کد خبر : 55354
تاریخ انتشار : جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۲۸
-

تهدیدی که درحال تبدیل به یک فرصت بهینه است

تهدیدی که درحال تبدیل به یک فرصت بهینه است
کرونا به ما آموخت که می‌توان از تهدید و دشمنی، دوستی و فرصت را به ارمغان آورد و در فاجعه نهفته شدن معجزه میسر و امکان پذیر است.

گروه اجتماعی سورپرس: دکتر مهدی عباسی عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی برای مخاطبان ما نوشت:  بیماری کرونا یا همان ویروس کووید-١٩ یک سال است که محورموضوعات روز جهان و در صدر اخبار روز قرارگرفته است. درواقع ارگانیسمی که به چشم دیده نمی‌شود و تا حدود زیادی بشر مدعی را با تمام تجهیزات فوق پیشرفته خود به زانو درآورده است.

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌های RNA دارهستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروزعارضه های تنفسی شوند؛ این عوارض ممکن شبیه سرماخوردگی خفیف یاهمانند ذات الریه شدید باشند. در موارد نادر، ویروس‌های کرونای حیوانی، انسان‌ها را آلوده می‌کنند و سپس بین آنها شیوع پیدا می‌کنند.

شاید دوستان صمیمی کووید-١٩ را بشناسید و ویروس سارس « SARS» (نشانگان تنفسی حاد) در سال ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۳ را به خاطر بیاورید؛ این ویروس یکی از ویروس های کرونا بود که از حیوانات به انسان‌ منتقل شد. یکی دیگر از نمونه های با اهمیت و جدیدتر نژاد ویروس‌ کرونا MERS (نشانگان تنفسی خاورمیانه) نام دارد که در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه کشف شد که در ابتدا از شتر به انسان انتقال پیدا کرد.

اما پاندمی جدید کرونا نگاه های مختلف به دنیا را دستخوش تغییر قرار داده و از منظره‌های متعدد قابل تامل است.

کرونا می‌تواند و شاید بتوان گفت تاکنون توانسته یک حکمرانی هوشمند را در تمامی شئون در ایران و جهان به ‌وجود بیاورد حتی در بعضی دولت ها که فاقد چنین سیاست‌هایی بوده اند، علیرغم معضلات، مشکلات و خساراتی که این بیماری یا این دشمن به دنیا تحمیل کرده، اما نویسنده رجای واثق دارد که محاسن این معجزه میکروبیولوژیکی بر فجایع و شاید دوستی بر دشمنی آن برتری دارد.تهدیدی که در حال تبدیل به یک فرصت بهینه است.

از معجزات بیماری کرونا که هم اکنون جهان و کشورما را تحت تاثر خود قرارداده وجود دارد می توان به تقویت سیستم های آموزش آنلاین و مجازی در نظام آموزشی کشور، اقتصاد دیجیتالی، هوش مصنوعی و مخصوصا فرهنگ سلامت، آداب صحیح اجتماعی و بهداشتی اشاره کرد.

هم اکنون و در شرایط حاضر کرونایی و پساکرونایی اقتصاد، آموزش، فرهنگ سلامت و حتی محیط زیست جهان بازتعریف شده است.

بطور مثال در کشور ما تغییرات فرهنگ سلامت و بهداشت فردی بعلت شیوع کرونا ویروس جدید که قبلا کمتر مراعات می شد (رعایت فاصله ازیکدیگر، روبوسی، دست دادن و …) در دوران پسا کرونا با دقت معنا داری رعایت شده و در صورت نهادینه شدن قطعا در معضلات بهداشتی و بیماری های نوپدید و بازپدید راهگشای نظام سلامت کشور خواهد بود.

رعایت اصول بهداشتی در دوران قبل از کرونا طبقاتی و سلیقه ای تفسیر می‌شد و تنها کسانی که از معادلات و معاملات قدرت و ثروت داشتند، بهداشت و سلامت برایشان اولویت داشت. امروزه با معجزه کرونا رعایت اصول بهداشتی الزامی همگانی و هنجار مورد تایید همه طبقات جامعه است.

در دوران پسا کرونا حوزه زیست محیطی نیز بایستی مطمع نظر قرار گیرد. چرا که دشمن ذره‌بینی باعث شده که دشمنان و تهدیدهای محیط زیست از دشمنی با زیست کره دست بردارند و به نوعی این دوست یا دشمن باعث بازیابی مجدد آن در تمامی عرصه های اکولوژیکی شده است.

در نهایت کرونا به ما آموخت که می‌توان از تهدید و دشمنی، دوستی و فرصت را به ارمغان آورد و در فاجعه نهفته شدن معجزه میسر و امکان پذیر است.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.