر این حریق در باغات شهرستان سامان نیز کنترل نمی‌شد، می‌توانست بیش از ۱۰۰ هکتار را در آتش بسوزاند.

وی با بیان اینکه همچنان خطر آتش سوزی‌ها وجود دارد، گفت: بیشتر جنگل‌های استان در حوزه مدیریت منابع طبیعی هستند و مقدار بسیار کمی از آنها توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۰ تا ۳۰ فقره آتش سوزی در استان صورت گرفته است.

در حالی که هر لحظه از گوشه و کنار جنگل‌های چهارمحال و بختیاری خبر حریق و از بین رفتن گونه‌های جنگلی و جانوری گزارش می‌شود، روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این راستا اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در مبحث حریق جنگل‌ها و مراتع را برای رسانه‌ها ارسال می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طی شش سال گذشته اولویت این اداره کل بر مبنای اقدامات پیشگیری از حریق بوده است، گفت: امسال ۶۵ منطقه بحرانی وقوع آتش سوزی در استان شناسایی و احصا شده است.

علی محمدی مقدم افزود: ایجاد آتش‌بر، احداث دیوار و سنگ چینی، شخم عرضی و عمود بر شیب، برداشت علوفه مازاد در مناطق بحرانی حریق، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در روستاهای در معرض خطر آتش سوزی با هدف دانش افزایی و آگاهی‌بخشی به جوامع محلی (دهیاران، مرتع‌داران و جنگل نشینان و…) از جمله اقدامات پیشگیرانه این اداره کل است.

۶۵ منطقه بحرانی وقوع آتش سوزی در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده استمحمدی مقدم ادامه داد: اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما همچون حضور و گفتگوی مدیرکل و کارشناسان در برنامه‌های تلویزیونی چشم انداز، بخش خبر، زیر نویس، موشن گرافیک و کلیپ به مدت ۲۰۰ دقیقه، همچنین پخش ۶۰۰ دقیقه برنامه رادیویی با موضوع پیشگیری از حریق در برنامه‌های صبح و زندگی، مردم و مسئولان، گزارشات خبری، هوای زمین، پیک روز، نمایش رادیویی، اقتصاد پایدار و…. از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین اطلاع رسانی از طریق اصحاب رسانه، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فضای مجازی با هدف ایجاد حساسیت، تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق بحرانی، تهیه و چاپ و تکثیر پنج هزار نسخه بروشور با موضوع پیشگیری از حریق و توزیع بین جوامع محلی جنگل نشین انجام شد.

محمدی مقدم برقراری اکیپ‌های گشت و مراقبت با استفاده از نیروهای جوامع محلی به طور روزانه از ساعت هفت صبح تا ۱۹، برقراری کشیک شبانه روزی اطفای حریق در ۳۰ نقطه استان، تعامل با مردم و جوامع محلی و سمن‌ها و مشارکت‌های مردمی در اطفای حریق، تأمین و تجهیز ادوات (دمنده، فلاکس بک، آتش کوب، بیل و شن کش و …)، تهیه و خرید ۱۵ دستگاه تانکر و خرید ۹ دستگاه خودرو پیکاپ مجهز به سیستم اطفا حریق روت‌فایر و ارسال به شهرستان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و اطفای حریق در سال جاری است.

وی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری طی سه سال متوالی موفق به کسب رتبه برتر کشوری بین استان‌های زاگرس نشین در زمینه پیشگیری و اطفای حریق ازنظر کاهش تعداد و سطح آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل سرعت عمل و اقدام به موقع شده است.

محمدی مقدم با بیان اینکه خوشبختانه امسال تا کنون آتش سوزی بحرانی در استان رخ نداده است، ادامه داد: هر چند اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است، اما وضعیت اعتبارات مناسب نبوده و نیاز به تهیه و تجهیز ادوات اطفای حریق در سطح بیشتر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اقدامات عملی و تأثیرگذار برای جلوگیری از حریق نیاز است

خطر ایجاد حریق در آستانه آغاز فصل تابستان و خشک شدن اشکوب جنگل‌ها روز به روز در این استان در حال افزایش است و باید تمهیدات ویژه برای جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی اندیشیده شود.

وقوع حریق در جنگل‌ها تمام اقدامات اعلامی از سوی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در زمینه مقابله با حریق را زیر سوال می‌برد که با وجود این همه اقدامات، اما همچنان شاهد حریق در جنگل‌های استان هستیم. اقدامات عملی و تأثیرگذار برای جلوگیری از حریق در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در آستان آغاز فصل تابستان نیاز است.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.