کد خبر : 26637
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
-

بازگشت سه هزار معلول و سالمند به مراکز نگهداری

بازگشت سه هزار معلول و سالمند به مراکز نگهداری
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی ضمن درخواست از مردم برای اینکه معلولان و سالمندان خود را به مراکز بهزیستی بازنگردانند، درباره افزایش هزینه‌های مراکز بهزیستی در پی شیوع کرونا اظهار نگرانی کرد.

به گزارش سورپرس، در پی شیوع کرونا سازمان بهزیستی ضمن اعمال محدودیت‌هایی در پذیرش معلولان و سالمندان جدید در مراکز خود، سه هزار معلول و سالمند را نیز نزد خانواده‌هایشان بازگرداند تا با کاهش تجمع معلولان و سالمندان در مراکز نگهداری، خطر شیوع کرونا را در این مراکز کاهش دهد، اما پس از حدود دو ماه و با کاهش مبتلایان به کرونا در کشور، بازگشت معلولان و سالمندان به مراکز بهزیستی از سر گرفته شد و اکنون آمار شیوع کرونا افزایش یافته است.

در پاسخ این پرسش که آیا با افزایش تعداد فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا، سازمان بهزیستی سیاست جدیدی را در خصوص نگهداری از معلولان و سالمندان اتخاذ خواهد کرد یا خیر، مصطفی سراج، مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، گفت‌وگویی خبری داشته است.

وی در پاسخ به اینکه اقدامات بعدی بهزیستی در کنترل شیوع کرونا در مراکز نگهداری شبانه‌روزی چه خواهد بود؟ گفت: یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی این بود که از خانواده‌های ۵۱ هزار نفری که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شدند، درخواست کرد که در صورت امکان معلول و یا سالمندشان را نزد خود ببرند.

سراج با اشاره به اینکه خانواده‌ها در درازمدت توانایی نگهداری از سالمندان و معلولان را ندارند و به همین دلیل خانواده‌ها برای بازگرداندن اعضای خود به مراکز بهزیستی مراجعات مکرر داشتند، گفت: بهزیستی تلاش کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرش‌ها را از سر گیرد.

پذیرش آزاد جدید در مناطق قرمز کشور نداریم

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد از طریق احکام قضایی به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و بهزیستی حتی در اوج شیوع کرونا نیز ناچار است سالمندان و معلولانی را که از طریق احکام قضایی به مراکز ارجاع داده می‌شدند بپذیرد. البته اکنون که پذیرش‌ها را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آزاد کرده‌ایم، در مناطق قرمز کشور مطلقاً پذیرش آزاد جدید نداریم و در مناطق زرد و سفید نیز محدودیت قائل شده‌ایم. در مراکز نیز باید استانداردهای لازم بهداشتی رعایت و فاصله‌گذاری‌ها اجرا شود و وقتی فردی می‌خواهد به مراکز وارد شود باید آزمایش دهد و نتیجه منفی آزمایش اخذ شود.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی ادامه داد: افرادی که جدید پذیرش می‌شوند (براساس احکام قضایی) باید در قرنطینه بمانند و پس از اطمینان از سلامت آنها، اجازه ورود به بخش‌ها داده می‌شود.

معلولان و سالمندان را به مراکز بهزیستی نبرند

وی از خانواده‌ها تقاضا کرد که اگر امکان و توانایی نگهداری از معلولان و سالمندان خود را دارند، آنها را به مراکز نگهداری نبرند تا زمانی که بحران کرونا فروکش کند و افزود: در شرایط موجود بهترین محل، محیط خانه است اما اگر باز هم معلولان و سالمندان به مراکز ما سپرده شوند، مجبور هستیم محدودیت‌هایی قائل شویم. علی رغم اینکه در حال حاضر ملاقات‌ها براساس پروتکل‌های بهداشتی آزاد شده است اما یقیناً ترددها می‌تواند برای مراکز بهزیستی مشکل ایجاد کند.

