کد خبر : 79816
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
-

بدون قرنطینه بدون منع سفر/ آیا تعطیلات ۶ روزه کرونایی نتیجه‌ای خواهد داشت؟

بدون قرنطینه بدون منع سفر/ آیا تعطیلات ۶ روزه کرونایی نتیجه‌ای خواهد داشت؟
در حالی تعطیلات ۶ روزه کرونایی جدید از روز دوشنبه برای کاهش بار کرونا در کشور آغاز شده است که جاده‌ها همچنان پر مسافر بوده و گویی کرونایی وجود ندارد.

به گزارش سورپرس؛ پیک پنجم کرونا در حالی روز به روز دام خود را گسترده‌تر کرده و بر شمار مبتلایان و قربانیان خود می‌افزاید که بسیاری از روسای بیمارستان‌ها و کارشناسان نظام سلامت تعطیلات دو هفته‌ای و ایجاد لاک داون سراسری را راهی برای مقابله با این پیک و کاهش ورودی بیمارستان‌ها پیشنهاد می‌دهند. با این حال ستاد ملی کرونا برخلاف این نظر‌ها تنها ۶ روز را تعطیل کرد.

با این حال پیک پنجم کرونا همچنان در حال درو کردن مردم ایران است در روز دوشنبه بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۶۵۵ نفر جان خود را از دست دادند در این شرایط برخلاف خواسته‌های کارشناسان نظام سلامت، این تعطیلی نه دو هفته که سرانجام ستاد ملی کرونا در جلسه روز شنبه خود به جای تعطیلی دو هفته‌ای، همانند تعطیلات عید قربان، ۶ روز را تعطیل و اعلام کرد که مقررات شدیدی را برای این روز‌ها تدوین خواهد کرد. با این حال تعطیلات ۶ روزه عید قربان نه تنها نتوانست جلوی گسترش کرونا را بگیرد که حتی به گفته برخی از کارشناسان با توجه به افزایش مسافرت‌ها به گسترش ویروس در سراسر کشور انجامید.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به آغاز تعطیلی کشور از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان وقت اداری روز شنبه ۳۰ مرداد ماه خبر داد و گفت: در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تاکید شد. همچنین از یکشنبه ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره؛ بنابراین منع تردد از یکشنبه ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود. تمام مجوز‌هایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود و حتما هم اخذ می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین تاکید کرد: در رعایت پروتکل‌ها نیز سخت‌گیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت. امروز در ستاد ملی کرونا، رئیس جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرایم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.

تعطیلی فاقد ارزش
تعطیلی جدید ۶ روزه‌ای که ستاد ملی کرونا اعلام کرده است بر خلاف نظرات کارشناسان و مسئولان نظام سلامت است. همانگونه که اشاره شد چند روز قبل وزیر بهداشت درخواست تعطیلی دو هفته‌ای را کرده بود و حتی علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات کرونا تهران بزرگ نیز یکی از راه‌کار‌های خروج از وضعیت فعلی را تعطیلی و لاک داون دو هفته‌ای دانست و گفت: هرچند این تصمیم تلخی است، اما برای جلوگیری از مرگ و میر فزاینده اجرای آن را باید بپذیریم. باید همه کشور همکاری کنند، به عبارتی قرنطینه و منع تردد دو هفته‌ای تصمیم حاکمیت باشد نه یک وزارتخانه یا یک دستگاه، این تعطیلی هرچه سریع‌تر باید اجرا شود چراکه اگر زمان بگذارد ویروس دلتا در سطح شهر بیشتر می‌چرخد و آن موقع اثربخشی خود را از دست می‌دهد؛ به عبارتی هرچه زمان بگذارد و لاک داون دیرتر اجرا شود عوارض بیماری بیشتر است.

وی لاک داون کمتر از دو هفته‌ای را فاقد ارزش دانست و تأکید کرد که نباید آن را انجام داد، همه کشور باید برای اجرای کامل و دقیق آن، کمک کنند.

