کد خبر : 56823
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
-

طباطبایی نژاد:

بودجه جشنواره فیلم فجر امسال ۵ میلیارد تومان است

بودجه جشنواره فیلم فجر امسال ۵ میلیارد تومان است
دبیر جشنواره سی و نهم فیلم فجر گفت: امسال شهرداری به عنوان حامی در کنار جشنواره است. در همه دنیا رویدادها را شهرداری‌ها حمایت می‌کنند و این یک روال عادی است.
به گزارش گروه فرهنگی سورپرس، «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر به ارائه توضیحاتی درباره آخرین اخبار این دوره جشنواره پرداخت.

تلاش ما این است که نگذاریم شعله لرزان سینما خاموش شود

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در این برنامه اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که نگذاریم شعله لرزان سینما خاموش شود. جشنواره فیلم فجر به کمک سینما آمد و امیدواریم مردم به سینما بازگردند و شرایط پاندمی به گونه‌ای پیش برود که مردم را راحت‌تر برای تماشای آثار دعوت کنیم.

او در برنامه «شهرفرنگ» تأکید کرد: راحت‌ترین کار تعطیل کردن جشنواره بود اما این کار را نکردیم. البته فراهم کردن شرایط برپایی جشنواره در این دوره، کار راحتی نیست اما ما سختی را به جان خریدیم.

داوران برخی فیلم‌ها را دوبار دیدند

او در این گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که در شیوه اول برپایی جشنواره، قرار بر نمایش فیلم نبود و قرار بود که آثار فقط داوری شوند. او گفت: گمان می کردیم ۴۰ فیلم به جشنواره برسد و زمانی که اعلام کردیم جشنواره برگزار می‌شود تهران در وضعیت قرمز بود و فکر می‌کردیم فیلم‌ها فقط داوری می‌شوند، اما در ادامه با بهبود وضعیت، به گزینه نمایش فیلم‌های نامزدشده رسیدیم.

طباطبایی‌نژاد با تأکید دوباره بر این که حذف هیات انتخاب ادای احترام به فیلمسازانی بود که در شرایط کرونا فیلم تولید کردند اما هیات انتخاب ارکان فجر است، گفت: داوران فارغ از زاویه دولتی بودن و تولید آثار توسط ارگان‌ها و نهادها فیلم‌ها را داوری کردند. سخت‌گیری ویژه‌ای در داوری نداشتیم و تنها یک فیلم از داوری باز ماند که شرایط خاصی داشت. ۵۶ فیلم بدون منع نظارتی، داوری را پشت‌سر گذاشتند.

 

 

 

 

 

 

 

او همچنین گفت: فیلم «محمدحسین مهدویان» اصلاحات متعددی نداشت و روال طبیعی را برای اخذ پروانه نمایش طی کرد.

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به فعالیت هیأت داوران اظهار داشت: الحمدالله در این دوره تیم داوری ما یک تیم سرپنجه و سرحال بود که از صبح تا پاسی از شب فیلم ‌دیدند و با دقت و بدون چشم‌پوشی آثار را تماشا کردند. آنها با یک تلاش نفس‌گیر مسیر را طی کردند، سهل‌انگاری در مسیرشان رخ نداد و من شاهد بودم که آثار را با دقت دیدند، حتی برخی از آثار که نیاز به بررسی داشت، دوبار دیدند و بازبینی کردند و نتایج خوبی هم داشتند که نتایج داوری آنها را خواهیم دید.

دوست داشتم تعداد فیلم‌های سودای سیمرغ بیشتر شود اما…

دبیر جشنواره تصریح کرد: امسال داوری آثار برای نمایش نبود و انتخاب نهایی برای سیمرغ را مدنظر داشتیم و اگر قرار بود تعداد فیلم بیشتری را در نامزدها در نظر بگیریم و بعد تعداد فیلم‌های سودای سیمرغ را اضافه کنیم، ممکن بود اگر به فیلم هفدهم می‌رسیدیم، ده فیلم هم‌سطح آن فیلم داشته باشیم و شاید آن موقع، آمار ما دیگر قابل کنترل نبود… به عبارتی دیگر، فیلم‌هایی که امسال در جدول نمایش جشنواره هستند، حداقل در یک رشته لیاقت نامزدشدن برای دریافت سیمرغ دارند. بحث‌های مفصلی شد که حتی فیلم‌ها کم‌تر از این هم باشد.

