کد خبر : 95438
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
-

تسهیل روند تحصیل دانشجویان افغانی در ایران/ شهرهای مجاز برای تحصیل کدامند؟

تسهیل روند تحصیل دانشجویان افغانی در ایران/ شهرهای مجاز برای تحصیل کدامند؟
دانشجویان افغانی می‌توانند در اکثر دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیل کنند البته باید برخی از موارد قانونی در نظر گرفته شده توجه کنند.

به گزارش سورپرس، دانشگاه‌های ایران همواره پذیرای دانشجویان کشورهای همسایه بوده‌اند حال با وجود اتفاقات سیاسی افغانستان شرایط تحصیل دانشجویان این کشور در دانشگاه‌های ایرانی بیش از پیش فراهم می‌شود چراکه بسیاری از دانشجویان این کشور به دلیل همسایه بودن با ایران به دانشگاه‌های کشور درخواست پذیرش داده‌اند و هم‌اکنون بسیاری از این دانشجویان در دانشگاه‌های داخلی مشغول به تحصیل هستند و عده‌ای نیز قصد دارند در آینده نزدیک وارد دانشگاه‌های ایران شوند.

البته آمار دقیقی از حضور دانشجویان افغانستان در کشور وجود ندارد اما از حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند حدود ۴۰ درصد آن‌ها دانشجویان افغانی هستند.

به گفته علاءالدین بروجردی معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی؛ ۱۸ هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

در این میان برای حضور قانونی دانشجویان افغانستانی در کشور دستورالعملی نگاشته شده تا بتوانند در رشته‌ها و شهرهای در نظر گرفته شده تحصیل کنند. به گفته بروجردی در این زمینه؛ دانشجویان افغانستانی می‌توانند در شهرهای در نظر گرفته شده دانشگاه‌ها و رشته‌های مدنظر خود را انتخاب کنند.

جعفر رازقی، سرپرست اداره کل دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره امکان تحصیل دانشجویان افغانستان در شهرهای مختلف می‌گوید: «دانشجویان افغانستانی می‌توانند در شهرستان‌های تبریز، ارومیه، اردبیل، کرج، ایلام، بوشهر، تنگستان، جم، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه، کنگان، تهران، شهرکرد، بیرجند، بجنورد، مشهد، اهواز، گتوند، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، گنبد، ساری، رشت، اراک، بندرعباس، همدان، یزد تحصیل کنند.»

به گفته بروجردی دانشجویان افغانی مقیم می‌توانند در شهرهای اعلام شده از سوی وزارت علوم تحصیل کنند اما دانشجویان غیرمقیم در ۶۳ واحد منتخب در نظر گرفته شده امکان تحصیل دارند.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.