کد خبر : 20681
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
-

بخاطر خدمات رسانی به ایران اتفاق افتاد؛

جریمه سنگین یک شرکت سوئیسی از سوی آمریکا

جریمه سنگین یک شرکت سوئیسی از سوی آمریکا
 یک شرکت سوئیسی که برای یافتن چمدان‌های گمشده در فرودگاه به ایران خدمات داده بود ۷.۸ میلیون دلار توسط خزانه‌داری آمریکا جریمه شد.

به گزارش سورپرس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به «اوفاک» (OFAC) شرکت سوئیسی فناوری «سیتا» (SITA) را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار جریمه کرد.

این جریمه بخشی از مجازات ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری است که آمریکا برای شرکت‌های فناوری بین المللی در نظر گرفته است که تحریم‌ها علیه برخی از کشور‌ها از جمله ایران و سوریه را نقض کرده اند.

بر این اساس، شرکت سیتا با ارائه خدمات فناوری به شرکت‌های هواپیمایی ایران طبق ادعای بی اساس آمریکا با فعالیت‌های تروریستی در ایران و سوریه همکاری داشته است.

از آنجا که این شرکت سوئیسی مقید به اجرای همه محدودیت‌هایی که OFAC به شرکت‌های آمریکایی تحمیل می‌کند، نیست، به نظر می‌رسد برخی از معاملات سیتا با شرکت‌های هواپیمایی ایران طبق قانون آمریکا ممنوع نیست، اما بنابر برخی توافقنامه‌ها استفاده از منابعی که در داخل آمریکاست همچون سِروِرهای این شرکت در آمریکا، غیرقانونی است.

چنین توافقنامه‌ای نشان می‌دهد تعاملات شرکت‌های فناوری غیرآمریکایی و مشتریان آن‌ها با کشور‌هایی که هدف تحریم‌های آمریکا هستند، در برخی مواقع، مشکل ساز شده و جریمه‌های قابل توجهی را به سبب نقض قوانین آمریکا متحمل می‌شوند.

سیتا یک شرکت ارائه دهنده خدمات آی تی در سوئیس است که در بخش صنعت حمل و نقل هوایی تجاری فعالیت دارد و به حدود ۴۰۰ شرکت بین المللی هواپیمایی خدمات می‌دهد. هواپیمایی ماهان ایر و کاسپین ایر ایران و هواپیمایی سوریه از مواردی هستند که از خدمات سیتا استفاده می‌کردند. اما دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت سیتا را به واسطه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سوریه مجازات کرده است.

گفته می‌شود سیتا برای ارائه خدمات فناوری به شرکت‌های هواپیمایی ایران و سوریه از منابع محاسباتی سرور‌های مستقر در آمریکا استفاده کرده است. از این سرور‌های رایانه‌ای برای یافتن چمدان‌های گمشده در فرودگاه‌های ایران استفاده می‌شد. همین امر، زمینه را برای جریمه شرکت سیتا فراهم کرد. سیتا نخستین شرکتی است که به این دلیل مجبور به پرداخت چنین جریمه بزرگی شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.