کد خبر : 83019
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
-

تاثیر عصبانیت در افزایش سکته مغزی

تاثیر عصبانیت در افزایش سکته مغزی
طبق گفته روان شناسان عصبانیت تاثیرات بسیار زیادی بر روی سلامت انسان دارد. اگر از احساس خشم رنج می برید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

به گزارش سورپرس، خشم احساسی قوی است که وقتی فکر می کنید شخصی رفتاری غیرمنصفانه ، بی رحمانه یا غیرقابل قبول دارد آن را احساس می کنید. حتی گاهی اوقات ممکن است از شدت عصبانیت و نا امیدی فرد گریه کند. استراتژی های طولانی مدت برای کنترل خشم شامل ورزش منظم ، یادگیری تکنیک های آرام سازی و مشاوره با افراد متخصص است. خشم و عصبانیت تاثیرات مختلفی بر افراد می گذارد. خشم مدیریت شده می تواند احساس مفیدی باشد که شما را برای ایجاد تغییرات مثبت ترغیب می کند. از طرف دیگر ، عصبانیت یک احساس قدرتمند است و اگر به درستی کنترل نشود ، ممکن است نتایج مخربی برای شما و نزدیکان شما داشته باشد. خشم کنترل نشده می تواند منجر به مشاجره ، درگیری فیزیکی ، آزار جسمی ، حمله و خودزنی شود.

اثرات جسمی ناشی از خشم

خشم باعث ایجاد پاسخ “جنگ یا گریز” در بدن می شود. احساسات دیگر که این پاسخ را تحریک می کنند شامل ترس ، هیجان و اضطراب هستند. غدد فوق کلیوی با هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول بدن فرد را در بر می گیرند. مغز، خون را از روده به سمت عضلات مختلف می فرستد تا بدن را برای انجام فعالیت بدنی آماده کند. ضربان قلب ، فشار خون و تنفس افزایش می یابد ، درجه حرارت بدن افزایش می یابد و پوست عرق می کند. ذهن تیز تر و متمرکز تر به کار خود ادامه می دهد. اگر از اثرات جسمانی خشم و عصبانیت رنج می برید می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. متخصصان این مرکز بهترین خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می دهند.

مشکلات سلامتی همراه با عصبانیت

افزایش مداوم مواد شیمیایی استرس زا و تغییرات متابولیکی مرتبط با آن که با عصبانیت مداوم همراه است ، در نهایت می تواند به سیستم های مختلف بدن آسیب برساند.  برخی از مشکلات سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت که با خشم کنترل نشده مرتبط هستند عبارتند از:

  • افزایش اضطراب
  • افسردگی
  • فشار خون بالا
  • مشکلات پوستی ، مانند اگزما
  • حمله قلبی
  • سکته
  • ابراز خشم به روش های سالم
  • سردرد
  • مشکلات هضم ، مانند درد شکم
  • بی خوابی

همانطور که قبلا گفته شد اگر خشم به سرعت برطرف شود و به روشی سالم بیان شود ، می تواند برای شما خوب هم باشد. در حقیقت ، عصبانیت ممکن است به برخی افراد کمک کند تا منطقی تر فکر کنند. با این حال ، خشم در بدن هنگامی که آن را برای مدت طولانی نگه دارید ، یا خشمتان را در خودتان نگه دارید می تواند بدن شما را ویران و آسیب پذیر کند. چند مورد از این عوامل ویران کننده عبارتند از:

خشم وعصبانیت قلب شما را در معرض خطر زیادی قرار می دهد.

بیشترین آسیب دیدگی جسمی تأثیر خشم بر سلامت قلب شما است. کریس آیکن ، مربی روان پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست و مدیر مرکز درمان روان وینستون سالم می گوید: “در طی دو ساعت پس از ایجاد عصبانیت ، احتمال حمله قلبی دو برابر می شود.” دکتر آیکن می گوید: “عصبانیت سرکوب شده در جایی که آن را غیر مستقیم بیان کنید یا برای کنترل آن بسیار تلاش کنید ، با بیماری قلبی در ارتباط است.”

در حقیقت ، یک مطالعه نشان داد که افرادی که دارای عصبانیت شدید تری هستند به عنوان یک ویژگی شخصیتی آن را درون خود دارند،  در معرض خطر دو برابر بیماری عروق کرونر قرار دارند تا افرادی که کمتر دچار خشم و عصبانیت می شوند.  قبل از اینکه کنترل خود را از دست ندهید ، برای محافظت از احساس خشم و عصبانیت خود ، احساسات خود را شناسایی و برطرف کنید. آیکن می گوید: “عصبانیت سازنده در نوعی که مستقیماً با شخصی که از او عصبانی هستید صحبت کنید و با روحیه ناامید کننده به روشی برای حل مسئله برخورد کنید با بیماری قلبی ارتباط ندارد” و در واقع یک احساس سالم و عادی است.

خشم خطر سکته مغزی شما را افزایش می دهد.

اگر مستعد ضرب و شتم ناشی از خشم شدید هستید ، مراقب باشید. یک مطالعه نشان داد که خطر سکته مغزی از لخته خون به مغز یا خونریزی درون مغز در طی دو ساعت پس از طغیان عصبانیت وجود دارد. در بدن افراد ماده ای به نام آنوریسم (هورمونی که در یکی از رگ های مغز وجود دارد) قرار گرفته است که طبق تحقیقات انجام شده شش برابر بیشتر خطر پارگی این آنوریسم در یک فرد با حالت عصبانیت وجود دارد. نکته خوب این است که شما می توانید یاد بگیرید آن حالت های عصبانیت را کنترل کنید. مری فریستاد ، دکترای روانپزشکی و استاد روان پزشکی در دانشگاه روان شناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو ، می گوید: “برای رویارویی با عصبانیت و خشم ، ابتدا باید عوامل تحریک کننده خود را شناسایی کنید و سپس بفهمید که چگونه پاسخ خود را تغییر دهید.” به جای از دست دادن صبر و حوصله  کمی نفس بکشید. از مهارت های ارتباطی قاطعانه استفاده کنید. حتی بهتر این است برای چند لحظه محیط خود را با برخاستن و دور شدن تغییر دهید.

سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند.

اگر همیشه عصبانی هستید ، ممکن است بیشتر اوقات احساس مریضی کنید. در یک مطالعه ، دانشمندان دانشگاه هاروارد دریافتند که در افراد سالم ، یادآوری یک تجربه عصبانیت از گذشته باعث افت شش ساعته سطح آنتی بادی ایمونوگلوبولین A ، اولین خط دفاعی سلول ها در برابر عفونت می شود. اگر فردی هستید که به طور عادی عصبانی هستید ، با روی آوردن به چند راهکار مقابله ای موثر ، از سیستم ایمنی بدن خود محافظت کنید. فریستاد می گوید: “برقراری ارتباط قاطعانه ، حل موثر مسئله ، استفاده از شوخ طبعی ، یا بازسازی افکار برای دور شدن از آن تفکر سیاه و سفید ، کلی یا هیچ چیز روش های خوبی برای کنار آمدن با خشم است. اما شما باید با آرامش شروع کنید.”

خشم می تواند اضطراب شما را بدتر کند.

اگر نگران هستید ، توجه به این نکته مهم است که اضطراب و عصبانیت می توانند دست به دست هم دهند و مکمل هم باشند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله Cognitive Behavior Therapy منتشر شد ، محققان دریافتند که عصبانیت می تواند علائم اختلال اضطراب عمومی (GAD) را تشدید کند ، وضعیتی که با یک نگرانی بیش از حد و غیرقابل کنترل مشخص می شود و در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد می کند. نه تنها سطح بالاتری از عصبانیت در افراد مبتلا به GAD مشاهده شد ، بلکه خصومت ، به ویژه عصبانیت درونی و بیان نشده به شدت در شدت علائم GAD نقش داشت.

عصبانیت با افسردگی  ارتباط دارد.

مطالعات متعدد افسردگی را با پرخاشگری و طغیان های عصبانیت ، به ویژه در مردان مرتبط دانسته است. آیکن می گوید: “در افسردگی ، عصبانیت منفعل جایی که در حالت های مختلف آن قرار بگیرید وجود خواهد داشت اما ممکن است هرگز اقدامی نکنید”. در نهایتاین خشم و افسردگی تبدیل به امری عادی و دائمی می شود. وی برای فردی که با افسردگی آمیخته شده و با عصبانیت دست و پنجه نرم می کند این راهکار را می گوید که مشغول کار شوید و افکار منفی را کنار بگذارد. او می گوید: “هر فعالیتی که شما را به طور کامل جذب کند ، درمان خوبی برای خشم است ، مانند گلف ، شنا ، دوچرخه سواری”. “این برنامه ها ذهن ما را کاملاً پر کنند و تمرکز ما را به سمت لحظه فعلی می کشند. از این رو زمانی که این کار ها را انجام می دهید، دیگر جایی برای خشم و عصبانیت باقی نمی ماند.”

خصومت و خشم می تواند به ریه های شما آسیب برساند.

اگر فردی کاملاً عصبانی و با رفتار خصمانه باشید ، ممکن است به ریه های خود آسیب برسانید(خصوصا در افراد سیگاری). گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد با استفاده از روش نمره گذاری مقیاس خصومت برای اندازه گیری سطح خشم ، ۶۷۰ مرد را در طول هشت سال مورد بررسی قراردادند و هرگونه تغییر در عملکرد ریه مردان را ارزیابی کردند. ظرفیت ریه در مردان با بالاترین درجه خصومت و خشم به طور قابل توجهی بدتر بود که خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را افزایش می داد. محققان نظریه پردازی کردند که جذب هورمون های استرس ، که با احساس خشم همراه است و باعث ایجاد التهاب در مجاری تنفسی می شود.

خشم می تواند زندگی شما را کوتاه کند.

آیا واقعاً درست است که افراد خوشبخت عمر طولانی تری دارند؟ “استرس بسیار با سلامتی عمومی بدن ارتباط دارد. اگر استرس داشته باشید و عصبانی باشید ، عمر خود را کوتاه می کنید ، فریستاد استاد  دانشگاه میشیگان می گوید: طی یک دوره ۱۷ ساله نشان داده شده است که زندگی زوج هایی که عصبانیت خود را حفظ می کنند کوتاه تر از آنهایی است که وقتی عصبانی هستند به راحتی آن را حل می کنند. اگرافراد احساس راحتی در نشان دادن احساسات منفی نداشته باشد ، می توانند با همکاری با مشاور یا روان پزشک در مرکز مشاوره همکده یا مشاوره تلفنی روان شناسی حالات عصبانیت خود را تمرین کنند تا آرامش بیشتری داشته باشند. فریستاد می گوید: “یادگیری ابراز خشم به روشی مناسب در واقع استفاده سالم از خشم است.” “اگر کسی حقوق شما را نقض می کند ، باید به او به طور مستقیم بگویید که از چه چیزی عصبانی هستید و چه چیزی نیاز دارید”.

 

انتهای پیام/۱۱۲

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.