کد خبر : 54319
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
-

این علائم یعنی بینایی فرزندتان مشکل دارد

این علائم یعنی بینایی فرزندتان مشکل دارد
کودکان در دوران قبل از مدرسه از سن 3 تا 5 سالگی مهارت‌های بینایی را یاد می‌گیرند و معمولاً بینایی آن‌ها در این سنین بیش از همیشه تقویت می‌شود.

به گزارش خبرنگار سورپرس؛ ناهید ستارسیان؛ بینایی در دوران قبل از مدرسه در کودکان مختلف و در سنین متفاوت و بر اساس فعالیت هایی که انجام می دهند، با یکدیگر فرق دارند. مثلاً بسیاری از این کودکان می توانند با استفاده از بینایی بالایی که دارند کارهای بسیار پیچیده انجام دهند اما بعضی دیگر این گونه نیستند. بینایی بعضی از آن ها نیز به گونه ای است که نمی توانند در فعالیت هایی مثل فوتبال شرکت کنند و توپ را با چشم خود دنبال کنند و این نشان دهنده این است که مهارت بینایی در آن ها کاهش پیدا کرده است.

علائم هشدار دهنده در مورد بینایی در کودکان 
اگر کودک شما بین سن ۳ تا ۵ سال است، حتما باید مراقب علائم هشدار دهنده در مورد بینایی اش باشید که شامل مواردی که در این بخش از نمناک خواهید خواند هستند:
نزدیک نشستن زیاد به تلویزیون یا نزدیک کردن بیش از حد کتاب به چشم ها
دوبینی یا نگاه لوچ
چرخش سر برای بینایی بهتر
مالش مداوم چشم، حتی هنگامی که بیدار هستند
اشک ریختن زیاد
بستن یکی از چشم ها هنگام خواندن چیزی یا مشاهده تلویزیون برای بینایی بهتر
دوری از انجام فعالیت هایی که نیاز به بینایی نزدیک دارد، مثلاً رنگ آمیزی یا خواندن کتاب
دوری از انجام کار هایی که نیاز به بینایی از فاصله دور دارد، مثل بازی با توپ
شکایت از سردرد و خستگی چشم

خطاهای انکساری ؛ رایج ترین مشکل بینایی کودک
رایج ترین مشکلات بینایی در کودکان خطاهای انکساری هستند، دوربینی یک مشکل رایج در بین کودکان است که اگر اصلاح نشود، عاملی برای مشکلات دیگر از جمله تنبلی چشم خواهد بود.
نزدیک بینی هم یکی دیگر از مشکلات بینایی رایج در بین کودکان است که می تواند عاملی برای تار شدن دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور، خواندن نامه یا اعداد سر کلاس شود.
آستیگماتیسم هم عاملی برای تاری دید و مشکلات بینایی در تمام فواصل است. این خطاهای انکساری روی کودکان تاثیر می گذارند که معمولاً با عینک اصلاح می شوند.

اولین معاینه چشم کودک 
حتی اگر کودکتان هیچ گونه علائمی از مشکلات و خطاهای انکساری را ندارد، باز هم حتما باید در سن ۶ ماهگی و بعد در سن ۳ سالگی و هم قبل از مدرسه توسط چشم پزشک معاینه گردد.
متخصصان می توانند از ۸۰ درصد این مشکلات بینایی در همان دوران کودکی جلوگیری کنند. اجازه ندهید که کودک با همان بینایی ضعیف باقی بماند و حتما باید یک معاینه چشم مناسب، قبل از وارد شدن به مدرسه داشته باشد تا هنگام درس خواندن دچار مشکل نشود.
هدف از این معاینه این است که کودک شما بتواند ۱۲ سال تحصیلی را با موفقیت پشت سر بگذارد و به دلیل مشکل بینایی، دچار مشکلات دیگر نگردد. از آن جا که سن کودک پایین است، بهتر است در این دوران علت مراجعه به چشم پزشک و معاینه چشم را کامل توضیح دهید. کودکانی که نیاز به اصلاح بینایی دارند، هم باید چند وقت یکبار در طول دوران مدرسه دوباره معاینه شوند تا تغییرات چشم آن ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.
سیستم بینایی کودک در دوران قبل از مدرسه و در دوران مدرسه همزمان با دیگر نواحی بدن رشد پیدا می کند و بنابراین تجویز عینک ممکن است تغییرات خوبی را ایجاد کند. پس باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما حتماً یک آزمایش چشم توسط پزشک داشته باشد و فقط آن را به پرستاران یا بیناسنج های مدرسه نسپارید. آزمایش بدهید تا به راحتی متوجه آن ها شوید و هر چه زودتر از آن ها پیشگیری کنید.

راهکارهایی برای موفقیت در معاینه چشم کودک 
حتماً یک معاینه چشم مناسب و انتخاب های عقلانی در مورد عینک داشته باشید که برای کودکتان مناسب است. همانطور که می دانید بعضی از کودکان هنگام صبح تمرکز بیشتری روی چشم هایشان دارند و بیشتر آن را می مالند و بعضی دیگر از کودکان در انتهای روز این کار را انجام می دهند. پس مراقب باشید که علائم را با یکدیگر اشتباه نگیرید.
همچنین زمانی که کودک خسته، بی حوصله یا گرسنه است، اصلا به چشم پزشک مراجعه نکنید.
اگر کودک به عینک نیاز دارد، حتماً این پروسه را برای او سرگرم کننده کنید.
اگر کودک به عینک نیاز دارد، حتماً برای انتخاب عینک زیبا از او هم نظر بخواهید.
کودک باید خودش فریم عینک را انتخاب کند و برای استفاده از آن انگیزه داشته باشد.

سپس فواید عینک را برای او توضیح دهید و مثال بیاورید. مثلاً به او بگویید که عینک های جدید به تو کمک می کند که همه چیز را بهتر ببینی و هنگام بازی و درس خواندن راحت تر عمل کنی.
زمانی که فرم عینک را انتخاب می کنید، حتماً از یک بینایی سنج متبحر هم کمک بگیرید تا بتواند انتخاب نهایی بهتر و راحت تری برای کودک داشته باشد.
پس پروسه انتخاب عینک را حتما به یک پروسه لذت بخش و هیجان انگیز تبدیل کنید تا کودک از این کار لذت ببرد و علاقه بیشتری به استفاده از ان داشته باشد.
عینکی که انتخاب می کنید، حتما باید برای صورت کودک اندازه باشد و در آن احساس راحتی کند. قطعا هیچ کدام از ما هم دوست نداریم که چیزی را روی صورتمان نگه داریم که اصلاً حس راحتی به ما نمی دهد، بنابراین تمام تلاشتان را کنید تا این پروسه برای فرزند تان جذاب جلوه کند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.