گسترش ویروس دلتا و شکست
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این باره گفت: تا زمانی که نخواهیم با لاک‌داون‌های گسترده سکون را در جامعه به وجود آوریم مطمئنا هیچگاه بر واریانت دلتا و پیک کنونی فائق نخواهیم آمد و با تلفات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: متاسفانه ستاد ملی کرونا عکس‌العملی را در رابطه با ایجاد لاک‌داون و قرنطینه برای مقابله با این واریانت نشان نمی‌دهد، هرچند سرعت واکسیناسیون بسیار افزایش پیدا کرده است، اما باید توجه کرد که به دلیل خصوصیت ایمن‌گریزی و شیوع بالایی که واریانت دلتا در بین مردم دارد، این واریانت ممکن است موجب شکست واکسیناسیون شود چرا که افرادی که واکسن نزده‌اند ممکن است مبتلا شوند به این دلیل که هنوز ایمنی در آن‌ها به وجود نیامده است.

همچنین محمدتقی ریاحی رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران نیز تاثیر تعطیلی را بسته به این دانست که با چه میزان ضمانت اجرایی و همراهی همه دستگاه‌ها و صنوف همراه باشد.

بسیاری دیگر از کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تعطیلی زمانی به کار خواهد آمد که همه جا را تعطیل و بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کرد، به طوری که علاوه بر کارمندان و کارکنان دولتی، راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژ‌ها و… نیز بسته شوند، نه مانند تعطیلات عید قربان که همه جا باز بود و جاده‌های شمالی کشور شاهد بار عظیمی از مسافران بود، بی‌تردید در این صورت تعطیلی موثر نخواهد بود؛ بنابراین لازم است نظارت ویژه و سختگیرانه‌ای بر اعمال پروتکل‌ها و رعایت محدودیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف برقرار شود.

با این حال از دو روز قبل اعلام می‌شود که تعطیلی در راه است و از تاریخ و ساعت مشخصی جاده‌ها بسته خواهد شد لذا این فرصت برای کسانی که می‌خواهند به مسافرت بروند فراهم می‌شود و همین موجب شلوغ شدن جاده‌ها و مسافرت به شهر‌هایی است که این روز‌ها خود به شدت درگیر مبارزه با کووید هستند. از سوی دیگر این افراد کمک زیادی به جابه‌جایی ویروس و گسترش آن در جامعه می‌کنند.

گزارش‌های زیادی حاکی از آن است که مسیر‌های منتهی به شهر‌های شمالی از سه روز گذشته بسیار پر ترافیک بوده و حتی بسیاری از افراد اهمیتی به گرفتن اخذ مجوز یا جرایم مرتبط با آن نداده‌اند در واقع همان اتفاقی که در تعطیلات عید قربان رخ داد در همین تعطیلات نیز رخ داده است. مشخص نیست که چرا باید یک تصمیم اشتباه دوباره گرفته شود و از تجارب قبلی درس گرفته نشود. در حالی که دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و بیش از یک سال و هشت ماه است که شیوه‌های مختلف به اجرا گذشته و هر یک درس‌هایی برای مردم و مسئولان در پی داشته است، اما گویی این تصمیمات بدون هیچ کار کارشناسی صورت می‌گیرد و هیچ مطالعه کارشناسی در مورد آن صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر نیز گویی مردم لج کرده‌اند و هر بار با هر تعطیلاتی در این روز‌های کرونایی بار سفر را بسته و به سمت شمال و غرب کشور می‌روند. روز گذشته نیز جانشین پلیس راهور ناجا اعلام کرد: تعداد نسبتا قابل توجهی از مردم سعی کردند قبل از شروع محدودیت‌های تردد، تهران را ترک کنند. در حال حاضر در نقاطی که ما به صورت گلوگاهی آن‌ها را کنترل می‌کنیم می‌شود گفت با یک حجم ترافیکی زیادی روبه رو هستیم، به عنوان مثال می‌توان گفت محدوده هشتگرد، محدوده آزاد راه قزوین به رشت، محدوده رودبار، ابتدای آزادراه تهران ساوه و جاده هراز، نقاطی هستند که دارای ترافیک سنگین به واسطه اصرار به تردد مردم است.

با توجه به این وضعیت می‌توان گفت که این تعطیلات نیز به مانند تعطیلات ۶ روزه قبلی نمی‌تواند کمکی به کاهش بار کرونایی در جامعه کرده و عملا در خدمت گسترش ویروس خواهد بود. بر این اساس اگر به گفته‌های افرادی همچون رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توجه نشود باید همچنان منتظر حضور ویروس دلتا در جامعه و پیک‌های پی در پی کرونا و قربانیان بیشتر بود.

انتهای پیام/۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.