کد خبر : 59860
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
-

روحانی در ستاد ملی کرونا:

تشکیل ستاد ملی کرونا نشئت‌گرفته از تجربه دوران دفاع مقدس است

تشکیل ستاد ملی کرونا نشئت‌گرفته از تجربه دوران دفاع مقدس است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما تا امروز ۵۸ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را تشکیل دادیم، گفت: تشکیل چنین نهاد موقتی شاید از تجربه‌ای که در دوران دفاع مقدس داشتیم، نشئت گرفت.

به گزارش سورپرس؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز( شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گذشت یک سال از شیوع کرونا در کشور اظهار داشت: پارسال درست نزدیک این ماه متوجه شدیم که این ویروس وارد کشور شده است. شاید چند روز قبل ‌ویروس وارد شده بود اما آن روز تست تشخیصی به ما گفت که کرونا وارد کشور شده است.‌

وی عنوان کرد: از همان اولین روز که فهمیدیم این ویروس وارد کشور شده است در هیئت دولت تصمیم گرفتیم به مردم اعلام شود که این ویروس وارد شده و افرادی مبتلا شده‌اند. البته بعضی شبهه داشتند که نزدیک انتخابات است و دو سه روز دیگر انتخابات است و آیا این را بگوییم یا نگوییم؟ من گفتم تردیدی نداشته باشید، چه انتخابات باشد چه نباشد و هر مراسمی باشد این مسئله شوخی ندارد، مسأله جان مردم است و همه مردم باید مطلع شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه از همان روز چهارشنبه به مردم کشور اعلام شد این ویروس وارد کشور شده است، گفت: بنابراین در این جهت ضد انقلاب خارج‌نشین‌ که شبهه می‌کنند دولت واقعیت را به خاطر انتخابات به مردم نگفت و دیر گفت، این یک تهمت محض و دروغ ۱۰۰ درصد است و ما از همان لحظه‌ای که متوجه شدیم به مردم اعلام کردیم. در طول این مدت هم در تمام حوادث کرونا موجی داشتیم که تعداد مرگ و میر افزایش و کاهش پیدا کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: مبتلایان و سرپایی‌ها را همیشه به صورت آمار دقیق به مردم اعلام کردیم و ایران جزو کشورهایی بوده است که از لحاظ اطلاع رسانی به موقع و بسیار دقیق و در هر ۲۴ ساعت یک بار آمار به روز شده را به اطلاع مردم رسانده است. این قدم اول و قدم مهم بود.

وی با بیان اینکه قدم دوم، کار بزرگ ساختاری بود، تصریح کرد: شما می‌دانید در کشورهای دیگر هم مقابله با کرونا وجود دارد و ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که آن مشکلات در مراجعی مورد بررسی قرار گیرد. اما از لحاظ ساختاری در کشور ما کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. در شنبه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و در آنجا بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یک ستادی تحت عنوان ستاد ملی مبارزه با کرونا باید این امر را بر عهده بگیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه افراد چه کسانی باشند، ترکیب چگونه باشد، اختیارات چه باشد و رئیس ستاد چه کسی باشد همه در جلسه مفصل بحث و مصوبه‌ای تدوین شد و در آن جلسه تصویب شد و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و ایشان این مصوبه را تایید کرد و ابلاغ شد.

روحانی خاطرنشان کرد: بر مبنای همین مصوبه پنجاه و هشت جلسه تا امروز تشکیل شده است. امروز پنجاه و هشتمین جلسه‌ای است که در طول یک سال گذشته، جلسات ستاد ملی را تشکیل دادیم. البته این غیر از کمیته‌های مختلف و قرارگاه‌ها است. نیروهای مسلح برای کمک، قرارگاه خاص دارد و همه اینها کار می‌کنند.

وی بیان کرد: تشکیل چنین نهاد موقتی برای کرونا، شاید نشأت گرفت از تجربه دوران مقدس باشد. در دوران دفاع مقدس هم در مقطعی متوجه شدیم سازوکار معمولی نمی‌تواند جنگ را پیش ببرد. این مسأله خدمت امام(ره) مطرح شد و امام اجازه داد و یک شورایی تحت عنوان شورای عالی پشتیبانی جنگ تشکیل شد که مصوبات این شورا در حکم قانون بود. یعنی به دولت و دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شد. حتی در زمینه بودجه، مصوباتی که بودجه داشت، شورای عالی آن مصوبات را کم یا زیاد می‌کرد. البته این فقط برای در دوران جنگ و کمک های مردمی بود نه مسائل دیگر.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این شورای عالی یک ستاد مرکزی پشتیبانی جنگ درست کرد که رئیس این شورای عالی پشتیبانی جنگ، رئیس جمهور یعنی مقام معظم رهبری بود و وزرای مربوطه در آن مقطع نخست وزیر، نماینده فرمانده جنگ و برخی از فرماندهان نیروهای مسلح بودند.