سراج همچنین از خانواده‌ها خواست تا جایی که امکان‌پذیر است کمک کنند تا ورود و خروج به مراکز بهزیستی کمتر شود و مراکز در قالب قرنطینه‌های تعریف شده حفظ شوند و گفت: تعداد فوتی‌های مراکز بهزیستی تاکنون نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته است اما هیچکدام از این مسائل تأیید کننده این موضوع نیست که در روزهای آینده دچار مشکل نشویم. همکاران ما طی چهار ماه گذشته دچار خستگی شده‌اند و گاهی حتی برای جایگزین کردن نیروها دچار مشکل می‌شویم. هر مراقب، مددیار و مادریاری را نمی‌توانیم به مراکز شبانه‌روزی بفرستیم و افراد باید آموزش دیده و تجربه و مهارت لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط در بسیاری از استان‌های کشور قرمز است؛ می‌توان مددجویان را در مراکز قرنطینه کرد اما پرسنل را نمی‌توان؛ با تردد پرسنل به خانه‌هایشان نیز امکان انتقال بیماری به داخل مراکز وجود دارد و با توجه به اینکه مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان بهزیستی طبق گزارش وزارت بهداشت جزء مراکز پرخطر است، اگر به نحو احسن مسائل بهداشتی رعایت نشود، هر لحظه ممکن است این بیماری به مراکز ما سرایت کند.

سراج در پاسخ به این سؤال که پس از فروکش کردن کرونا چه تعداد از مردم، سالمندان و معلولان خود را به مراکز بازگرداندند؟ گفت: از زمان شیوع بیماری حدوداً سه هزار نفر به خانواده‌ها تحویل داده شدند ولی به مرور زمان، یعنی بعد از یک تا دو ماه بسیاری از خانواده‌ها مراجعه و خواستار پذیرش سالمند و معلولشان شدند که سیستم مددکاری درخواست آنها را بررسی و از خانواده‌هایی که  توانایی نگهداری داشتند خواست که معلول و سالمند خود را در خانه نگه دارند. البته مشکلات موجود موجب شد که پذیرش معلولان و سالمندان را از سر بگیریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا با افزایش تعداد بیماران در ایران، تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در روزهای اخیر در مراکز نیز افزایش یافته است؟ بیان کرد: شاید مبتلایان کمی بیشتر شده باشند اما میزان فوتی‌ها نسبت به میانگین‌ روزهای عادی تغییر زیادی نداشته و علت آن هم این است که مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ها بسیار سخت‌گیرانه اعمال می‌شود. با این حال اگر شیوع کرونا اوج پیدا کند، مراکز بهزیستی نیز نمی‌توانند خیلی ایمن باشند.

سراج با ابراز نگرانی از اینکه اگر شیوع کرونا شدت یابد، یکی از مراکزی که در معرض خطر قرار می‌گیرند مراکز بهزیستی هستند، گفت: یکی از مشکلات موجود هزینه‌های مضاعفی است که به مراکز تحمیل می‌شود و با توجه به اینکه پرسنل بیش از روزهای عادی کار می‌کنند باید از نظر مالی از آنها حمایت شود. اگر بخواهیم همین فرایند را ادامه دهیم، نیاز به حمایت‌های مالی داریم. از سوی دیگر این مراکز اتاق‌های قرنطینه خاص تهیه و مواد بهداشتی خریداری می‌کنند. تردد بین محل اقامت و مراکز درمانی مددجویان ما که درگیر بیماری می‌شوند هزینه زیادی را در پی دارد. البته دولت تاکنون تلاش کرده اما این تلاش‌ها کافی نیست و باید حمایت‌های مالی بیشتر و ویژه‌تری صورت گیرد، چراکه معلولان و سالمندان در نزد ما امانت هستند و باید از آنها مراقبت کنیم که ملزومات خاص خود را دارد.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.