کد خبر : 11716
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
-

دکتر نبوی در همایش خیریه حمایت از بیماران ام اس مطرح کرد؛

بیش از ۸۰ هزار نفر بیمار ام اس در کشور/ نقش خیریه گل بوته‌های امید در توانمندسازی بیماران قابل انکار نیست

بیش از ۸۰ هزار نفر بیمار ام اس در کشور/ نقش خیریه گل بوته‌های امید در توانمندسازی بیماران قابل انکار نیست
دکتر مسعود گفت: نقش موسسه گل بوته‌های امید در توانمندسازی روانی بیماران ام اس قابل تقدیر است.

به گزارش سورپرس؛ دکتر اکرم منتظرالظهور در همایش حمایت از بیماران ام اس که به همت موسسه خیریه گل بوته‌های امید امروز برگزار شد، مهمترین موضوع در برخورد با بیمار و ارائه کمک و مشاوره به او، درک متقابل است.

وی افزود: گاهی مشاوران و افرادی هستند که قصد کمک به بیمار را دارند و در این راستا از علم و دانش خوبی هم برخوردارند، اما به‌دلیل اینکه درک درستی از شرایط بیمار ندارند خیلی نمی‌توانند کمک کنند.

منتظرالظهور تصریح کرد: بیمار نیازمند ترحم نیست، بلکه دوست دارد درک شود و در این مسیر باید سعی کنیم که ابتدا همدلی را یاد بگیریم و سپس آن را به بیمار آموزش دهیم.

در ادامه این نشست، دکتر مسعود نبوی با بیان اینکه بیماری ام اس ریشه در وراثت و ژنتیک دارد، اظهار داشت: عوامل و فاکتورهای متعددی هستند که می‌تواند در به وجود آمدن و تشدید این بیماری تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرنشینی و مدرنیته منجر به افزایش شیوع بیماری ام اس شده است، افزود: شرایط زندگی و محیطی در تشدید این بیماری موثر است؛ بسیاری از افراد هستند که به بیماری ام اس مبتلا شده‌اند اما نسبت به این مسئله غافل هستند و یا آگاهانه این مسئله مهم را انکار می‌کنند؛ به مرور زمان این افراد حالات و مشخصات این بیماری را در خود مشاهده می‌کنند اما باز هم از انجام آزمایشات مربوطه جهت شناسایی بیماری ام اس امتناع می‌ورزند. در صورتی‌که اگر فرهنگ باورپذیری در میان مردم ترویج شود می‌تواند به بهبود آنها در کاهش و یا ریشه کن کردن خطرات بیماری کمک کند.

دکتر نبوی با تاکید بر اینکه بیماری ام اس یکی از بیماری‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند، گفت: در این نوع بیماری سیستم ایمنی علیه برخی از قسمت‌های مغز و نخاع فعال می‌شود و به مرور زمان تخریب‌هایی در عصب بیمار ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران ام اس نیازمند حمایت هستند، تصریح کرد: کنترل این نوع بیماری علاوه بر اینکه به حمایت‌های مالی نیز وابسته است به حمایت‌های آموزشی و پژوهشی بیشتری هم نیاز دارد؛ لذا نقش موسسه‌های خیریه در بهبود توانمندسازی بیماران ام اس قابل انکار نیست و در حقیقت می‌توان گفت که موسسه خیریه گل بوته‌های امید تمام توجه خود را به کنترل و بهبود وضعیت این بیماران معطوف کرده است.

دکتر نبوی گفت: آمار دقیقی از شمار مبتلایان به ام اس در کشور در دست نیست، اما ۴۲ هزار نفر در کشور برای کنترل این نوع بیماری دارو دریافت می‌کنند و ثبت دارویی شده‌اند؛ اما بر اساس تخمین‌های زده شده، این احتمال می‌رود که بیش از ۸۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشند.

در حاشیه این نشست مهرداد غفارهاشمی مدیرعامل موسسه خیریه گل بوته‌های امید گفت: موسسه خیریه گل بوته‌های امید سازمانی غیردولتی و مردم نهاد است که در سال ۱۳۹۵ توسط کسری روحانی‌زاده و جمعی از افراد نیکوکار تاسیس شد.

مدیرعامل موسسه خیریه گل بوته‌های امید با بیان اینکه این موسسه به منظور فرهنگ‌سازی پیشگیری از شیوع بیماری ام اس، یاری‌رسانی و ارائه خدمات به این بیماران دایر شده است، گفت: خدمات مددکاری، خدمات مشاوره‌ای، اشتغال و حرفه‌آموزی، مناسب‌سازی محیط زندگی، تحقیق و جستجو در خصوص آخرین دستاوردهای علمی در زمینه خدمات اجتماعی، پیشگیری، درمانی و توانبخشی مرتبط جامعه هدف از دیگر نکاتی است که موسسه خیریه گل بوته‌های امید در دستور کار خود دارد.

غفارهاشمی با بیان اینکه موسسه خیریه گل بوته‌های امید از هیچ تلاشی در جهت کنترل و توانمندسازی مبتلایان به ام اس دریغ نمی‌کند، گفت: اگرچه انجمن‌های داوطلبانه شهروندان در سراسر تاریخ وجود داشته‌اند، به دنبال آن هستیم تا بهره گرفتن از تجارب سایر انجمن‌ها و موسسات مردم نهاد و یا به کارگیری دستاوردها و رهنمودهای اساتید حاضر با رویکردی نوین در خدمت جامعه ایرانی باشیم.

مدیرعامل موسسه خیریه گل بوته‌های امید با بیان اینکه ما واسطه تسهیلات خدمات برای افراد مبتلا به ام اس هستیم گفت: برخی گمان می‌کنند که موسیه‌های خیریه صرفا با تزریق منابع مالی می‌توانند به فعالیت‌های خود در جهت کمک به بیماران اقدام کنند، در صورتیکه که تسهیلات خدماتی نقش مهمی در بهبود وضعیت این بیماران ایفا می‌کنند؛ به عنوان مثال اگر دندانپزشکی یک یا چند نفر از مبتلایان به ام اس را به صورت رایگان ویزیت و درمان کند و یا صاحبان مشاغل برای جذب نیرو از این بیماران بکارگیری کنند مطمعنا علاوه بر اینکه قدم موثری در بهبود وضعیت مبتلایان به ام اس بر داشته‌اند، کمک چشمگیری به موسسه‌های خیریه که خدمت به بیماران ام اس را جزو تکالیف و وظایف شرعی و عرفی خود می‌دانند، کرده‌اند.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.