کد خبر : 116424
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
-

توسط نشر گویا؛

تازه ترین گزیده از اشعار «نزار قبانی» منتشر شد

تازه ترین گزیده از اشعار «نزار قبانی» منتشر شد
«جمهوری زنان » نام تازه ترین کتاب از سروده های نزار توفیق القبانی، شاعر نامدار و محبوب عرب است که توسط یدالله گودرزی ترجمه و در خانه فرهنگ و هنر گویا به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس؛ نزار القبانی شاعر معاصر عرب می گوید: «عشق کسب و کار من و خانواده ام بوده و هست.» او در فراخنای زندگی اش به این حرفه اهتمام ورزیده و در کارِ واژه و عشق و زبان و مبارزه بوده است. وی با شیوه ای که در مضمون سازی و رویاپردازی و سُرایش برگزید راهی تازه در ادبیات جهان عرب و خاورمیانه گشود و توانست خویش را به عنوان شاعری جسور و خط شکن تثبیت کند. نزار قبانی در عین پیشرو بودن و تلاش برای بیان مضامین و اندیشه‌های امروزین، مشربی صوفیانه داشت و به عرفان ایرانی بسیار عشق می‌ورزید. او به مذاهب مختلف احترام می‌گذاشت و در شعرش از نمادهای شیعی نیز بهره می‌برد. نزار قبانی در آثارش عشق به اندیشه‌های عطار، مولانا و ابن عربی را نشان می‌دهد و با آن‌که دیپلمات بوده و سال‌ها در کشورهای غربی زیسته اما بر خاستگاه شرقی خود تاکید زیادی دارد. او به حقوق زنان توجه داشت و یکی از مضمونهای ثابت شعری وی توجه به این امر است. در جایی می گوید:

« ایتھا الساذجه ھل ممکن أن تجھلی؟ أنی الذی أسس جمھوریه النساء »
من همان کسی هستم که جمهوریِ زنان را پایه گذاری کرد.

او یکی از تأثیر گذارترین ادیبان بر شعر معاصر عرب است. وی کوشیده است میان زبان ادیبانه و آرکائیک و زبان کوچه و بازار پیوندی ایجاد کند و از مزایای آنها به نفع شعرش بهره ببرد .
شمار مجموعه های شعر و نثر نزار قبانی به بیش از پنجاه کتاب می رسد که نشان از پرکاری و تلاش بی وقفه وی در زمینه ی آفرینش ادبی است.

مترجم مجموعه «جمهوری زنان »، یدالله گودرزی در ترجمه سعی کرده به زبان شاعرانه و ساده نزدیک شود و تازگی و غافلگیری در دریافت ِمضمون ِشعری را رعایت کند. کتاب با طراحی چشمنواز و شکیل به علاقمندان ارائه شده است. شعری از این کتاب:

من تو را دوست دارم
تا پیوند داشته باشم
با خدا، با زمین، با تاریخ، با زمان
با کودکانِ خندان
با نان !

با دریا، با صدفها و کِشتی ها
با ستاره ی شب که حلقه هایش را به من می بخشد
با شعر که ساکنش هستم
با زخم که درمن زندگی می کند !
تو آن وطنی هستی
که به دیگران هویت می دهد
و کسی که تورا دوست ندارد
بی وطن است !

 

این شاعر اقبال ویژه ای در میان ایرانیان پیدا کرده و طرفداران بسیاری دارد.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.