کد خبر : 82401
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
-

توجه منتقدان ونیزی به “زالاوا”

توجه منتقدان ونیزی به “زالاوا”
فیلم سینمایی «زالاوا» نخستین ساخته «ارسلان امیری» علاوه بر اقبال مخاطبان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر توانست توجه منتقدان ونیزی را جلب کند.

به گزارش سورپرس، این فیلم در بخش‌های بهترین صدابرداری، بهترین فیلمبرداری، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردان اول سیمرغ بلورین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد تا امیری شروعی رویایی در کارگردانی سینما را تجربه کند و حالا «زالاوا» ساخته ارسلان امیری و از محصولات بنیاد سینمایی فارابی، برنده جایزه‌ی بزرگ هفته منتقدان ونیز ۲۰۲۱ شود.

نخستین نقطه قوت فیلم سینمایی «زاولا» بدون شک در فیلمنامه شسته رفته اثر است، فیلمنامه با وجود فضایی بین ژانری و اتمسفری خاص در سینما داستان گوست، تکلیف مخاطب را با اثر روشن می‌کند و نقاط تعلیق را به درستی در جای جای فیلم جای‌گذاری می‌کند.

کاراکتر‌های زالاوا به درستی پرداخت شده‌اند، هرکس در جای خود ایستاده و در کنار آن استفاده از بازیگران محلی و تئاتری‌های با تجربه باعث شده تا کاراکتر از لحاظ فرم با محتوا همخوانی درستی داشته باشد، فیلمنامه اثر در اولین گام کار را برای بازیگران اثر راحت می‌کند، هرچند فیلم در شرایطی سخت ساخته شده، اما فیلمنامه تا حدی درست نوشته شده که بازیگر در خلق کاراکتر اطلاعات اولیه بالایی دریافت می‌کند.

انتخاب لوکیشن و فضای کردی فیلم یکی دیگر از مزایای اثر است، هرچند این واقعه می‌توانست در هر شهر دیگری هم رخ دهد، اما امیری تیزهوشانه با توجه به شناخته درست از اقلیم کردستان و فرهنگ عامه آنجا مضمون اصلی اثر را به خوبی با محیط و اقلیم پیوند زده است، اتفاقی که باورپذیر بودن روایت را راحت‌تر می‌کند.

انتخاب بازیگران دیگر نقطه مثبت فیلم سینمایی زالاوا است، بازیگرانی همچون «پوریا رحیمی سام» و «نوید پورفرج» به خوبی از پس کاراکتر بر آمده اند و در لحظات خاص بازی قابل تاملی ارائه داده اند، پورفرج در سکانس تنهایی خود در کلانتری و رحیمی سام در صحنه‌های مربوط به جن گیری بازی تحسین برانگیزی ارائه کرده اند که برای یکی سیمرغ و برای دیگری نامزدی سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به همراه آورده است.

از دیگر بازیگران فیلم که در نقشش حل شده می‌توان به شاهو رستمی اشاره کرد که به واسطه سال‌ها حضور در تئاتر درخشش درستی در اثر داشته است، وی اضافه کاری نکرده و نقش را در راستای درام پیش می‌برد.

کارگردانی «زالاوا» نکته مثبت دیگر این اثر سینمایی است، با توجه به اینکه امیری تجربه اول کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد، اما سراغ سوژه و اتمسفر سخت و سنگینی رفته است، وی با فاصله گرفتن از سینمای شهری قاب تازه‌ای را به دوست داران سینما عرضه می‌کند، قابی که سالهاست مورد بی مهری دیگر سینماگران قرار گرفته است.

استفاده درست از لوکیشن، ترکیب‌بندی درست بازیگران، استفاده صحیح از دکوپاژ و فیلمنامه باعث شده تا امیری به سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین کارگردان کار اول برسد.

فیلم سینمایی «زالاوا» می‌تواند نقطه شروع خوبی برای آثار بومی در سینما باشد، آثاری مانند آتابای که در دوره پیشین جشنواره فیلم فجر خوش درخشیدند، این گونه آثار می‌توانند از سینما تمرکززدایی کرده و پتانسیل بالای اقلیم‌های مختلف کشور را به حرکت در آورند. اثری که امید می‌رود در اکران هم مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.