کد خبر : 36199
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۳:۰۸
-

در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی؛

تقدیر از نوید محمدزاده بخاطر افتخارآفرینی در جشنواره توکیو

تقدیر از نوید محمدزاده بخاطر افتخارآفرینی در جشنواره توکیو
نوید محمدزاده گفت: خوشحالم که عضو کوچکی از سینمای ایران هستم. حتی آن‌ها که سینما را دوست ندارند می‌دانند هر بار که در رویدادهای جهانی برگزیده می‌شویم نام ایران را بالا می‌بریم.

به گزارش سورپرس، نوید محمدزاده و سعید روستایی در اولین دوره مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی که با کسب جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی برای فیلم «متری شش و نیم» در جشنواره توکیو همراه بود، مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش دوم تجلیل از سینماگران برگزیده در رویدادهای جهانی همایون غنی‌زاده برای «مسخره‌باز»، علی مصفا و سروش صحت برای «جهان با من برقص»، نرگس آبیار برای «شبی که ما کامل شد» تجلیل شدند.

در ادامه با همراهی وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی از نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «متری شیش و نیم» تجلیل شد.

محمدزاده در این بخش گفت: خوشحالم که عضو کوچکی از سینمای ایران هستم. حتی آن‌ها که سینما را دوست ندارند می‌دانند هر بار که در رویدادهای جهانی برگزیده می‌شویم نام ایران را بالا می‌بریم. ما نمایندگان فرهنگی ایران در عرصه‌های جهانی هستیم.


سعید روستایی هم برای کارگردانی «متری شیش و نیم» تجلیل شد. روستایی در این بخش متنی که از پیش آماده کرده بود را خواند. در این متن آمده بود: موفقیت سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی نشانه آشکاری از این است که سینماگران ایرانی توانسته‌اند صحبت به زبان تصویر متحرک را بیاموزند. امروز سینما جزوی از فرهنگ است و فرهنگ جهانی سینما، بدون سینمای ایران چیزی کم دارد. کم نیستند ملت‌هایی که هنوز زبان سینما را نیاموخته‌اند و حضور نادرشان گذرا و بی تداوم است. با این حال تنها معیار ما برای اشاره به سینمای ایران حضور آن در جشنواره‌های جهانی نیست. جشنواره‌های جهانی اگر سال‌ها میزبان آثار بزرگانی چون کیارستمی و فرهادی بوده‌اند دیرزمانی هم بی نصیب از آثار ارزشمند ناموری چون بهرام بیضایی بوده‌اند.

حامد بهداد به خاطر دریافت جایزه جهانی به دلیل بازی در فیلم «قصر شیرین» تجلیل شد. رضا میرکریمی هم به دلیل جایزه کارگردانی همین فیلم مورد تجلیل قرار گرفت و اعلام شد که این کارگردان تنها برای «قصر شیرین» تاکنون ۲۰ جایزه جهانی دریافت کرده است.

وزیر ارشاد: دیپلماسی سینما، بی‌مزد و کم‌هزینه اما پرزحمت بوده است

در بخش پایانی این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: سینمای ایران ۱۲۰ ساله شد و ویژگی این سینما مثل هر موضوع دیگری که با ایران تماس می‌گیرد این است که طعم ایرانی دارد. سینمای ایران یک سینمای ایرانی با تمام وجود است. اگر ما در سنت یونانی زبان صریح و شفاف را به‌عنوان زبان ارتباط می‌شناسیم، زبان ایرانی زبانی چندلایه است که وقتی به سینما هم می‌رسد فیلم‌های ما را از جنس شعر و ادبیات می‌کند. این تبدیل به ویژگی سینمای ناب ما شده است.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی ما از طریق سینما، یکی از قوی‌تری حوزه‌های دیپلماسی است. دیپلماسی بی‌مزد و کم‌هزینه اما با زحمت برای سینماگران. در کمتر حوزه‌ای ما توانسته‌ایم چنین دیپلماسی فعالی را شکل داده باشیم. این رویداد کمی دیر صورت گرفت و باید قدردان زحمات دوستانی که امکان این مراسم را فراهم آوردند باشیم.

صالحی در پایان تأکید کرد: امشب تنها بخشی از کارنامه سینمای ایران در این حوزه دیده شد اما از همه آنها که تلاش کرده‌اند نام ایران را در جهان پرآوازه کنند سپاسگزاری می‌کنم.

 

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.