کد خبر : 45824
تاریخ انتشار : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
-

بیست کشور ساعتشان را به وقت ریاض تنظیم می کنند

بیست کشور ساعتشان را به وقت ریاض تنظیم می کنند
عربستان سخت سرگرم تبلیغات برای میزبانی کنفرانس سران گروه بیست است، این کشور از اینکه برای دومین بار میزبان چنین کنفرانسی شده است در پوست خود نمی گنجد.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، سعودی ها اولین کشور عربی هستند که میزبان چنین کنفرانسی شده اند هر چند کویید ۱۹ همه نقشه های این کشور را نقش بر آب کرد و این کنفرانس به صورت مجازی برگزار می شود.

رسانه های حکومتی این کشور هم از مدتها قبل هیاهویی به راه انداخته اند و با سر و صدای فراوان سعی کردند با شعار “با این کنفرانس الهام بخش جهان می شویم”، این واقعه را پوشش دهند.

فعالان سعودی هم به نوبه خود با تکرار عبارت “کشور کنفرانس ها، کنفرانس برگزار می کند”، این واقعه را دلیلی بر عظمت و قدرت کشورشان تصور می کنند. اما شرایط استثنایی و خاص حاکم بر این کنفرانس، اجازه نداد عربستان آن طور که می خواهد از این فرصت استفاده کند و دست کم، حیثیت خود را در زمینه مسائل حقوق بشر و تجاوز به یمن برگرداند.

نکته جالب توجه این است که همزمان با خروج ترامپ از کاخ سفید، عربستان شعار “انسان در اولویت” را برای جلب توجه جهانیان در این کنفرانس سر داده است. این در حالی است که این کشور همچنان به دلیل بازداشت هایی که حداقل حقوق بشر در آن رعایت نمی شود و زنان زندانی که به گفته سازمان های حقوقی در معرض بدترین شکنجه ها قرار گرفته اند، آماج انتقاد است و چنین کارنامه ای هیچ تناسبی با شعار کنونی آل سعود ندارد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان در گفتگو با خبرگزاری آلمان به صراحت از قوانین کشورش وکارنامه حقوق بشری آن دفاع کرده وگفته است که کشورش قوانین خاص خود را دارد و به صرف اینکه کسی بگوید این قوانین را دوست ندارد، آن را عوض نمی کند. برخی در عربستان خواستار آن شده اند که این کشور برای اثبات حسن نیت خود به در زمان برگزاری کنفرانس گروه بیست، فرمان عفو شماری از زنان فعال حقوق بشر از جمله لجین الهذلول را صادر کند اما تا کنون هیچ نشانه ای دال بر تحقق این خواستار مشاهده نشده است. الجبیر گفته است که بازداشت الهذلول، مربوط به مسأله امنیت ملی است.

خیابان های عربستان پر شده است از بنرها و پلاکاردهایی با موضوع کنفرانس گروه بیست برخی از این بنرها آرم و عبارت G20 را با رنگ سبز، رنگ پرچم عربستان نشان داده اند.

حتی ممکن است چند روز دیگر عربستان اعلام کند که ویروس کرونا را مهار کرده است. این ویروس در ابتدا شیوع چشمگیری داشت و تا ۵۰۰۰ نفر را مبتلا کرده بود اما ناگهان به چند نفر کاهش یافت. در حالی که برخی کشورها مثل اردن نتوانستند آن را کنترل کنند. به این ترتیب رسانه های سعودی بهانه دیگری برای سرو صدا و هیاهو پیدا می کنند با این مضمون که در حالی که جهان با موج دوم و سوم این ویروس مرگبار دست و پنجه نرم می کند.

شهر تاریخی الدرعیه، که حکومت آل سعود در آنجا پا گرفت شب پیش از برگزاری کنفرانس شاهد گردهمایی رسانه های چند کشور بود.

در حالی که سئوال مهم کنونی این است که وقتی تا دو ماه دیگر مهمان کاخ سفید عوض می شود و کسی روی کار می آید که از سیاست های آل سعود عصبانی است، عربستان چطور می خواهد بر کنفرانس گروه بیست ریاست کند، سلمان الدوسری، نویسنده سعودی در توییتی می نویسد: “رهبری جهان اتفاق ساده ای نیست.. بلکه حقیقت است.. اینکه کشورت می خواهد جهان را رهبری کند .. افتخاری است که آرزوی همه جهانیان است.. به وطنتان افتخار کنید و سرتان را بالا بگیرید .. جهان به وقت عربستان ساعت خود را تنظیم می کند”.

حالی که جهان سرگرم تنظیم ساعت خود به وقت عربستان بود، ناگهان کنفرانسی با آن عظمت که عربستان مدتها انتظارش را کشیده بود به ناگاه در حد چند جلسه کوچک و مختصر بین سران کشورها تنزل می کند؛ حال آنکه چنین رویدادی معمولا برجسته ترین رویداد و بهانه برای گفتگوهای جدی بین سران کشورهاست اما عربستان از چنین فرصتی برای جلب توجه رسانه های بین المللی برای پوشش خبر از ریاض محروم شد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان، ریاست این کنفرانس مجازی را بر عهده خواهد داشت و ممکن است – به گفته رسانه ها- رئیس جمهور چین و روسیه و صدر اعظم آلمان سخنرانی کنند. اما در این بین منابع آگاه در کاخ سفید از سخنرانی مجازی دونالد ترامپ، رئیس جمهور بازنده آمریکا خبر داده اند. در حالی که وزیر خارجه او پمپئو در ریاض به سر می برد تا به این ترتیب گواهی باشد بر تمایل رئیس جمهور بازنده به ادامه حمایت از متحد خود در ریاض در واپسین روزهای حکومت.

در این بین محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان دیگر هیچ اشتیاقی برای ارائه طرح های اصلاحی خود ندارد. او برای معرفی این طرح ها، امید زیادی به این کنفرانس بسته بود. حال آنکه کشورهای غربی هنوز او را قاتل جمال خاشقچی می دانند و این، مانعی بزرگ برای اوست که اجازه نمی دهد – به گفته رسانه های آمریکایی – این شاهزاده جنایت کار طرح های خاص خود را دنبال کند. علاوه بر این کارنامه خونین، قدرت زمامداری او در مقام پادشاه عربستان با وجود انتقادات گسترده حقوق دانان و محافل غربی از او، و فشارهایی که بعدها دولت دموکرات آمریکا به ریاست بایدن بر او وارد خواهد کرد و افزایش روزافزون مخالفان سیاست های او، جای سئوال دارد.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.