کد خبر : 41445
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
-

توصیه حیاتی به مادرانی که پسر نوجوان دارند

توصیه حیاتی به مادرانی که پسر نوجوان دارند
روش شرمنده‌سازی را فراموش کنید و پنج توصیه ما را به مادرانی که دوست دارند رابطه خود با پسران نوجوان‌شان را بهبود ببخشند در ادامه با دقت بخوانید.

به گزارش سورپرس؛ رابطه با فرزندان نوجوان پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. در این بین اما شاید بتوان گفت که رابطه مادر و پسر نوجوان و در کنار آن پدر و دختر نوجوان از نظر نداشتن تجربه مشترک در برخی زمینه‌ها دشواری‌های بیشتری دارد. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی را مرور کنیم که می‌تواند به مادران کمک کند تا رابطه بهتری با پسران نوجوان خود داشته باشند.

 به او یادآوری کنید که در حال یادگیری است
بخش قابل توجهی از اشتباهات دوره نوجوانی به  دلیل رشد مغز و هورمون‌های بدن اوست. به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهد به واسطه نوع تحول مغز در این دوره، تصمیم‌های هیجانی و بدون فکر، اتفاقی معمول در این دوره است. صحبت مادر با پسر درباره ویژگی‌های دوره رشد و تغییرات مغز و … می‌تواند نشانگر همدلی مادر با پسر باشد و باعث شود تا پسر اعتماد بیشتر به مادر خود پیدا کند.
 روش شرمنده‌سازی را فراموش کنید
از استفاده از جملات سرزنش‌آمیز که باعث شرمندگی او می‌شود، خودداری کنید چرا که به کار بردن این جملات نه تنها در طولانی مدت باعث بهبود رفتار نمی‌شود که اوضاع را بدتر می‌کند. یادتان باشد وقتی نوجوان احساس بدی نسبت به خود پیدا کند، احتمال این‌که انتخاب‌های اشتباه‌تری انجام دهد، افزایش می‌یابد.
 تذکرات متعدد را رها کنید
شکایت کردن مکرر از رفتار ناپسند یک پسر نوجوان، نمونه بارز آب در هاون کوبیدن است. اگر می‌خواهید حرف‌ها و تذکرات شما موثر باشد، دفعات آن را کاهش دهید. در زمان بیان، به تن صدای خود دقت کنید و مراقب باشید صحبت شما حالت ناله پیدا نکند. زمان‌بندی مناسب برای بیان موضوع داشته باشید و در نهایت به این نکته  توجه کنید که هنگام تذکر دادن به یک نوجوان تماس چشمی توصیه نمی‌شود.
 دوستان پسرتان را بهتر بشناسید
به طور مثال سعی کنید فضای خانه را طوری فراهم کنید که پسر نوجوان‌تان بتواند از دوستانش در خانه پذیرایی کند البته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مثلا در حیاط خانه و با حفظ دقیق حریم خانواده و  … . برای این موضوع مهم است که نوجوان شما در عین حال که قوانین خانه را می‌داند، از آزادی عمل نسبی برای دعوت از دوستانش برخوردار باشد. یادتان باشد که یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از رفتارهای خطرناک نوجوانان نزدیک بودن به آن‌هاست. علاوه بر این هر چه بتوانید دوستان پسرتان را بهتر بشناسید، شناخت بهتری از پسر خود به دست خواهید آورد.
 از قدرت داستان‌ها غافل نشوید
بسیاری از والدین تصور می‌کنند با ورود فرزندشان به دوره نوجوانی، دوره داستان‌گویی آن‌ها هم به انتها می‌رسد. در حالی‌که داستان‌ها و خاطرات والدین به شرط رعایت برخی نکات برای نوجوانان بسیار جذاب است و می‌تواند هنوز هم ابزار تربیتی خوبی باشد. برای پسر نوجوان خود داستان‌هایی از مردانی که تصور می‌کنید می‌توانند الگوی خوبی برای او باشند، تعریف کنید اما دقت کنید که در این داستان‌ها کلنجارهای این مردان برای انتخاب مسیر درست در زندگی را به شکلی واقعی به نمایش بگذارید. نوجوانان وقتی بشنوند که دیگران هم دچار وسوسه شده‌اند و برای انتخاب مسیر درست دشواری کشیده‌اند، احتمال بیشتری دارد که برای انتخاب مسیر درست، دشواری‌ها را تحمل کنند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.