کد خبر : 30349
تاریخ انتشار : شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
-

حال رسانه‌های استان قزوین خوب نیست

حال رسانه‌های استان قزوین خوب نیست
بر اساس استانداردهای جهانی، وجود رسانه‌ها در یک کشور یکی از صدها شاخص توسعه یافتگی آن کشور به شمار می‌رود.

به گزارش سورپرس، آرش شایسته نیا، دانش آموخته دکتری مدیریت رسانه در یادداشتی نوشت: حال رسانه های استان قزوین خوب نیست و هرروز که می گذرد حالشان بد و بدتر می شود و همین وضعیت سبب شده است تا مدیران رسانه ها هریک با تدوین برنامه ای از مرگ رسانه ها خود جلوگیری نموده ویا لااقل این مرگ را چند صباحی به عقب بکشانند.

مدیران رسانه های مکتوب هم علاوه بر عدم رعایت نظم در انتشار ، هفته نامه خود را هرچند هفته یکبار و یا حتی هر دوماه یک باز منتشر کرده و روانه پیشخوان روزنامه فروشی ها می کنند و یا در صورت انتشار منظم ، از تعداد صفحه های خود کاسته و حتی به صورت تک رنگ و با شمارگان بسیار محدود به حیات خود ادامه می دهند.

در کنار همه این سیاستگذاری ها آن چیزی که بیش از همه دردناک تر است ؛ تعدیل نیروی انسانی از ساختار سازمانی رسانه های محلی است که این آخری در پایگاه های اطلاع رسانی و خبری هم به خوبی قابل رصد ، مشاهده و اندازه گیری است چیزی که از چشم کارشناسان حوزه « رسانه » در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پنهان مانده و یا تعمدا” چشم بر آن بسته و به دنبال دوای این درد نیستند که اگر تعمدی هم نباشد باید این سوال را مطرح کرد که در طول یک سال گذشته سهم هر رسانه از رسانه های محلی استان قزوین از بازدیدهای دوره ای کارشناس رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه عدد و رقمی است و حرکت های حمایتی از رسانه ها استان چگونه بوده است ؟ کدام رسانه ها از یارانه های حمایتی وزارت خانه بهره مند بوده و سهم هریک از رسانه های استان از این یارانه ها چه میزان و عددی بوده است ؟

اگر کمی به حافظه کاری خود تمرکز کنیم به یاد خوتهیم آورد که نمایندگان رسانه های سراسری در استان ، مدیران پایگاه های خبری و خبرنگاران رسانه های محلی استان این اوضاع بحرانی را در بهمن ماه سال گذشته و در نشست خبری خود با استاندار به اطلاع نماینده عالی دولت در استان قزوین رساندند.

در این جلسه هم استاندار قزوین به معاون سیاسی امنیتی خود دستور داد تا زمینه همکاری مدیران دستگاه های دولتی را با رسانه ها هموارتر کرده تا مدیران دستگاه ها با ارائه اطلاعات و اخبار مورد نیاز رسانه ها، زمینه تهیه اخبار و گزارش های مورد نظر رسانه ها فراهم شود .

علاوه بر این ، استاندار در همان جلسه وعده داد تا در یک نشست اختصاصی مشکلات اهالی رسانه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بحث و بررسی شود . اما متاسفانه از آن تاریخ تاکنون ( شاید به دلیل شیوع بیماری منحوس کووید ۱۹) نه این جلسه برگزار گردیده و نه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با مدیران مسوول ، سردبیران و اهالی رسانه نشست مشترکی را برگزار کرده است.

همین عدم توجه جدی به مشکلات اهالی رسانه از سوی استاندارقزوین از یک سو واز سوی دیگر و شاید مهم تر ازآن، دعوت « گزینشی » اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قزوین از بعضی از رسانه ها جهت شرکت در مراسم اقتتاحیه ها و یا بازدیدهایی که با حضور وزرا یا معاونان ریاست محترم جمهوری از مراکز تولیدی و صنعتی انجام می شود سبب شد تا اهالی رسانه استان از طریق نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی مشکلات خود را پیگیری کنند تا آن جا که دکتر سیاهکلی مرادی ضمن غلط توصیف کردن عمل روابط عمومی استانداری قزوین در گزینش خبرنگاران؛ قول پیگیری موضوع را در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران داد اما در کمال ناباوری و علی رغم توصیه و تاکید این نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی ، این روش تغییر نیافت و در بازدید اخیر معاون فناوری ریاست محترم جمهور از چند واحد تولیدی و مراکز علمی و دانشگاهی ، باز همان دسته از خبرنگاران مورد نظر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قزوین این تیم را همراهی کردند.

خبرنگاران و فعالان رسانه ای که سهم بزرگ و انکار ناپذیری در اطلاع رسانی اخبار کرونا داشته ( و زحمات بسیاری از آنان از چشم مدیر روابط عمومی استانداری قزوین پنهان ماند ) و دارند ؛ به خوبی به مکاری این ویروس منحوس واقفند اما وقتی جهت جلوگیری از انتشار این بیماری دعوت عمومی خبرنگاران لغو شده ولی در کمال بهت و ناباوری باز همان خبرنگاران همیشگی را از صفحه دوربین سیمای استان مرکز قزوین مشاهده می نمایند ، سوال ها، اما و اگر هایی شکل می گیرد که در قالب تقاضا و حتی «مطالبه » این بار ازطریق دیگر نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در اولین نشست خبری دکتر محمد بیگی در مجموعه باغستان مطرح می شود.

با این همه و عدم توجه جدی روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قزوین به دیدگاه های نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی از یک سو و تقاضای مدیران مسوول ، سردبیران و خبرنگاران رسانه ها در لغو انتخاب گزینشی خبرنگاران در برنامه های استانداری قزوین ؛ خبرگزاری فارس (مرکز قزوین ) اقدام به تهیه و انتشار نامه ای اعتراضی می نماید . در این بخشی از این نامه است : ضمن اعتراض به تبعیض ناروا در حق رسانه های استان و ایجاد موقعیت ویژه تنها برای چند رسانه مشخص ؛ انتظار می رود به این شرایط ناعادلانه پایان داده و زمینه حضور رسانه های فعال در برنامه های مختلف ، شفاف سازی توزیع آگهی ها و رپرتاژهای دولتی و نیز شفاف سازی تعامل دستگاه های اجرایی با رسانه های استان مهیا گردد.

بر اساس استانداردهای جهانی ، وجود رسانه ها در یک کشور یکی از صدها شاخص توسعه یافتگی آن کشور به شمار می رود . حال رسانه های استان قزوین خوب نیست و هرروز که می گذرد حالشان بد و بدتر می شود. همه باید دست به دست هم داده تا از این بحران سربلند بیرون آییم .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.