کد خبر : 86499
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
-

تاریخچه مختصر درباره کدال

تاریخچه مختصر درباره کدال
عبارت Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنی سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (یا همان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس) که امروزه به اسم سامانه کدال شناخته می‌شود مورد بحث این مطلب است.

به گزارش سورپرس، بنابر اعلام چارت ایران، سایت کدال، مرجعی برای ثبت و ذخیره اطلاعات ناشران بورس می باشد. برای شناخت محاسن ایجاد سایت کدال در ابتدا به تاریخچه کوتاهی از تاسیس و فعالیت بورس در ایران می پردازیم.

تاریخچه بورس ایران:

نخستین بار در سال ۱۳۴۶ قانونی تحت عنوان بورس اوراق بهادار در کشور ایران تصویب شد و به دنبال آن تعدادی از شرکت‌های مطرح آن دوره وارد سیستم بورس شده و به معامله سهامشان پرداختند. چند سال بعد با وقوع انقلاب و جنگ برای مدتی طولانی سازمان بورس ایران تعطیل شد و مجددا در سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را از سر گرفت.

تاریخچه مختصر درباره کدال

ناشران بورس به چه کسانی گفته می شود؟

هر شرکتی که در سامانه بورس ایران ثبت‌نام کرده و نماد آن در این سامانه ثبت شده باشد؛ به عنوان یک ناشر بورس شناخته می‌شود. این ناشران سهام شرکت‌هایشان را بسته به میزان درخواست و توان داخلی خود عرضه می‌نمایند و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق خرید و فروش این اوراق کسب درآمد کنند.

ورود تکنولوژی به بازار سهام:

پیشرفت تکنولوژی و فناوری در بورس نیز بی تأثیر نبود و سال ۱۳۸۴ تحول عظیمی در این حوزه شکل گرفت. در آن سال قوانین جدیدی برای بازار بورس وضع گردید و خدمات اینترنتی راه خود را برای ورود به این سامانه باز کردند.
سایت کدال به آدرس اینترنتی www.cadal.ir سه وظیفه مهم بر عهده دارد. این سامانه مسئول جمع‌آوری دقیق، بررسی درست و انتشار به موقع اطلاعات مالی شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار است.

آموزش کدال خوانی: چه فرایندهایی در سایت کدال طی می شود؟

فرایندهایی که در سایت کدال طی می‌شود؛ به ترتیب عبارت است از:

ثبت گزارش‌های لازم و آماده‌سازی اطلاعات توسط ناشراندریافت گزارش‌ها از طریق سامانه امکان ذخیره‌سازی گزارشات و بازبینی آن‌ها در صورت لزومبررسی و تحلیل کامل گزارش ها به وسیله کارشناس‌های کدالانتشار اطلاعات کامل از طریق سامانه به صورت عمومی

سامانه کدال با چه هدفی تأسیس شد؟

هدف از تأسیس هر گونه ابزار و نرم افزاری عموما و در وهله اول سهولت انجام کارها و ساده سازی فرایندهای مرتبط با آن است.
سایت کدال نیز از این قانون پیروی می‌کند و به منظور حفاظت و نگهداری قانونی و درست از اطلاعات مالی شرکت‌ها و همچنین انتشار این اطلاعات ایجاد شده است.

برای آشنایی بیشتر با «سبد سهام یا پرتفوی» باید مفهوم سبد دارایی‌ها را بطور کامل بدانید. امروزه در بازارهای مالی انواع سرمایه‌های گوناگون از قبیل اوراق بهادار، سکه، طلا و بسیاری از موارد دیگر را می‌بینید. وقتی در اینگونه از دارایی‌ها سرمایه گذاری‌های گوناگونی جریان داشته باشد، اصطلاحی به نام «سبد دارایی» بوجود می‌آید.
مفهوم این موضوع را با این مثال بیشتر می‌توانید درک کنید. در سال‌های گذشته حکایت آموزنده‌ای وجود داشت که می‌گفت: سعی کنید تمام تخم مرغ هایی که دارید را درون یک سبد قرار ندهید. نکته مثبت و آموزنده این ضرب‌المثل این است که وقتی سرمایه انسان به جای یک شرکت یا یک صنعت در جاهای مختلف باشد، احیانا اگر آن گزینه شکست بخورد، حداقل همه چیز را از دست نداده و سرمایه‌های جایگزین در جاهای دیگر دارید.

یکی از جاهای رایج برای ایجاد یک سبد دارایی، وجود «صندوقهای سرمایه گذاری در بورس » به منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای است که بازدهی مالی هر یک از آنها، با دیگری کاملا متفاوت هستند. معمولا اینگونه از صندوق‌ها برای کاهش خطر از دست دادن سرمایه، در گزینه‌های متعددی مثل بازار طلا و سکه، بازار بورس و حتی بانک، پول خود را پخش می‌کنند و بدینوسیله شرایط ریسک را تحت کنترل خود در می‌آورند.

معنی و مفهوم سبد سهام یا پرتفوی

مواقعی که از صنایع گوناگون سهم های متفاوتی خریداری شده و از این طریق دارایی ها تقسیم می‌شوند، سبد سهام یا پرتفوی شکل می گیرد. از ویژگی‌های بارز سبد سهام بالابردن کیفیت سرمایه‌گذاری، کم کردن خطر شکست و جلوگیری از «تک سهم شدن» در بازارهای مالی است.

تصور کنید اگر شخصی با داشتن سرمایه‌ای به اندازه ۵۰ میلیون اقدام به  خرید سهم‌های متفاوت صنعتی کند، یعنی مثلا همزمان و با درصدهایی متفاوت بتواند سهام یک داروسازی، بانک ملت، سهام حمل و نقل یا شرکت ایران خودرو را خریداری کند. کاملا واضح است که این فرد بر اساس دانش زیاد و تحمل ریسک شخصی خود، موارد متنوع را در داخل سبد سهامش انتخاب کرده است.

اگر می خواهید ارزش سهم‌های درون سبد خرید را اندازه‌گیری کنید، باید قیمت تمام سهم را در تعداد همه آنها ضرب کنید و در نهایت  برای دستیابی دقیق به ارزش سبد سهام، آن ها را با هم جمع کنید، پس می‌بینید که ارزش یک سبد سهام یا پرتفوی بستگی به اندازه ارزش قیمت کنونی بازار، برای سهام‌های آن سبد دارد. همچنین اگر می‌خواهید تمام حواستان به معامله باشد، سهم‌های داخل سبد سهام را بیش از اندازه پر نکنید. زیرا برای تشکیل یک سبد سهام  ایده‌آل، کافیست از صنایع مختلف فقط ۷ یا ۸ سهم را خریداری کنید.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.