کد خبر : 1036
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
-

ظریف در نشست وزرای امورخارجه اکو:

تـراکنش‌هـای مـالی بـا ارزهـای ملی تقویت شود

تـراکنش‌هـای مـالی بـا ارزهـای ملی تقویت شود
وزیر امور خارجه در نشست وزرای امورخارجه اکو گفت: انـجام تـراکنش هـای مـالی بـا ارزهـای ملی، تـهاتـر، کاهـش هـزینه هـا و از بین بـردن تـاخیرهـا و تسـریع تـرخیص گـمرکی تـنها بـرخی از رویکرد هایی است که باید تقویت شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل سورپرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در بیست و چهارمین نشست شورای وزیران اکو که در آنتالیای ترکیه برگزار شد، با بیان اینکه مـراتـب تشکر خـود را از دولـت و مـردم جـمهوری تـرکیه بـرای مهمان‌نوازی گـرم و بـرگـزاری شـایسته این نشسـت ابـراز می‌کنم، گفت: همچنین تـمایل دارم مـراتـب احـترام خـود را به رئیس، دبیر کل و همکارانش در دبیرخـانـه بـرای تـلاش ھـای ارزشمندشان ابراز دارم.

وی افزود: دوستان محترم، ظرفیت‌های اکو بـرای همگرایی و انـسجام اقـتصادی در مـنطقه مـا همچنان دست‌نخورده باقی‌مانده اسـت.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اولـویت اصلی دسـتور کار مـا باید تـحقق «اجـتماع اکو» همراه بـا تـرویج صـلح و ثـبات و بهـروزی بیشتر مـردمـان مـنطقه و ارزش‌های غنی مشـترک بـاشـد، اظهار داشت: ســازمــان همکاری اقــتصادی بــا بــرخــورداری از جــمعیتی نیم میلیارد نــفری، مــوقعیت جغرافیایی فوق‌العاده، مـنابـع سـرشـار انـرژی و مـعدنی، مـنابـع انـسانی پیشرفـته، بـازار تـجاری بـزرگ و قـرابـت ھای فرهنگی و تـاریخی تـمامی مؤلفه ھـای مـوردنیاز بـرای موفقیت در همکاری چندجانبه میان ملت ھا را دارا است.

ظریف تأکید کرد: بااین‌حال اولـین و مهم‌ترین چـالـش مسـتمر مـا نـبود الـگوی مـناسـب بـرای همکاری اقـتصادی و در واقـع سـرمـشق تـوسـعه اقـتصادی اسـت.

وی با بیان اینکه در ایـن راسـتا باید سـاخـتار همکاری بـرای رسیدن به این هدف مجدداً سازمان‌دهی شود، افزود: سـند چشم‌انداز اکو ۲۰۲۵ آخـرین تـلاش مـا بـرای ارتـقای تـعامـل منطقه‌ای در زمینه ھـای مـختلف موردعلاقه طـرفین شـامـل تـرانـزیت و حمل‌ونقل، انـرژی، تـجارت و گـردشـگری اسـت.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مـا نیاز داریم اجـرای مؤثر چشم‌انداز ۲۰۲۵ را از طـریق مکانیسم ھـا و طـراحی ھـای پیش‌بینی شـده شـتاب ببخشیم. شـورای وزیران باید از وزرای بـخش ھـای ذی‌ربط و نیز دبیرخـانه اکو بـه مـنظور تـبدیل این سـند بـه گـامی مـھم در راسـتای تـحقق اهداف و مقاصد عالیه سازمان، کمال حمایت را داشته باشند.

ظریف با بیان اینکه تأسیس کریدور و فـعالیت ھـای مـدیریتی مـرتـبط بـا آن اولـویت سـازمـانی بـخش حمل‌ونقل اسـت، گفت: مـا در ایران سرمایه‌گذاری عظیمی بـرای ایجاد حلقه‌های گمشـده انـجام داده‌ایم. بـا این حـال طـرح ھـای اسـاسی همچون تـوافـقنامـه چـارچـوب حمل‌ونقل و تـرانـزیت (TTFA) همچنان در انتظار اجرا توسط کشورهای عضو است.