او گفت: دوست داشتم تعداد فیلم‌های سودای سیمرغ بیشتر شود اما توافق کرده بودیم که رأی‌گیری برای سیمرغ باشد و نه نمایش.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به پرسش مدقق درباره اصرار یکی از داوران برای انتخاب ۱۶ فیلم در بخش مسابقه، این ماجرا را تکذیب کرد و گفت: من از دوستان تقاضا کردم که رأی را چهار به سه نگذارند و رأی‌گیری قاطع باشد تا فیلم منتخب حداقل پنج رأی داشته باشد.

امسال سالی بی‌نظیری برای فیلم اولی‌ها است

طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: هفت فیلم اولی در این دوره حضور دارند و این برای اولین بار در تاریخ جشنواره است که این اتفاق رخ می‌دهد. امسال سالی بی‌نظیری برای فیلم اولی‌ها است که در سودای سیمرغ رقابت می‌کنند. جایزه فیلم اول هم داریم اما همه فیلم‌های اول در همه بخش‌ها رقابت می‌کنند.

تکرار نمایش آثار مستند و کوتاه در فجر، به مصلحت نبود

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا آثار نامزدشده مستند و کوتاه در این دوره جشنواره به نمایش گذاشته نمی‌شوند، گفت: فیلم‌های مستند در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش گذاشته شدند و تکرار نمایش این آثار با توجه به شرایط کرونایی و کاهش سانس‌ها برای رعایت شیوه‌نامه‌ها و جلوگیری از تجمع مخاطب، به مصلحت نبود.

بودجه جشنواره؛ حدود پنج میلیارد تومان/ شهرداری حامی جشنواره

دبیر جشنواره سی و نهم در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره حامیان و بودجه جشنواره گفت: امسال شهرداری به عنوان حامی در کنار جشنواره است. در همه دنیا رویدادها را شهرداری‌ها حمایت می‌کنند و این یک روال عادی است. بودجه جشنواره نیز در حدود پنج میلیارد تومان است.

جشنواره فیلم فجر نیاز به تغییر بنیادین ندارد

طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از برنامه «شهرفرنگ» شبکه خبر گفت: جشنواره شیوه‌نامه دارد و در این سال‌ها نسبتا رویه ثابت با تفاوت‌هایی جزئی داشته است اما امسال کرونا شرایط را تغییر داد. در کل جشنواره متعهد به شیوه‌نامه است.

او درباره نظر شخصی خود درباره نیاز جشنواره به تحول در شیوه‌نامه‌های اجرایی و جوایز و … گفت: معتقدم جشنواره فیلم فجر نیاز به تغییر بنیادین ندارد اما فکر می‌کنم به عنوان مثال یک جایزه دست‌آورد فنی کفایت می‌کند و بهتر است باقی جوایز به جشن خانه سینما منتقل شوند. در هر حال این را هم باید در نظر گرفت که جشنواره باید ذی‌نفعان را اقناع کند.

او همچنین درباره این نگاه که جشنواره جهانی و ملی باید باردیگر تجمیع شوند، گفت: جشنواره جهانی نباید با جشنواره ملی ادغام شود و باید مسیر خود را ادامه دهد. طبیعی است که معترضانی هم وجود داشته باشند این روال طبیعی رقابت‌ها است.

هرگز اتفاق نمی‌افتد که جشنواره بدون حاشیه‌ای داشته باشیم

طباطبایی‌نژاد درباره آسیب‌های احتمالی جشنواره از داوری گفت: قضاوت همیشه مورد نقد قرار می‌گیرد. هرگز اتفاق نمی‌افتد که جشنواره بدون حاشیه‌ای داشته باشیم زیرا در آن، تمام ارکان یک فیلم مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

او همچنین گفت: من معتقدم جشنواره باید نقد شود اما این که آن را به بهانه نقد، یک سال تعطیل کنیم تا بتوانیم به بررسی آن بپردازیم، قطعا اتفاقی نمی‌افتد و مسیر جشنواره باید ادامه داشته باشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان اظهار داشت: اگر کرونا برچیده شود امیدوارم گیشه سینما در سال ۱۴۰۰ به رونق سابق بازگردد.

