کد خبر : 79563
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
-

جنجال بر سر کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدر به کجا رسید؟

جنجال بر سر کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدر به کجا رسید؟
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره شائبه های پیش آمده بر سر اخبار منتشره کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدر توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سورپرس؛ ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رادیو ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اتفاقی در مجلس می افتد که شما به مسایل اصلی مردم نمی پردازید و در کنار آن به کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدر متوفی می پردازید؟ گفت: ای کاش دوستانی که اعتراض دارند، اشاره می کردند که چه تاریخی و چه مصوبه ای و چه قانونی بوده است. در هیچ جایی اشاره درستی به این بند مصوبه نشده است. من به عنوان مسئول کمیسیون اجتماعی کلا تکذیب می کنم.

وی افزود: آخرین قانون حمایت از خانواده اول اسفندماه ۱۳۹۱ مصوب شده است. ماده ۴۸ می گوید: میزان حقوق وظیفه یا مستمری زوجه دائم متوفی و فرزندان و سایر وراث قانونی وی و نحوه تقسیم آن در تمام صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوقهای خاص به ترتیب زیر است: زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می‌گردد و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست و در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن، بیشترین مستمری ملاک عمل است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در بند ۲ می گوید، دریافت حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی، مستمری از کارافتادگی یا بازنشستگی حسب مورد توسط زوجه متوفی مانع از دریافت حقوق وظیفه یا مستمری متوفی نیست. بند ۳ این ماده مربوط به سوال شماست؛ فرزنـدان اناث در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصراً درصورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی حدود بیست سال پیش هم میزان مستمری زوجه و فرزند مشخص شده است. میزان مستمری هر فرزند متوفی ۲۵ درصد می باشد. مستمری فرزند در صورت فوت مادر و پدر، دو برابر پرداخت خواهد شد. اینکه می گویند، یک سوم کم شده است، تعجب می کنم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که کمیسیون اجتماعی در این میان هیچ دستی نداشته اند عنوان کرد: آخرین بحث ما ماده ۸۷ بوده که شاید این مورد بحث باشد. حقوق در میان وراث به طور مساوی تقسیم می شود مگر اینکه یکی از وراث به طور قانونی جدا شود که به نفع سازمان بازنشستگی کشوری ضبط می شود. در این میان ما دستی نداشته ایم. ۵۰ درصد به همسر می رسد و ۲۵ درصد به فرزندان می رسد. فردی فوت می کند، ۴ میلیون به همسر می رسد و یک میلیون به هر یک از فرزندان می رسد.اگر همسر فوت شود، سهم به فرزند دختر می رسد مگر اینکه ازدواج کند. در این صورت قطع می شود.

وی در خصوص اینکه اگر طلاق دختر صوری باشد، گفت: این به قانونگذار ربطی ندارد. نمی‌خواهیم بگوییم خلایی وجود دارد. ما به عنوان قانونگذار وارد این بحث نشدیم. ما آمادگی داریم در جاهایی که این کار صورت گرفته باشد، به عنوان ناظر در کنار مردم برویم و برخورد کنیم. حسن انجام قانون می توانیم برخورد کنیم.

گفتنی است، برنامه زنده «سلام، صبح بخیر» به تهیه کنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توکلی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ از موج ۹۰ اف ام رادیو ایران قابل دریافت است.

 

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.