کد خبر : 66261
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
-

نخستین ساعت عمومی در منطقه 12 پایتخت مرمت و راه‌اندازی شد؛

بار دیگر، تهران به وقت شمس‌العماره

بار دیگر، تهران به وقت شمس‌العماره
شهردار منطقه 12 از مرمت و راه‌اندازی مجدد ساعت شمس‌العماره واقع در کاخ گلستان، پس از سال‌ها خاموشی خبر داد.

به گزارش  سورپرس به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه در خلال بازدید از کاخ گلستان ضمن اعلام این خبر گفت: کاخ گلستان در منطقه ۱۲، تنها اثر ثبت جهانی حوزه میراث فرهنگی در شهر تهران است و ما میراث‌دار این اثر ارزشمند هستیم؛ از این رو به دلیل اهمیت این مجموعه در قالب تفاهم‌نامه و همکاری‌های متعدد میان شهرداری منطقه ۱۲ و مدیریت کاخ گلستان، خدمات متعددی مبادله شده که از جمله این قرارها و تفاهم‌ها این بود که شهرداری منطقه ۱۲ به نمایندگی از طرف شهرداری تهران بتواند برای کمک به تعمیر و مرمت ساعت تاریخی عمارت شمس‌العماره که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد، اقدام کند.

وی با نوید اینکه امروز که در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ این ساعت به دست متخصصان چیره‌دست توانسته مجدداً به حیات خود ادامه دهد، افزود: هم‌اکنون ما عملاً در حال پاسداری از این میراث ارزشمندی که متعلق به شهر و میهن ماست، هستیم و قرار است کارشناسانی به این منظور آموزش داده شوند تا دیگر شاهد خاموشی ساعت شمس‌العماره نباشیم.

شهردار قلب طهران خبر بهتر و مهم‌تر را اقدام برای بازگشایی ورودی باب عالی از خیابان ناصرخسرو به داخل کاخ گلستان دانست و بیان کرد: با مرمت و بازگشایی این در، عملاً امکان ورود و خروج مردم و بازدیدکنندگان و گردشگران از قسمت شرقی کاخ فراهم خواهد شد؛ دغدغه‌ای که سالیان سال است که هم مردم و هم گردشگران آن را مطالبه می‌کنند و با مدیریت مجموعه کاخ گلستان الحمدالله این اتفاق افتاده است.

آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز در مراسم به‌صدا‌درآوردن ناقوس ساعت شمس‌العماره گفت: به‌کار‌انداختن ساعت شمس‌العماره پیش‌نیاز بازگشایی «باب عالی» بود که موضوع با شهرداری منطقه ۱۲ طرح و با استقبال و حمایت آن‌ها نیز روبه‌رو شد. هدف مجموعه جهانی کاخ گلستان این است که ساعت به صورت متوالی کار کند و صدای ناقوس آن در منطقه شنیده شود. اجازه نمی‌دهیم بار دیگر ساعت ساکت شود.

وی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی موزه ساعت در شمس‌العماره و موافقت اداره کل موزه‌ها، افزود: با وجود حدود ۴۰۰ ساعت تاریخی در کاخ گلستان که بیشتر آن‌ها پیشکش‌شده به ناصرالدین‌شاه است، می‌توان این عمارت را به موزه ساعت یا زمان تبدیل کرد. قرار است طرح محتوایی آن آماده شود تا مصوبه را دریافت کند.
ساعت شمس‌العماره که به گفته محمود ساعتچی، تعمیرکار آن، قدمتش به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد، روی برج شمس‌العماره که در آن زمان بلندترین عمارت تهران بود، در کاخ گلستان نصب شده است. ساعت پیشکش ملکه ویکتوریا به ناصرالدین‌شاه بود، اما صدای بلند ناقوس آن برای دربار و اهالی محدوده ارگ سلطنتی آزاردهنده بود؛ به هم دلیل صدایش را کم کردند، اما از کار افتاد.

اوایل دهه ۹۰ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد ساعتچی ـ ساعتکار قدیمی شهر ـ را خبر کرد تا به یک قرن سکوت ساعت پیشکشی پایان دهد. سرانجام ظهر روز ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ عقربه‌های ساعت شمس‌العماره به حرکت درآمد، اما هزینه بالای نگهداری آن، کوک ساعت را پس از ۱۰ ماه، دوباره از کار انداخت.

سال ۹۷ دوباره تعمیرکار ساعت را خبر کردند و با او تفاهم‌نامه‌ای بستند تا هم کل ساعت‌های کاخ گلستان را کار بیندازد، هم هر ۱۵ روز یک‌بار ساعت شمس‌العماره را کنترل کند تا بار دیگر متوقف نشود. از مدیر وقت کاخ نقل شده که هزینه نگهداری و کوک این ساعت ماهانه تقریباً ۱۵ میلیون تومان می‌شد.

از به‌کار‌افتادن دوباره ساعت در آن روزها خبری نشد تا این‌که صبح روز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰، ناقوس ساعت شمس‌العماره پس از ۱۸ ماه کار مداوم تعمیرکاران به صدا درآمد و این‌بار هزینه تعمیر و نگهداری از این ساعت را شهرداری منطقه ۱۲ متقبل شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.