وی تأکید کرد: بـه مـنظور افـزایش میزان تـجارت کل میان کشورهـای عـضو اکو که بسیار پایین‌تر از انـتظاراتـمان اسـت، بـه رویه‌های دوجـانـبه و چـندجـانـبه بـه مـنظور تسهیل و همسان‌سازی تـجارت منطقه‌ای نیاز داریم تـا از این طـریق بـتوانیم مـناسـبات تجاری‌مان را سریع‌تر، ارزان‌تر و قـابـل پیش‌بینی تـر کنیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: انـجام تراکنش‌های مـالی بـا ارزهـای ملی، تـهاتـر، کاهـش هزینه‌ها و از بین بـردن تأخیرها و تسـریع تـرخیص گـمرکی تـنها بـرخی از رویکردهایی است که باید تقویت شوند.

ظریف با تأکید بر اینکه ایجاد مـقاصـد گـردشـگری سـبز هـمراه بـا ارائه مـحصولات مـتنوع و خـدمـات کیفی در مـنطقه یکی از اهــداف چشم‌انداز ۲۰۲۵ اکو اســت، گفت: بهره‌برداری از ظرفیت‌های شــگرف همکاری در حـوزه گـردشـگری نیازمـند یک بـرنـامـه اقـدام هـوشـمندانـه اسـت.

وی تأکید کرد: مـا از هـر ابتکاری که منجـر بـه تـقویت شـبکه تـمامی ذینفعان در حـوزه گـردشـگری شـود و نیز از راه‌اندازی یک سـامـانـه الکترونیکی بـا اسـتفاده از فناوری‌های نـوین و بـه اشتراک‌گذاری دانش و به رویه‌ها به منظور فعالیت‌های هم آفرینی استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه فعالیت‌های مــرتــبط بــا فناوری‌های اطــلاعــاتی و ارتــباطی نیز می‌توانند به‌عنوان کاتـالیزوری بـرای پیشرفـت مـا عـمل کنند، افزود: در این رابـطه، مـا اهمیت ویژه‌ای بـرای اجـرای راهـبرد منطقه‌ای تـوسـعه اطـلاعـات و جـامـعه اکو ۲۰۲۵ و نیز «بـرنـامـه اقـدام» که در دومین نشست وزیران ارتباطات اکو در دسامبر ۲۰۱۷ در باکو مطرح شد قابل هستیم.

ظریف با بیان اینکه مـوفقیت سـازمـان اکو جـز بـا مـشارکت فـعالانـه تـمامی کشورهـای عـضو غیرقـابـل تـصور اسـت. ادامه: تـرتیبات مـوافـقتنامـه‌های مـوسـوم بـه کمتر از عـضویت کامـل تأثیرات منفی و بنیادین خـود را بـر عملکرد سـازمـان داشته‌اند.

وی گفت: مـا نیاز داریم تـمامی اعـضای اکو را در فعالیت‌هایمان مــشارکت دهیم و در عــوض اقــتضا می‌کند اکو ارزش‌افزوده خــود را بــرای تــمامی کشورهای عضو ثابت کند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: اهــداف اصلی فــرایند کنونی اصــلاحــات که در بیست و یکمین نشســت وزیران اکو در ۲۰۱۳ در تهـران مـطرح شـد مشـتمل بـر ارتـقای ظرفیت‌های نـهادی، مـقرراتی و عملیاتی سـازمـان اسـت و به‌طور بـالـقوه می‌تواند بـه افـزایش چشمگیر اثـربخشی، کارایی، ارتـباط و عملکرد سازمان و دبیرخانه آن منجر شود.

ظریف گفت: جــمهوری اســلامی ایران به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اکو به‌طور کامــل از فــرایند اصـلاحـات حـمایت کرده و بیشترین انعطاف‌پذیری را از خـود بـه مـنظور تأمین مـنافـع و رفـع نگرانی‌های کشورهـای غیربنیانـگذار نـشان داده اسـت.

