کد خبر : 15142
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۸:۵۴
-

تغییرات عاطفی دختران در دوران بلوغ

تغییرات عاطفی دختران در دوران بلوغ
تغییرات عاطفی در تمامی دختران در طی بلوغ اتفاق می‌افتد، اما برخی از تغییرات در طی بلوغ عاطفی دختران هیچ ارتباطی با شخصیت و دیدگاه آن‌ها ندارد.

به گزارش سورپرس؛ بسیاری از والدین نگران عدم کنترل عواطف و احساسات دخترشان در این دوران هستند. دختران با رسیدن به سن بلوغ نیاز به استقلال بیشتر و شناخت خود را دارند. اما اغلب والدین به دلیل خطرات تهدیدکننده، دخترنوجوانشان را بیشتر از پیش محدود می‌کنند. این همان زمانی است که مشاجرات بالا گرفته و شکافی میان شما وفرزندتان ایجاد می‌شود. هم دختران نوجوان و هم والدین باید از تغییراتی که در طی بلوغ رخ می‌دهد آگاه باشند تا بتوانند به طور مناسب‌تری به این تحولات پاسخ دهند.
تغییرات عاطفی در دختران نوجوان
تغییرات بیولوژیکی در سن بلوغ باعث تغییراتی در رفتار، شناخت و هیجان‌های دخترتان می‌شود. با ورود او به سن بلوغ، شباهت‌هایش با شما بیشتر شده و احساس می‌کند فردی بالغ است؛ در نتیجه به دنبال استقلال از شما می‌گردد و خواهان آزادی بیشتری است. برای مثال می‌خواهد تا اجازه دهید ساعات بیشتری در شب بیرون از خانه بماند، خودش به تنهایی در مورد مسائل زندگی‌اش که در گذشته تحت کنترل شما بودند تصمیم بگیرد، در واقع تمایل به خود مختاری افزایش پیدا می‌کند. برخی از تأثیرات بلوغ عاطفی دختران عبارتند از:

تغییر در طرز فکر: هر چه دختر شما بزرگتر می‌شود، درک او از دنیا و محیطش نیز رشد پیدا می‌کند. برای مثال تمایل دارد تجارب جدیدی داشته باشد.

خود را بهتر توصیف می‌کند: او راحت‌تر می‌تواند احساسات ناراحتی و خوشحالی خود را تشخیص داده و با دیگران ارتباط برقرار کند.

بسیار احساساتی می‌شود: به دلیل تغییرات هورمونی همه چیز آزاردهنده‌تر و تأثیرگذارتر به چشمش می‌آید و این به سن بلوغ در نوجوانان مربوط می‌شود

بسیار گریه می‌کند: به خاطر حساس شدن نسبت به تمام موضوعات، احتمال سپری کردن روزهای سخت به همراه گریه بیشتر می‌شود.

احساس زنانگی بیشتر می‌شود: میل به رفتارهای دخترانه نسبت به قبل بیشتر می‌شود. مثلا بیشتر علاقه به استفاده از لوازم آرایش پیدا می‌کنند.

عدم اطمینان از خود: به دلیل تغییرات روحی و جسمی در دوران بلوغ، احتمال مقایسه خودشان با دیگران بیشتر شده و نارضایتی نسبت به خود پیدا می‌کنند.


بلوغ عاطفی دختران | بلوغ و بدخلقی‌های دختران نوجوان

خلق و هیجان‌های یک نوجوان متناسب با تعییر در فعالیت هایش نوسان پیدا می‌کند. یعنی ممکن است نوجوان در یک روز با دیدن دوستانش شاد شود هنگامی که سر کلاس است بی حوصله باشد و به دلیل سرزنش‌های والدین عصبانی شود. به طور کلی به نظر می‌رسد که نوجوانان نسبت به بزرگسالان و کودکان بدخلق‌تر می‌باشند و نوسان خلقی در نوجوانان بیشتر از بقیه گروه‌های سنی است.
رابطه بین تغییرات هورمونی و خلق دختران هنگام بلوغ در اوایل بلوغ که سطح هورمون‌ها افزایش پیدا می‌کند شدت می‌یابد. افزایش سریع در تعدادی از هورمون‌ها (مانند تستوسترون، استروژن، آندروژن و آدرنال) که مربوط به دوران بلوغ است، ممکن است باعث افزایش بدخلقی و پرخاشگری در پسران و افسردگی در دختران می‌شود. نوسانات خلقی یکی از ویژگیهای دوران نوجوانی است.

عوامل موثر بر خلق دختر نوجوان
با این حال تغییرات خلق و خو در دختران نوجوان تا حد زیادی توسط عوامل محیطی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. افزایش سریع هورمون‌ها در ابتدای بلوغ باعث خلق افسرده و اضطراب در دختران می‌شود اما شرایط زندگی با استرس زیاد مانند مشکلات موجود در خانواده، مدرسه و دوستان نقش مهم تری نسبت به تغییرات هورمونی در پایدار شدن افسردگی در دختران ایفا می‌کند. اگرچه افزایش سطح تستوسترون باعث پرخاشگری و سطح پایین آن باعث افسردگی می‌شود با این حال این مشکلات در دخترانی که از حمایت خانوادگی برخوردار هستند و رابطه صمیمی بین اعضای آن وجود دارد کمتر دیده می‌شود.

تاثیر تغییرات جسمی بلوغ عاطفی در دختران
اغلب نوجوانان دختر نسبت به تغییرات بیولوژیکی که به واسطه بلوغ جنسی دختران اتفاق می‌افتد به خصوص خصوصیت جنسیتی ثانویه واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهد. به عنوان مثال اغلب دختران نسبت به رشد سینه‌های خود احساس مثبتی دارند؛ چرا که با شروع این تغییرات دیگر خود را یک فرد بزرگسال می‌دانند.

