کد خبر : 75822
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
-

بیانیه پایانی مذاکرات بین‌الافغانی در تهران صادر شد

بیانیه پایانی مذاکرات بین‌الافغانی در تهران صادر شد
طرفین شرکت‌کننده در نشست بین‌الافغانی صلح که روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در تهران برگزار شد، بیانیه‌ای شامل ۶ بند صادر کردند.
به گزارش گروه بین الملل سورپرس، دو هیات از کشور افغانستان حاضر در نشست تهران در بیانیه‌ای اعلام کردند:
دو هیات مشارکت کننده بین الافغانی صلح که روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۷ و ۸ ماه جولای سال ۲۰۲۱ در شهر تهران گفتگو نمودند، در موارد ذیل به توافق رسیدند:

۱. هیات‌ها از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین صلح در افغانستان و مهمان نوازی‌های به عمل آمده ابراز امتنان می‌نمایند.

۲. هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به توافق رسیدند که جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و باید همه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح آمیز توجیه گردند.

۳. گفتگو‌ها در فضای صمیمانه‌ای صورت گرفت و همه مسائل به صورت مفصل و با صراحت مطرح گردید.

۴. هر دو طرف تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیکترین فرصت ممکن دائر خواهد شد مورد بحث قرار داده و به نتیجه برسند.

۵. طرف‌ها نشست تهران را فرصت و زمینه جدید برای تقویت راه حل سیاسی معضل افغانستان می‌دانند.

۶. هر دو جانب حملاتی را که خانه‌های مردم، ادارات، مساجد و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده و باعث تلفات می‌گردند و همچنان تخریب مؤسسات عمومی را به شدت محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان آن می‌گردند.

نشست گفتگو‌های بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان صبح دیروز (چهارشنبه) ۱۶ تیرماه، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تهران افتتاح شد.

انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.