وی با بیان این که اکنون زمـان آن فـرا رسیده اســت نیروی مــورد نیاز بــرای اصــلاحــات را بــاز تــولید کنیم و بــر نــتایج امیدوارکننده اصلاحات توافق داشته باشیم، اظهار کرد: در زمـانی که چـندجـانـبه گـرایی به‌طور مـرتـب مـورد صـدمـه قـرار می‌گیرد، سـازمـان همکاری اقـتصادی بـا دهه‌ها تجـربـه، بیش از پیش، اولین و بهـترین انـتخاب بـرای ارتـقای مـناسـبات اقـتصادی میان کشورهای عـضو اسـت.

وزیر امور خارجه گفت: بـه رغـم سختی‌هایی که مـردم ایران در زمـان تـروریسم اقـتصادی و اقـدامـات قهـری یک‌جانبه و ظـالـمانـه و بی‌پروا تجربه می‌کنند، جـمهوری اسـلامی ایران بـه تعهـدات خـود نسـبت بـه اکو و برنامه‌ها و طرح‌هایش ادامـه می‌دهد.

ظریف تصریح کرد: ایران طرح‌های ارتـباطی اکو در حـوزه حمل‌ونقل و تـرانـزیت، بـازار انـرژی و بـرق، فناوری‌های اطـلاعـاتی و ارتـباطی و ارتـباطـات دیجیتال و نیز صـنعت گـردشـگری به‌عنوان به‌صرفه‌ترین و پربازده‌ترین طرح‌های مشـترک میان کشورهـای عـضو را مـدنـظر قـرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه جـمهوری اسـلامی ایران آمـاده اسـت تـمامی ظرفیت‌های شـگرفی که در این حوزه‌ها دارد را در اختیار کشورهـای اکو قـرار دهـد، گفت: این دعـوتی بـاز بـه نـمایندگی از بخش خصوصی ایران برای همتایانشان در منطقه اکو است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تـرتیبات تـجاری اکو نیز اهمیت ویژه‌ای بـرای جـمهوری اسـلامی ایران دارد، اظهار داشت: «اکوتـا» و دیگر تـرتیبات تکمیلی درون منطقه‌ای باید عملیاتی شـونـد تـا تـجار بـتوانـند مـشارکت کامـل خـود در تـوسـعه همه‌جانبه و پیشرفـت مـنطقه و ملت‌های مـنطقه را داشـته بـاشـند. این رویه در دیگر مناطق دنیا نیز اتفاق افتاده است.

ظریف بیان کرد: ایران قویاً بـه اجـرای این طـرح از طـریق فـعال‌سازی یا مـتنوع سـازی، تـرتیبات منطقه‌ای لازم در حـوزه‌هـای تجاری مانند تسهیل رویه‌های گـمرکی و بـازرگـانی، حوزه‌های پـولی و بـانکی، حمل‌ونقل چـندوجهی، تـرتیبات امنیتی و مـرزی، مـبارزه بـا قـاچـاق و غیره متعهد است.

وی به نـقش بسیار مهمی که باید در دبیرخـانـه اکو در مسیر مشـترک تـمامی مـا ایفا شـود پرداخت و اظهار داشت: مـا به‌عنوان کشورهـای عـضو نیاز داریم مـنابـع مـالی و انـسانی لازم بـرای این سـازمـان را مهیا کنیم تـا دبیرخـانـه بـتوانـد مأموریت خـود را انـجام دهـد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: مـا از تلاش‌های دبیر کل و همکارانـش در دیگر نـهادهـای اکو از جـمله آژانس‌ها و نـهادهـای تخصصی منطقه‌ای آن در اطمینان از اجـرای کامـل مأموریت‌ها مـصوب، اسـتفاده کامـل از مـنابـع در دسـترس و بهره‌برداری کامـل از شـراکت بـا شـرکای جـدید و سنتی‌مان به‌ویژه خـانـواده سـازمـان مـلل تشکر می‌کنیم.

ظریف گفت: مـا از آن‌ها انـتظار داریم اقدامات قاطعانه بیشتری در این حوزه‌ها بردارند.
انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.