کد خبر : 93029
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
-

عبدالملکی در صحن مجلس:

حدود۲میلیون شغل تا پایان ۱۴۰۱ ایجاد می‌شود

حدود۲میلیون شغل تا پایان ۱۴۰۱ ایجاد می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت برنامه‌ریزی کرده تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شود.

به گزارش سورپرس؛ حجت‌الله عبدالملکی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال سید سلمان ذاکر مبنی بر علت عدم رسیدگی به اشتغال جوانان و افراد تحصیلکرده،گفت: بیکاری بعد از تورم، دومین معضل اقتصادی است و باید به این مسئله توجه کرد که دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که کشور دچار معضلات اقتصادی متعددی از جمله حجم زیاد بیکاری بود.

وی بیان کرد: فارغ از اینکه ما حدود ۲.۵ میلیون بیکار در کشور داریم، حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم شغل شایسته ندارند؛ به این معنا که مشاغل آنان ناقص، ناپایدار و دارای مشکلاتی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: مخاطب این سوال و ایجاد اشتغال، فقط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع اشتغال به بخش‌های دیگری چون صنعت، کشاورزی، گردشگری، محیط‌زیست و امثال این هم ربط دارد. وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست بلکه مسئول هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال است.

عبدالملکی ادامه داد: ما کتابچه‌های مختصری را درباره وضعیت اشتغال در کشور تهیه کردیم و روی میز نمایندگان است و تقاضای بنده از نمایندگان آن است که به این کتابچه‌ها توجه داشته باشند که در آن وضعیت اشتغال و بیکاری کشور و همچنین عملکرد دولت سیزدهم در زمینه اشتغال از زمانی که آغاز به کار کرده، آمده است.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کرده تا طی ۱۸ ماه که حدوداً اواخر سال آینده می‌شود، یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما ۷۱ دستگاه متولی حوزه اشتغال را هماهنگ و ۱۷۵ برنامه اشتغالزایی را تدوین کردیم و این برنامه‌ها در حال اجراست. همچنین ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی در قالب این برنامه‌ها در حال پیگیری است.

عبدالملکی گفت: علی‌رغم آنکه هنوز موتور اشتغال گرم نشده، باید بگویم که در همین چند ماهی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرده، ۲۱۷ هزار فرصت شغلی در سامانه وزارت کار به ثبت رسیده که ۱۱۳ هزار فقره از این موارد دارای بیمه تأمین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همراهی دولت و مجلس معضل بیکاری در کشورمان حل و فصل شود، گفت: دولت سیزدهم زیست‌بوم اشتغال ایران را تثبیت کرده درحالی‌که تا پیش از این چنین شرایطی را نداشتیم و دستگاه‌ها در زمینه اشتغال به صورت مجزا و جزیره‌ای کار می‌کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی اشتغال،افزود: مطابق با یکی از مصوبات این شورا، ۳۲هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اشتغال در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات اشتغال در نظر گرفته خواهد شد که ۶۰ هزار میلیارد تومان از آن به صورت قرض‌الحسنه و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات هم بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار خواهد بود.

عبدالملکی متذکر شد: همیشه ما گله‌مند بودیم که بسیاری از وام‌ها به ویژه وام‌های کلان تبدیل به اشتغال نمی‌شود که ما به دنبال آن هستیم این رویه را تغییر دهیم. هدایت نقدینگی به سمت اشتغال یکی دیگر از مصوبات شورای عالی اشتغال کشور است.

وی ادامه داد: همچنین ما با بانک مرکزی توافق کردیم افرادی که وام‌های کلان دریافت می‌کنند، باید تعهد ایجاد اشتغال با بیمه را دهند. برای مثال فردی که ۵۰۰ میلیون تومان وام برای ایجاد اشتغال دریافت می‌کند، باید تعهد لازم در این زمینه دهد و ما حتماً بر عملکرد آنان نظارت می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای روی مشاغل مهارت‌محور و کم‌سرمایه‌بر تمرکز کردیم و تأکید ما بر این است که این مسئله در همه استان‌ها دنبال شود. بنده باید این خبر را بدهم حدود ۱۴۰ شغل شناسایی شده که به کمتر از ۲۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

عبدالملکی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ما درباره پنجره واحد مجوزها بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی و همه دستگاه‌ها مکلف شدند در این زمینه همکاری کنند و فقط یک درگاه باید برای صدور مجوز اشتغال در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: همچنین مردم برای دریافت مجوز مشاغل خانگی یکسری مشکلات داشتند که ما مصوب کردیم مشاغل خانگی از حالت مجوزمحوری به فردمحوری تبدیل شود و در حال تدوین سازوکار اجرای آن هستیم. درواقع لازم نیست که افراد برای ایجاد مشاغل خانگی مجوز دریافت کنند، بلکه به صورت سیستمی و در سامانه‌ای باید اطلاعات خود را ثبت کنند و سه روز بعد مجوز برای آنان صادر می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ما صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز مکلف کردیم که اقدامات لازم را جهت ایجاد اشتغال در دستور کار خود قرار دهند. همچنین به مدیران شرکت‌ها و صندوق‌ها تأکید کردیم که معیار ارزیابی آنان، ایجاد اشتغال است و در صورتی که در این زمینه کاری انجام ندهند و کم‌کاری کنند، برکنار می‌شوند.

عبدالملکی گفت: علاوه بر این، سامانه جامع کاریابی در وب‌سایت اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کار خودش را آغاز کرده و افراد جویای کار می‌توانند در آنجا اطلاعات خود را ثبت کنند. ما حتماً تمام توانایی خود را برای هماهنگی دستگاه‌های مختلف جهت ایجاد شغل در کشور به کار می‌گیریم و قطعاً طی ماه‌های آینده گزارش‌ دقیق‌تری از عملکرد دولت در زمینه اشتغال به مجلس ارائه خواهیم داد.

مشکل بیکاری با گفتاردرمانی حل نمی‌شود

حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر در تشریح سوال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آمار بیکاری در کشورمان نگران کننده است. حدود ۲.۵ میلیون نفر از جوانان بیکار مطلق هستند و ۲.۵ میلیون نفر آن‌ها ناامید از کار و چند میلیون نفر دیگر هم به اشتغال ناقص، ساعتی، فصلی، بدون بیمه و بازنشستگی و از کارافتادگی مشغول هستند.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از نیروهای کار هم تحت عنوان نیروهای شرکتی و قراردادی‌ کار می‌کنند و همواره نگران تعدیل و اخراج هستند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید هر چه زودتر سند جامع اشتغال تهیه شود. مشکل بیکاری جوانان با گفتاردرمانی و ارائه آمار اشتغال به دستگاه‌های مولد شغل حل نمی‌شود.

ذاکر خطاب به عبدالملکی، گفت: تیم شما قدرت لازم برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور را ندارد. شما باید راهکارهای عملیاتی خود را برای فعال کردن کارخانه های راکد، اقتصاد دانش بنیان، فضای مجازی، اقتصاد مرزی و روستایی، کشاورزی، بازارچه های مرزی و مشاغل خانگی ارائه کنید.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.