کد خبر : 54442
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
-

تقویم تاریخ/ روزی که «بن علی» پا به فرار گذاشت

تقویم تاریخ/ روزی که «بن علی» پا به فرار گذاشت
۱۰ سال پیش، «زین‌العابدین بن علی» رئیس جمهور مادام العمر و دیکتاتور کشور تونس، در پی قیام ضد استبدادی مردم از تونس فرار کرد و به عربستان پناه برد.

به گزارش سورپرس، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( بیست و پنجم دی ) به شرح زیر است:

تولد شوایتزر، پزشک مشهور فرانسوی
۱۴۶ سال پیش در چنین روزی، چهاردهم ژانویه سال ۱۸۷۵ میلادی «آلبرت شوایتزر» (Albert Schweitzer) در شهر آلزاس فرانسه متولد شد.
شوایتزر که پزشک و موسیقیدان بود، در پایان تحصیلاتش در رشته پزشکی عازم آفریقا شد و در گابن بیمارستانی تاسیس کرد و تا پایان عمر، اوقات خود را وقف کمک و مداوای مردم محروم آفریقا نمود. از این پزشک انسان دوست، آثار متعددی برجای مانده که مهمترین آن‌ها «فلسفه تمدن» و «در کنار جنگل عصر کهن» است. آلبرت شوایتزر درسال ۱۹۵۲ میلادی به پاس خدماتش به بیماران، موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد. وی در سال ۱۹۶۵ درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از کنفرانس کازابلانکا تا فرار بن علی از تونس
کنفرانس تاریخی کازابلانکا در بحبوحه جنگ جهانی دوم
۷۹ سال پیش در چنین روزی، چهاردهم ژانویه سال ۱۹۴۲ میلادی کنفرانس تاریخی کازابلانکا، در بندری به همین نام واقع در کشور مراکش آغاز به کار کرد.
در این کنفرانس که در دوران جنگ جهانی دوم تشکیل شد، فرانکلین روزولت، رئیس جمهوری آمریکا و چرچیل، نخست وزیر انگلیس، به عنوان سران دو دولت اصلی متفقین و شارل دوگل از فرانسه آزاد و نمایندگانی از شوروی شرکت داشتند و نقشه حمله به سیسیل در ایتالیا، بمباران کشور‌های جبهه متحدین توسط آمریکا و دیگر مسایل جنگ را بررسی کردند. در پایان این کنفرانس که به مدت ده روز به طول انجامید، نمایندگان کشور‌های شرکت کننده اعلامیه مشترکی صادر کردند که به موجب آن متعهد شدند جنگ را تا تسلیم بلاشرط دولت‌های متحد ادامه دهند.
تقویم تاریخ؛ از کنفرانس کازابلانکا تا فرار بن علی از تونس
درخواست مردم برای پیوستن ارتشی‌ها به انقلاب اسلامی
۴۲ سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم دی سال ۱۳۵۷ هجری شمسی پس از راهپیمایی‌های مکرر مردم ایران علیه رژیم دیکتاتوری شاه، درگیری وسیعی میان نظامیان رژیم شاه و مردم به وقوع پیوست.
در این حال، برخی از نظامیان که به حقانیت مبارزات مردم پی برده بودند، از پادگان‌ها گریختند و به مردم پیوستند. پیوستن نظامیان به نیرو‌های مردمی، نوید بخش تحولات اساسی در روحیه و ساختار بدنه ارتش رژیم شاه بود. در این زمینه، حضرت امام خمینی (ره) در پیام‌های متعدد، ارتش را به پیوستن به مردم ترغیب و به آن‌ها توصیه کردند که برای دفاع از اسلام و حفظ احکام رهایی بخش آن، به مردم بپیوندند و میهن خود را از سلطه رژیم شاه نجات دهند.
تقویم تاریخ؛ از کنفرانس کازابلانکا تا فرار بن علی از تونس
ترور صلاح خلف از مسئولین بلندپایه فلسطینی توسط موساد
۳۰ سال پیش در چنین روزی، چهاردهم ژانویه سال ۱۹۹۱ میلادی ماموران «موساد» سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی دریک اقدام جنایتکارانه، «صلاح خلف» معروف به «ابو ایاد» از مسئولین بلندپایه سازمان آزادیبخش فلسطین (P. L. O) را به همراه دو مقام دیگر این سازمان، در تونس ترور کردند.
صلاح خلف، عضو کمیته مرکزی و مسئول امنیتی جنبش فتح، مهمترین گروه تشکیل دهنده سازمان آزادیبخش فلسطین بود. ترور چند مقام بلندپایه این سازمان، آن هم با نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشوری مستقل یعنی تونس، نشان داد که رژیم صهیونیستی برای حذف مخالفان خود به هیچ قانون بین المللی پای بند نیست. زیرا این رژیم بار‌ها سایر رهبران گروه‌های فلسطینی و لبنانی مخالف خود را در دیگر کشور‌ها ترور کرده است. با این حال، چند ماه پس از ترور صلاح خلف، رهبران سازشکار سازمان آزادیبخش فلسطین در اکتبر سال ۱۹۹۱ مذاکرات به اصطلاح صلح را با رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند.
تقویم تاریخ؛ از کنفرانس کازابلانکا تا فرار بن علی از تونس
فرار زین العابدین بن علی از تونس
۱۰ سال پیش، در روز چهاردهم ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی “زین‌العابدین بن علی” رئیس جمهور مادام العمر و دیکتاتور کشور تونس، در پی قیام ضد استبدادی مردم از تونس فرار کرد و به دامان آل سعود در عربستان پناه برد.
با فرار زین العابدین بن علی، حکومت استبدادی نیم قرنه حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی بر تونس پایان یافت و مردم این کشور طعم شیرین آزادی را چشیدند. زین‌العابدین بن علی از افسران تونسی و رئیس سازمان امنیت این کشور بود که در پی یک دوره کوتاه نخست‌وزیری، در سال ۱۹۸۷ با کودتایی بدون خونریزی حبیب بورقیبه را پس از ۳۳ سال حکومت، از قدرت کنار زد.
بن علی به مدت ۲۳ سال قدرت را در تونس در دست داشت و طی این مدت سیاست وابستگی به غرب و اسلام ستیزی را به شدت دنبال کرد. خودسوزی جوانی دست فروش در اعتراض به ظلم و ستم ماموران حکومتی، سرمنشاء قیام مردم تونس علیه حکومت فاسد و غربگرای زین العابدین بن علی و سرنگونی این دیکتاتور شد.
این قیام ضد استبدادی سرفصل جدیدی در تاریخ تحولات خاورمیانه گشود و همچون توفانی حکومت‌های مستبد و وابسته را در خاورمیانه در بر گرفت و جریانی را در منطقه به راه انداخت که از آن با عنوان “بیداری اسلامی” نام برده می‌شود. دادگاه نظامی تونس در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ بن علی را به‌طور غیابی به جرم دستور کشتار ۴۳ تظاهرات کننده در جریان بیداری اسلامی و انقلاب تونس به حبس ابد محکوم کرد. بن علی که به عربستان گریخته بود سرانجام در سپتامبر ۲۰۱۹ در عربستان مرد.
تقویم تاریخ؛ از کنفرانس کازابلانکا تا فرار بن علی از تونس
انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.