کد خبر : 95227
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
-

بمب ساعتی اروپا از دل ابرها سر برآورده است

بمب ساعتی اروپا از دل ابرها سر برآورده است
"کوه وزوو"(Mount Vesuvius)، یکی از خطرناک‌ترین آتشفشان‌های جهان، از میان حفره‌ای در دل ابرها سر برآورده و به آسمان نگاه می‌کند.
به گزارش سورپرس به نقل از اسپیس، این تصویر که در روز دهم ژانویه توسط “رصدخانه زمین ناسا”(NASA’s Earth Observatory) منتشر شده به وسیله “تصویربردار عملیاتی زمین” به اختصار(OLI) که سنجنده‌ای نصب‌ شده بر روی ماهواره لندست ۸ است، به ثبت رسیده است.

دهانه این آتشفشان به طور واضح در این تصویر جدید مشخص است و علاوه بر آن می‌توان بخشی از خط‌الراس کوهستانی بزرگ در شمال که بقایای کوه سوما(Mount Somma) است را مشاهده کرد. کوه سوما یک آتشفشان باستانی است که پیش از آن که یک مخروط آتشفشانی جدید در مرکز آن رشد کند، در مکانی مشابه کوه وزوو قرار داشت.

"بمب ساعتی اروپا" از دل ابرها سر برآورده است

کوه وزوو یک آتشفشان چینه‌ای(Stratovolcano) است بدان معنا که مخروط آن از تجمع لایه‌های گدازه و خاکستر حاصل از فوران‌های قبلی ساخته شده است. این کوه بخشی از کمان آتشفشانی کامپانیا است که چندین آتشفشان فعال، نیمه‌فعال و خاموش در منطقه کامپانیای ایتالیا را در خشکی و آب در خود جای داده‌ است. از جمله این کوه‌ها، آتشفشان اتنا در شمال شرقی جزیره سیسیل است که در فوریه سال ۲۰۲۱ فوران خود را از سر گرفت.

مشهورترین فوران وزوو همزمان در سال ۷۹ پس از میلاد موجب تخریب شهرهای پُمپی و هرکولانیوم شد و گدازه‌های ناشی از آخرین فوران آن در سال ۱۹۴۴ باعث تخریب روستای سن سباستین شد. به گفته‌ی رصدخانه زمین ناسا، براساس تجزیه‌ و تحلیل‌های زمین‌شناسی انجام شده بر لایه‌های گدازه‌ای اطراف آتشفشان وزوو، این کوه به طور کلی هشت فوران بزرگ طی ۱۷ هزار سال داشته است.

"بمب ساعتی اروپا" از دل ابرها سر برآورده است

به رغم آنکه این آتشفشان از زمان آخرین فورانش تاکنون آرام مانده است اما همچنان به عنوان یک آتشفشان فعال طبقه‌بندی می‌شود و گاهی فعالیت‌های زمین‌لرزه‌ای باعث خروج گاز از دهانه‌ی آن می‌شود.

وزوو یکی از خطرناک‌ترین آتشفشان‌های روی کره زمین در نظر گرفته می‌شود زیرا هر فوران احتمالی آن در آینده قابلیت تخریب نپال را دارد. این شهر در ۱۲ کیلومتری شمال غرب آتشفشان قرار گرفته و بیش از سه میلیون نفر در آن ساکن هستند.

در سال ۲۰۱۱، مطالعه‌ای در مجله‌ی “نیچر” منتشر شد که آتشفشان وزوو را “بمب ساعتی اروپا” توصیف می‌کرد.

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.