کد خبر : 22993
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۴۴
-

توانایی‌های خود را تحت تاثیر باورهای قالبی ارزیابی نکنید

توانایی‌های خود را تحت تاثیر باورهای قالبی ارزیابی نکنید
شاید یادتان باشد که چند وقت قبل حرف از مطالعه‌ای زده شد که نشان می‌داد مغز دختران و پسران در بخش مربوط به مهارت‌های ریاضی تفاوتی با هم ندارد.

به گزارش سورپرس؛ این مطالعه تاکیدی بر این واقعیت بود که دختران و پسران از نظر توانایی ریاضی تفاوتی با هم ندارند. این درحالی‎ است که در عمل ممکن است بخشی از دختران در ریاضی عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دهند. اما دلیل این موضوع چیست؟ امروز می‎‌خواهیم با کمک مطالعه‎ای جدید به این سوال و البته سوال دیگری که این‎بار در رابطه با پسرها مطرح است، پاسخ دهیم. سوالی که می‌گوید چرا پسرها در زمینه کتاب خواندن و ادبیات عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دخترها دارند؟

کلیشه‌ها، مانع بزرگ بر سر راه پیشرفت
در این مطالعه که در آلمان انجام شده‎است، نزدیک ۱۵۰۰ دانش‌آموز کلاس پنجم و ششمی (نیمی دختر و نیمی پسر) انتخاب شدند. بعد عملکرد آن‎ها در زمینه خواندن و ادبیات ارزیابی شد. بعد از حدود یک سال‎ونیم دوباره عملکرد دانش‌آموزان در این زمینه ارزیابی شد. بین دو زمان ارزیابی، محققان موضوع دیگری را هم بررسی کردند. آن‎ها کلاس‌ها را از نظر تفکرات قالبی و کلیشه‌ای مانند این‎که «پسرها که کتاب خوان نیستند» یا «دخترها تو درس ادبیات قوی هستند» بررسی کردند و متوجه ارتباط بین تفکرات قالبی و عملکرد دانش‌آموزان در خواندن شدند. نتایج این مطالعه نشان داد هرچه تفکرات قالبی در کلاسی قوی‌تر باشد، سرعت پیشرفت پسران در ادبیات در این کلاس‌ها کاهش می‌یابد. غیر از عملکرد، پسرانی که بیشتر درمعرض این باورهای نادرست بودند، اعتماد به ‎نفس کمتری هم در درس ادبیات داشتند.
مطالعاتی از این دست، شاید بیش از هر چیز بتواند این نکته مهم را به ما یادآور شود که هنگام ارزیابی توانایی‌های خود، در دام تفکرات کلیشه‌ای به‎ویژه آن‎هایی که وابسته به جنسیت هستند، نیفتیم. همان‎طور که می‌بینید مطالعات علمی جدید، یکی‎یکی درحال اثبات غلط بودن این باورهاست.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.