روحانی اضافه کرد: در سطح ستاد که کارهای اجرایی مصوبات را برعهده داشت، مسئولیت با من بود و معاونین و برخی از وزرا در آن جلسات شرکت می‌کردند و آنجا تصمیم گیری می شد و مصوبات آن شورا بر مبنای چارچوب مصوبات شورای عالی پشتیبانی جنگ ابلاغ و اجرا می‌شد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از سال ۶۵، ۶۶ و ۶۷ یعنی سه سال پایانی جنگ این ستاد فعال و بسیار موثر بود و مصوبات خیلی مهمی هم داشت. البته جنگ تمام و به طور طبیعی فعالیت این ستاد هم تمام شد و مصوبات آن هم تا زمانی بود که جنگ بود.

روحانی با تاکید براینکه تجربه این ستاد در آن مقطع تجربه بسیار خوبی بود، گفت: در تجربه جدید هم شورای عالی امنیت ملی آمد تصویب کرد که ستادی تشکیل شود که اختیارات او در حد اختیارات شورای عالی امنیت ملی باشد. یعنی مصوبات آن برای همه لازم الاجرا و در حکم قانون باشد و به همین صورت مقام معظم رهبری هم تایید کردند و این کار آغاز شد.

رییس جمهور افزود: به عقیده من، این ستاد یک تجربه بسیار گرانقدر برای کشور است و مصوباتی که ما تاکنون گذراندیم که البته مربوط به دوران کرونا است و بعد از آن نافذ نیست، اما در عین حال می‌شود استفاده و بحث کرد و برخی مقررات و مصوبات را در مراجع دیگر بعدا تصویب کرد و به صورت مقررات دائمی درآورد.

روحانی ادامه داد: این کار بسیار بزرگ و عظیمی بود که آغاز شد. دانشگاه‌های پزشکی، استانداران در سراسر کشور، وزارت بهداشت و وزارت کشور جلسات منظم و به روز برگزار کردند. البته وزارت کشور تحت عنوان کمیته انتظامی، امنیتی این کار را انجام می‌داد، اما الان به صورت قرارگاه فعالیت می‌کند و در بخش‌های مختلف تقسیم کار شد و این تقسیم کار بنیانی برای مبارزه با یک ویروس بی سابقه بود.

وی گفت: مردم ما در طول صدسال گذشته سابقه چنین ویروسی ندارند که ویروسی بیاید تمام دنیا و کشور را تحت تاثیر قرار داده و بتواند بر کسب و کار و آموزش و فرهنگ و روی همه چیز تاثیر بگذارد. روزهای اول فروردین در ستاد گفتم باید این ویروس را به صورت یک بلیه یک ساله مشاهده کنیم. بعضی از دوستان به من گفتند که چرا گفتید یک ساله، این یک سال طول نمی‌کشد و برخی پزشکان گفتند در تابستان و گرما تمام می‌شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: من گفتم باید احتیاط کنیم و برای یک سال خودمان را آماده کنیم. این ویروس خطرناکی بود که به این سادگی کنار نرفت و الان هم که یک سال از آن گذشته، نه اینکه ویروس تمام نشده بلکه با نوع آفریقایی و انگلیسی و انواعی که گفته می‌شود مواجه شدیم و معلوم هم نیست که چه زمانی بشر از این ویروس خلاص شود. چند ماه دیگر یا چند سال؟ هیچکس نمی‌داند اما باز هم باید برای سال آینده خود را آماده مقابله با این ویروس کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه کاری که مدافعان سلامت انجام دادند یک کار بسیار عظیم و بزرگی بود، گفت: تلاش خستگی ناپذیر و شبانه‌روزی و فداکارانه مدافعان سلامت خیلی ارزشمند بود. شاید در کشورهای دیگر هم فعالیت و فداکاری زیادی کردند که من زیاد مطلع نیستم که بخواهم مقایسه کنم ولی کاری که در ایران انجام گرفت انصافا قابل تحسین و تعظیم است که جان خود را فدا کردند و بیش از ۲۶۰ نفر از عزیزان ما شهید خدمت شدند. این هم کار بسیار خوبی بود که کسانی را که در این راه جان خود را از دست داده بودند شهید محسوب و مصوب کردیم.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.