او گفت: آثار این دوره نسبتا فیلم‌هایی هستند که گیشه قابل قبولی خواهند داشت. سبد متنوعی از فیلم‌ها در ژانرها و موضوعات متنوعی در این دوره داریم.

برخی فیلم‌ها فقط گیشه دارند و شأن حضور در جشنواره را ندارند
دبیر جشنواره همچنین با اشاره به این که قرار نیست تمام محصولات سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شود، اظهار داشت: جشنواره باید هم ویترین و هم رقابت باشد. برخی فیلم‌ها فقط گیشه دارند و شأن حضور در جشنواره را ندارند. مخاطب عام و خاص جشنواره باید در این رویداد، برآیندی کلی از سینمای ایران را در طول جشنواره ببینند.

برنامه‌های مقر جشنواره و بلیت‌فروشی سینماهای مردمی
او همچنین در این برنامه با اشاره به جزئیات برنامه‌های مقر جشنواره اظهار داشت: یک ساعت بعد از نمایش آثار نشست پرسش و پاسخ برگزار می‌شود که به صورتزنده از سایت و کانال‌های جشنواره در فضای مجازی قابل مشاهده است. اختتامیه این دوره جشنواره، ۲۲ بهمن در برج میلاد با حضور محدود نامزدها و بدون مهمانان ویژه برگزار می‌شود.

او در بخشی از این برنامه، درخصوص نحوه نمایش آثار در سینمای مردمی گفت: آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره از ۱۵ بهمن در ۳۰ مرکز استان به نمایش درمی‌آیند. ۴۰ لوکیشن و ۶۹ سالن هم در تهران داریم. سه بار در سه سانس (۱۴، ۱۶، ۱۸) نمایش داریم. در برج میلاد و پردیس ملت دوبار نمایش خواهیم داشت ضمن آن که جدول نمایش مردمی هم یکشنبه منتشر می‌شود و قیمت بلیت ۳۰ و در برخی از مراکز ۲۰ هزار تومان است.

او افزود: امسال هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را خواهیم داشت و بعد از تماشای فیلم کدی برای مخاطب ارسال می‌شود که از طریق آن افراد می‌توانند به آثار رای دهند ضمن آن که امسال دست‌اندرکاران در سمفا آرای تماشاگران را جمع آوری می‌کنند.

زمان اعلام نامزدها

طباطبایی‌نژاد در ادامه با اشاره به جزئیاتی از زمان اعلام نامزدهای این دوره، اظهار داشت: ۱۹ بهمن جزئیات نامزدهای معرفی شده از سوی داوران، رسانه‌ای خواهد شد. ۲۰ بهمن هم نامزدهای بهترین فیلم اول به ترتیب الفبا و ۲۱ بهمن نامزدهای بهترین فیلم به نمایش گذاشته می‌شوند.

او تأکید کرد: در این دوره تعداد جوایز تغییری نمی‌کند. ۲۴ جایزه داریم. جوایز فیلم‌های مستند و کوتاه هم مانند سابق است.

مدیران در خصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آموزش‌های لازم را دیده‌اند
دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار با تأکید بر این که جشنواره امسال با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد، داشت: به دنبال برپایی جشنواره با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستیم. در مقر اصلی جشنواره، اورژانس در کنار ما حضور خواهد داشت و مدیران هم در خصوص رعایت شیوه‌نامه‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

دبیر جشنواره با تأکید بر این که برای نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی، فاصله یک در میان صندلی‌ها رعایت خواهد شد، گفت: نمایندگانی از اداره کل نظارت در سالن‌ها حضور خواهند داشت، فروش سانس‌ها براساس ظرفیت مشخص شده خواهد بود و سینمادارها تلاش لازم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمع و ضدعفونی سالن‌ها انجام می‌دهند.

طباطبایی‌نژاد در پایان اظهار داشت: جشنواره یک آیین برای سینما است که باید تماما اجرا شود. فجر مهم‌ترین رخداد فرهنگی است و سینما در این روزها در اولویت مردم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/۲۳۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.