تاثیر قاعدگی بر روان دختران
به دلیل افزایش آگاهی که دختران در مورد قاعدگی از طریق خانواده، مدرسه و دوستان کسب می‌کنند، واکنش آن‌ها نسبت به گذشته چندان منفی نیست. معمولا دخترانی که دارای مادرانی حمایت کننده هستند با آگاهی بیشتری با این مسئله مواجهه می‌شوند، پس با آن به عنوان اتفاقی مثبت یاد می‌کنند. نگرش منفی دختر نسبت به اولین قاعدگی ممکن است باعث ناراحتی و اضطراب زیادی در او شود و معمولا دخترانی که پیش از اولین قاعدگی تصور منفی از آن داشتند، به هنگام قاعدگی شرایط سخت تری را تجربه می‌کنند. به خصوص در مورد دخترانی که رابطه صمیمی با مادر خود ندارند که بتوانند درباره این موضوع با او صحبت کنند.

تاثیر بلوغ عاطفی دختران بر روابط خانوادگی
با ورود فرد از کودکی به دوران بلوغ، فاصله عاطفی بین دخترتان و شما افزایش می‌یابد. به طوری که تضادها، مشاجرات و اختلافات شدت می‌یابد. چون معمولا دختران روابط نزدیک‌تری با والدین خود دارند این تغییرات بارزتر هستند. بنابراین خانواده دورانی از تضاد و تنش را به هنگام بلوغ عاطفی دخترانشان تجربه می‌کنند. بنابراین مدت زمانی طول می‌کشد تا دختر و خانواده‌اش به یک حالت تعادل برسد. در واقع تمایل به استقلال و خودمختاری باعث ایجاد اختلافات بین شما و دخترتان می‌شود.

بلوغ دختران و تاثیر جامعه
احساس دختران نسبت به تغییراتی که بلوغ عاطفی در آن‌ها ایجاد می‌کند توسط محیط بزرگتری یعنی جامعه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باعث می‌شود آن‌ها نسبت به ظاهر، اندام و جذابیت خود نگران باشند. تغییرات ظاهری که به دنبال بلوغ در دختر نوجوان ایجاد می‌شود علاوه بر تغییرات رفتاری که در او ایجاد می‌کند رفتار دیگران با وی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
به عنوان مثال ممکن است یک دختر نوجوان متوجه شود که توجه پسران نسبت به او بیشتر شده است. این افزایش توجه باعث ایجاد اضطراب در او می‌شود و نسبت به این که چطور به این توجهات واکنش نشان دهد، گیج می‌شود، مخصوصا اگر آمادگی لازم را کسب نکرده باشد. این توجهات و تمایل دختران برای برقراری رابطه با پسرها می‌تواند به مشغله ذهنی در آن‌ها نیز منجر شود، چون باید تصمیم بگیرند چگونه در مواجهه با این موقعیت‌ها رفتار کنند؛ مسائلی که پیش از آن کمتر برایشان اتفاق می‌افتاد.

بلوغ و اعتماد به نفس
اگرچه بلوغ می‌تواند باعث افزایش استرس و پیامدهای نامطلوب همراه آن شود با این حال تأثیر بلوغ بر روی عملکرد روانی دختران تا حد زیادتری نسبت به پسران، از شرایط محیطی نشأت می‌گیرد. در جوامعی که لاغری را ملاک زیبایی می‌دانند، نارضایتی دختران نسبت به اندام و نگرانی از افزایش وزن بدن بیشتر دیده می‌شود. این افکار باعث ایجاد اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی می‌شوند، همچنین احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها وجود دارد.

چگونه اثرات منفی بلوغ دختران را کاهش دهیم؟
رابطه شما به عنوان والد با دخترتان اهمیت ویژه‌ای دارد. با آگاهی از تغییرات فکری و خواسته‌های فرزندتان بهتر می‌توانید با او تعامل کرده و از مشاجرات جلوگیری کنید. دخترتان را نیز از تغییراتی که در حال رخ دادن است آگاه کنید. چگونه سپری کردن این دوران در آینده او و تصمیماتی که در ارتباط با جنس مخالف می‌گیرد تأثیر گذار است. بنابراین نادیده گرفتن نیازهای عاطفی دختران به آن‌ها آسیب خواهد زد. اگر سبک تربیتی و ارتباطی شما نامؤثر باشد، در دوران بلوغ نتایج منفی آن را بیشتر خواهید دید. کسب آگاهی و استفاده از دانش افراد با تجربه نیز به رابطه شما با دخترتان کمک می‌کند.
شما می‌توانید برای این منظور از یک بزرگتر در خانواده که تجربه‌ای مشابه شما را دارد صحبت کنید. استفاده از تجارب او به شما این امکان را می‌دهد تا بهتر بتوانید علت ناراحتی‌ها را درک کنید. اما همیشه استفاده از تجارب دیگران مشکل را حل نمی‌کند. چرا که احتمال دارد دخترتان از دخالت دیگران آزرده‌تر شده و از شما بیشتر فاصله بگیرد. در این شرایط بهتر است با مشاوره خانواده و یا مشاوره روانشناسی نوجوان به عنوان فردی بی طرف و متخصص در این زمینه همراه شوید. مشاوره این امکان را می‌دهد که دخترتان هم در جریان مسائل قرار گرفته و در جهت حل مسائل قدم بردارد.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.