کد خبر : 1680
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۴۶
-

«بنزین»و اتفاقی که شاید می‌شد بهتر مدیریت کرد!

«بنزین»و اتفاقی که شاید می‌شد بهتر مدیریت کرد!

برای عملیاتی کردن طرح افزایش قیمت بنزین، رییس دولت و معاونین و برخی از وزرا باید در خصوص کم و کیف این طرح و تاثیر آن در زندگی مردم این موضوع را تبیین و با افکار عمومی در میان می‌گذاشتند.

گروه اقتصادی سورپرس: قیمت بنزین در حالی از جمعه ۲۴ آبان به سه برابر افزایش پیدا کرد؛ که از چندی پیش زمزمه‌های این افزایش قیمت به گوش می‌رسید اما مسئولان ذیربط به انحاء مختلف این موضوع را تکذیب می‌کردند.

شوک یکباره در این افزایش قیمت و تبعات زیادی که اقشار پایین دست جامعه از این شرایط متحمل می‌شوند، نیاز به گفتن و تحلیل کار کارشناسی ندارد، چرا که به اندازه کافی این موضوع واضح و مبرهن است.

دولت سرانجام تصمیم خود مبنی برافزایش قیمت بنزین را اجرایی کرد، و علیرغم اینکه بدترین وضعیت اقتصادی در ۲ سال اخیر متوجه اقشار ضعیف بوده، که در تامین مایحتاج زندگی خود با معضلات زیادی روبه رو بوده‌اند. به نوعی این نرخ جدید زندگی آن‌ها را با چالش‌های بیشتری روبه رو خواهد کرد.

البته اظهار نظر تلویزیونی نوبخت معاون رییس جمهور و رییس برنامه و بودجه مبنی براینکه ۳۰ هزارمیلیارد تومان درآمد حاصل از این افزایش در گام نخست به حساب بیش از ۶۰ میلیون ایرانی واریز می‌شود نیز نتوانست بارقه‌های امید را در دل مردم زنده کند. چرا که در واقعیت امر و در طول سنوات گذشته هر گاه افزایش قیمت بنزین داشته‌ایم تمام کالا‌های اساسی و ضروری و مخصوصا هزینه‌های حمل نقل عمومی به یکباره اوج گرفته است.

با این حال داستان جدید بنزین متفاوت از قبل است و این بار افزایش قیمت با شیب ملایم و آرام انتخاب نشده است، بلکه به یکباره این قیمت ۳ برابر می‌شود و نباید هم انتظار داشت که مردم نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت باشند و راحت آن را بپذیرند، بهرحال باید نظر مردم و حرف‌های آن را نیز شنید.

البته در این اینکه دولت در بدنه خود برای عملیاتی کردن طرح خود و بستن بودجه سال ۹۹ جلسات متعددی داشته و کار کارشناسی هم انجام داده است، تردیدی نیست و  غیر از این هم نمی‌تواند باشد، اما این نوع اطلاع رسانی  و تصمیم‌گیری یکباره و ضربتی جای سوال دارد.

 

اگر ما مردم را محرم خود می‌دانیم باید قبل از عملیاتی کردن این طرح، دولت جلساتی با حضور کارشناسان و متولیان امر در رسانه‌ها و مخصوصا رادیو و تلویزیون تشکیل می‌داد و رییس دولت و معاونین و برخی از وزرا در خصوص کم و کیف این طرح و تاثیرات مثبت یا منفی آن در زندگی مردم، این موضوع را تبیین و حلاجی می‌کردند، و ما با وضعیتی که در چند روز گذشته، کشور با آن دست به گریبان بود، مواجه نمی‌شدیم، و شاهد برخی اتفاقات ناگوار نبودیم.

 

در واقع اعلام یک خبر مثل افزایش قیمت بنزین، به تنهایی کافی است که ایجاد بحران کند، سوال اینجاست که چرا مسئولان با شفافیت و صداقت این موضوع را با مردم و رسانه‌ها در میان نگذاشتند؟ وقتی قرار است که دولت از قِبل افزایش حامل‌های سوخت، به قاطبه مردم و بهبود زندگی آن‌ها کمک کند، چرا این موضوع را کتمان کرده بودند؟ آیا چنین شوکی در عصر سرد پاییزی برای جامعه لازم بود و …

 

در شرایط تحریم‌های مختلف بین‌المللی نباید بار مشکلات زندگی تمام و کمال به دوش مردم باشد، حداقل از دولتی که سرلوحه آن تدبیر و امید است، انتظار می‌رود این امید و انگیزه را در دل مردم زنده کند و روز‌های بهتری برای آن‌ها رقم بزند، ضمن اینکه اگر درآمدی از محل فروش بنزین عاید دولت می‌شود، باید با درایت بهتری به نحو عادلانه‌ای توزیع شود که باز داستان یارانه‌های نقدی با رویه سابق تکرار نشود. بدون شک در شرایط کنونی کشور و منطقه، رضایتمندی مردم و مخصوصا قشر متوسط به پایین جامعه که قاطبه جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، تحکیم نظام و همراهی با دولت و به دنبال آن همدلی و امید به زندگی و آینده را در پی‌خواهد داشت و در این خصوص دولت و تیم اقتصادی آن باید این شرایط حساس را خوب درک کرده باشند.

 

انتهای پیام/۱۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.