کد خبر : 45124
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
-

خطیب‌زاده در نشست خبری:

تکفیری‌ها نباید در قره باغ باشند/ آمریکا از منطقه اخراج می‌شود

تکفیری‌ها نباید در قره باغ باشند/ آمریکا از منطقه اخراج می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما امیدواریم که دیگر گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه قره باغ نباشند، گفت: حل و فصل صلح‌آمیز بحران قره باغ به نفع کل منطقه خواهد بود.

به گزارش سورپرس؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ما هفته گذشته سفر آقای ظریف به پاکستان را داشتیم که در رأس یک هیئت به اسلام آباد رفتند و ملاقات‌های چندگانه ای داشتند.

خطیب زاده گفت: در دیدار فرمانده ارتش همکاری‌های نظامی و مرزی مورد تبادل نظر قرار گرفت و موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر، انسان و گروه‌های تروریستی مورد گفتگو قرارگرفت. آقای ظریف گسترش روابط دوجانبه، روند صلح افغانستان، مقابله با اسلام هراسی و مبارزه با طرح‌های مخرب رژیم صهیونیستی را با وزیر خارجه پاکستان مورد تبادل نظر قرار داد.

وی گفت: ما هفته گذشته کنفرانس بین‌الملل بازگشت آوارگان سوریه را داشتیم که دستیار وزیر امور خارجه کشورمان سفری به دمشق داشت و دیداری هم با آقای بشار اسد کردند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییری در نقشه جغرافیایی مرزهای ایران در ماجرای بحران قره باغ صورت گرفته است؟، گفت: ما در هفته ای که گذشت یکسرس جوسازی‌های بی‌پایه رسانه‌ای را داشتیم. نقشه های ساختگی منتشر شد که عمدتا جوسازی رسانه‌ای بود.

وی افزود: ایران از هرگونه حل و فصل دائمی این بحران استقبال می‌کند و در سه دهه گذشته تلاش کرده که این موضوع به صورت مسالمت آمیز حل شود و طبیعی است هر اقدامی که به این روند کمک کند، مورد استقبال ایران قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم مسیر، مسیر شناخته شده و روشنی است. مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه هیچ تغییری نکرده است و این اتفاق هم در آینده رخ نخواهد داد. برداشت ما از آنچه منتشر شده یک جاده ترانزیتی ساده است و نحوه تامین امنیت این جاده باید مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و ایران هم با حساسیت این مساله را پیگیری می کند. این یک مساله کاملا دقیق است و نه مرزی عوض شده و نه ایران هیچ تغییری، خارج از آنچه اعلام شده، می‌پذیرد.

خطیب زاده گفت: امیدوارم الان که صحبت می‌کنم، گروه های تکفیری منطقه را ترک کرده باشند زیرا هیچ بهانه ای برای حضور این نیروهای نیست و ما هم اعلام کردیم این مساله خط قرمز ماست. امیدوارم هیچ نیروی تکفیری در منطقه نباشد. ما فکر می‌کنیم حل و فصل صلح آمیز این بحران برای کل منطقه کمک کننده خواهد بود و ایران قطعا بخشی از تلاش هایش را به حل این موضوع معطوف خواهد کرد.

وی افزود: ایران در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی دنیا قرار دارد و این مسیرها موقعیت ژئوپلیتیک خودشان را دارند و جمهوری اسلانی نیز از موقعیت ژئوپلیتیک خودش آگاهی دارد و ضمن اینکه از این موقعیت استفاده می‌کند، همواره تلاش کرده دوستانش را از این موقعیت بهره مند سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سفر آقای ظریف به پاکستان پیامی از سوی سعودی‌ها به ایران ارسال شده است؟، گفت: ایران موضع خود را بارها اعلام کرده است و نیازی به رد و بدل پیام نیست. پاکستان در این زمینه تلاش‌های خود را کرده است اما عربستان طبق معمول پاسخ مثبت نداد. هیچ تمرکزی بر موضوع عربستان در سفر آقای ظریف به پاکستان نبوده است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تحرکات جدید آمریکایی‌ها در پایگاه عین الاسد در عراق، گفت: نیروهای مسلح ما در حوزه امنیتی خودمان، موارد را با هشیاری رصد می‌کنند. آمریکا میراث شومی جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت ها برای منطقه ما نداشته است و درحالی که از منطقه خارج می‌شود که نه دستاوردی برای مردم این منطقه آورده و نه توانسته به برخی از اهدافی که قبلا اعلام می کرد رسیده باشد.

وی گفت: سرنوشت محتوم جنگ و خونریزی و تجاوزهای آمریکا اخراج است و این اخراج صورت خواهد گرفت. البته گروه‌هایی هستند که منافع خود را در جنگ‌طلبی می بینند اما اخراج سرنوشت محتوم حضور آمریکا در این منطقه خواهد بود. ایران و همسایگان در این منطقه باقی خواهند ماند ولی متجاوزان اخراج می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران قرار نیست در حل بحران قره باغ نقش چشمگیرتری را ایفا کند؟، گفت: ایران نقش راهبردی خود در تمامی معادلات این منطقه داشته و خواهد داشت. ما فکر می‌کنیم تنها راه حل دائمی این بحران توجه به اصل انصاف، حق حاکمیتی کشورهاست و هرچه به این مسیر کمک کند مورد استقبال جمهوری اسلامی است.

وی گفت: آتش بس ارمنستان و آذربایجان با اینکه ممکن است پاسخ نهایی حل این بحران نباشد اما قدم موثری است. هیچ کنشگر مخربی خارج از منطقه ما نمی‌تواند پایش به این منطقه باز شودو ما این را به صراحت گفتیم. کنشگران طبیعی منطقه را هم باید مسیر طبیعی را طی کنند و ما هم فکر می‌کنیم در این مسیر هستیم و خارج از این مسیر روندی شکل نخواهد گرفت.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.